Schatten onthuld: simpel met QR-codes

8 januari 2019, 10:00

Ondanks de weer toegenomen populariteit van de QR-code hebben veel marketeers nog twijfels over de inzet van de code. De negatieve verhalen, waarin de QR-code zelfs werd doodverklaard, hebben een diepgewortelde scepsis nagelaten. Onterecht, zo blijkt uit projecten waarbij de QR-code een welkome aanvulling is voor informatievoorziening op specifieke locaties, en voor marketing van natuur-, cultuur- en kunstschatten.

Nederland barst van prachtige natuur, cultuur en kunst. Toch blijft veel van die schoonheid nog ongezien of ongehoord bij het publiek. Hoe jammer is dat? Digitalisering van cultureel erfgoed en kunst maakt het mogelijk om die schatten via internet breder toegankelijk te maken voor het publiek, zeker op specifieke locaties. Door gericht relevante informatie op een specifieke locatie aan te bieden beklijft de informatie beter en neemt de beleving en de waardering voor een object aantoonbaar toe. Wie wil dat niet?

Denk eens aan de vele natuurschatten, historische gebouwen, plaatsen met een bijzondere betekenis en kunstwerken die nu nog onnodig anoniem blijven. En wat dacht je van de rijkdommen in musea en archieven. Ze liggen vol met geschriften, foto-, audio-en filmmateriaal. Materiaal dat meestal al gedigitaliseerd is en toegankelijk op internet. Digitale schatkamers die ter plekke direct en overal, één-op-één of bewerkt via een simpele QR-code blootgelegd kunnen worden voor bezoekers met een smartphone.

Succesvol

Talrijke landelijke, provinciale en plaatselijke aan natuur-, cultuur en aan toerisme gerelateerde marketeers blijken succesvol te zijn met de inzet van QR-codes voor locatiegebonden informatievoorziening en marketing. Het provinciale project Zeeuwse Ankers is daar een goed voorbeeld van.

“Digitale schatkamers kunnen met een QR-code blootgelegd worden voor bezoekers”

Zeeuwse Ankers heeft als slogan: ‘verhalen die verbinden’. Die verhalen zijn op de website verbonden met één plek, een persoon, voorwerp of document. Zij noemen deze verhalen ‘ankers’ waarvan een toenemend aantal ook op locatie te bekijken en/of te beluisteren zijn. Op die locaties hangt een Ankerschildje met een QR-code. Daarmee kan verbinding worden gemaakt met het betreffende verhaal of een video op de website.

De QR-code zorgt ervoor dat de vele natuur-, cultuur- en kunstschatten die Zeeland rijk is ook op locatie voor het geïnteresseerde publiek ontsloten kunnen worden. Met Zeeuwse Ankers brengt de provincie Zeeland de rijkdommen van Zeeland terug op de plek waar het verhaal vandaan komt en versterkt daarmee de beleving van het geheel. Een perfecte verbinding die verrast, verrijkt en verwondert.

Scepsis

Des te opvallender is dat ondanks de weer toegenomen populariteit voor de QR-code veel marketeers nog twijfels hebben over de inzet van de code voor locatiegebonden informatievoorziening. Dat is wel te verklaren, want een aantal jaren ging het vaak totaal mis bij de inzet van de QR-code. De negatieve verhalen waarin de QR-code zelfs werd doodverklaard hebben bij veel marketeers een diepgewortelde scepsis ten aanzien van de QR-code nagelaten.

“De omstandigheden waarbij de QR-code ingezet kan worden zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd”

Onterecht, zo blijkt uit de projecten waarbij de QR-code opnieuw een welkome aanvulling is geworden bij informatievoorziening op specifieke locaties en voor marketing van natuur-, cultuur- en kunstschatten.

De omstandigheden waarbij de QR-code ingezet kan worden zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd:

  • Iedereen – jong en oud – bezit tegenwoordig een smartphone en is daarmee 24/7 online. Mensen ondertussen wel weten wat een QR-code is en de bedoeling ervan.
  • Smartphones worden nu met ingebouwde scan-apps geleverd en hebben betere camera’s die veel sneller zijn.
  • Gerenommeerde bedrijven en organisaties, ondanks nieuwere technologieën, kiezen voor de QR-code om klassieke media met online informatie te verbinden en te verrijken.
  • Databundels zijn stukken goedkoper, de verbindingen via wifi zijn sneller en stabieler, en 4G biedt 100 procent landelijke dekking.
  • Door nieuwe functionaliteiten zoals mobiele betaal-en transactiemogelijkheden voor onder meer fondsenwerving, is het vertrouwen in de QR-code toegenomen.
  • De kwaliteit van de aangeboden content op smartphones is onvergelijkbaar veel beter dan ooit.

Niet voor niets dat de QR-code het verloren vertrouwen bij informatieleveranciers, marketeers en het publiek langzamerhand weer herwonnen heeft.

Toekomst

Of de QR-code nog een lange toekomst heeft, valt moeilijk te voorspellen. De recente opleving duidt er in ieder geval op dat de code nog lang niet is afgeschreven. Zo populair als in China wordt het waarschijnlijk niet.

Er zal, zodra er voldoende kritische massa ontstaat meer ruimte komen voor nieuwere, minder fysiek opvallende technologieën als Augmented Reality/AR), (Virtual Reality) VR, beeldherkenning of NFC (Near Field Communication). Augmented Reality lijkt met het oog op de toekomst de meest kansrijke te zijn omdat het naadloos aansluit bij de ontwikkeling van verbeterde digitale toestellen en de nog toenemende snelheid van netwerkverbindingen.

Voortrekker

AR is er nú al toegankelijk voor een breed publiek, maar minder bekend dan de QR-code. De QR-code kan gezien worden als de voortrekker van toepassingen zoals Augmented Reality. Toepassingen die het leven om ons heen rijker en toegankelijker maken en kansen bieden voor bedrijven, organisaties en instellingen om hun bijzondere objecten ook bij specifieke locaties op een opvallende interactieve manier te presenteren. Campagnes ontwikkelen waarbij AR wordt ingezet (Brabant Remembers) is beslist een overweging waard, maar anders dan bij de QR-code complex en relatief kostbaar.

Eigenlijk is er is nog steeds geen beter alternatief om sneller en goedkoper locatiegebonden informatie over verborgen schatten toegankelijk te maken, dan via de QR-code.

Er zijn nog veel natuur-, cultuur- en kunstschatten te onthullen! Simpel, met QR-codes.

Internetpionier Frans Hendrikx is onafhankelijk communicatieadviseur, marketingconsultant, QR code toepassingsspecialist, blogger en auteur van diverse white papers en boeken waaronder “QR codes succesvol inzetten!” 2013; “Weg met de Opruiming!” 2015, “Woest aantrekkelijk voor consumenten!” 2017 en zijn recente boek "SCHATTEN ONTHULD simpel met QR-codes" 2019. Frans helpt organisaties, zelfstandige ondernemers en zzp’ers met advies, personal coaching en training effectiever te worden door communicatie te optimaliseren naar de huidige standaard. De focus ligt daarbij vooral op digitale toepassingen die aansluiten bij cross- en omni channel communicatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Pim

    De hele economie van China draait zowat op QR-codes. Het is dus afwachten totdat mobiel betalen in populariteit gaat winnen.


    8 januari 2019 om 12:55
    Rick van Geel

    Hallo Frans,

    Leuk artikel en interessante case die perfect illustreert dat de QR-code nog wel degelijk waardevol kan zijn – mits goed toegepast. Hopelijk inspireert dit meer organisaties hun natuur-, cultuur- en kunstschatten te onthullen en verrijken.


    9 januari 2019 om 09:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!