Op LinkedIn kwam ik deze week een berichtje tegen van iemand die haar eigen QR-code op LinkedIn had gevonden en deze wilde inzetten bij sollicitaties. Handig om hem op je CV te zetten zodat potentieel nieuwe werkgevers makkelijk en snel naar je profiel kunnen gaan. Al snel ontstond er discussie over de QR-code. Een groot deel van de reacties ging over het feit dat de QR-code zó 2015 was en vooral ook heel erg omslachtig zou zijn. Maar is dat wel echt zo? Wat zijn de mogelijkheden en waarvoor worden QR-codes tegenwoordig ingezet?
Voor de QR-code zijn intrede maakte werd er gebruik gemaakt van de bekende barcode. Om het proces wat gemakkelijker en vooral sneller (Quick Response) te maken werd al in 1994 de QR-code in het leven geroepen. In eerste instantie werd deze code ontwikkeld voor de Japanse auto-industrie om eenvoudig en snel verschillende auto-onderdelen te identificeren, maar na een korte periode werden de codes ook gebruikt en toegepast op visitekaartjes, tijdschriften en bushaltes. In de begintijd was het echter nog wel lastig om de code te scannen. Tegenwoordig zijn we (bijna) allemaal voorzien van een smartphone met camera en is de code, vooral met de iPhone, in een fractie van een seconde gescand.
"Willen consumenten wel echt gebruik maken van QR-codes?"
Of de QR-code in Nederland net zo populair gaat worden als dat hij in Japan is weet ik niet, maar het is duidelijk dat er echt heel veel mogelijkheden zijn om de code in te zetten. Natuurlijk hangt het af van het feit of de consumenten ook echt gebruik gaan maken van de code en of grotere bedrijven het gaan toepassen. Om alvast een idee te krijgen wat er precies mogelijk is, volgt hier een lijstje met inspiratie.
1. De QR-code voor offline/online bedrijven
Dankzij de QR-code is het voor bijvoorbeeld tijdschriften gemakkelijk om een snelle koppeling te maken tussen het offline magazine en de website. Denk aan aanvullende informatie, een handig filmpje met uitleg of een sfeerimpressie die het artikel kan aanvullen. Door deze eenvoudige maar vooral ook snelle koppeling te maken, zorg je ervoor dat jouw offline publiek ook online een kijkje komt nemen voor meer diepgang of exclusieve content.
2. De QR-code voor acties en promoties
Bedrijven doen nog steeds aan offline promotie. Denk daarbij aan de abri’s bij bushaltes, wc’s bij uitgaansgelegenheden of bioscopen. Dit kost geld, maar eigenlijk kun je nooit goed meten hoeveel respons er is op deze promoties. Door er een QR-code aan te koppelen, waardoor de consument exclusieve informatie krijgt of een leuke korting kan ontvangen, is hij eerder geneigd om de code te scannen en te gebruiken. Hang er een simpele UTM-code aan en voilà, jij hebt voor een deel inzicht in je offline promotie.
3. De QR-code voor meer diepgang in winkels
Benieuwd waar het vlees op je bord vandaan komt? Geïnteresseerd in de beoordelingen van een bepaald product of simpelweg nieuwsgierig naar alle specificaties? Door de QR-code in de (offline) winkel toe te voegen aan het prijskaartje of het menu is het voor de klant of consument heel makkelijk om snel meer informatie over het product of gerecht te verkrijgen. Zonder extra mankracht in te moeten zetten in de winkel, kun je zo de klant toch goed voorzien van alle aanvullende informatie.
4. De QR-code op beurzen en events
“Ga naar onze Facebook-pagina en vind ons leuk.” Deze zin zie je veel voorbij komen op banners en flyers wanneer je een beurs of event bezoekt. Toch is de drempel altijd nét iets te hoog om daadwerkelijk de app te openen en het bedrijf op te zoeken. Door simpelweg een QR-code te printen en op te hangen of op de banners af te drukken is het voor de bezoeker een supersnelle handeling geworden. Je enthousiasmeert de bezoeker gemakkelijk om daadwerkelijk je pagina te liken. Je hoeft alleen je camera te openen en voilà! Natuurlijk kun je de code ook gebruiken om de bezoeker een kijkje te laten nemen op je website. Hang er dan weer een UTM-code aan en je weet meteen hoeveel bezoekers daadwerkelijk de code hebben gebruikt.
5. De QR-code voor snelle WiFi-toegang
Door goede WiFi te leveren in je restaurant of winkel is de kans groot dat klanten of consumenten laten weten waar ze zijn en wat ze van jouw restaurant of winkel vinden. Met een QR-code kan je de klant of consument met slechts één handeling naar je link voor gratis WiFi leiden.
6. De QR-code als spaarsysteem
We kennen allemaal het volgende probleem. “Spaart u zegeltjes?” “Eigenlijk wel, maar ik ben de spaarkaart vergeten.” “Ja, maar ik raak de zegeltjes steeds kwijt.” Spaarsystemen zijn leuk en vaak ook zeker de moeite waard maar eigenlijk is er nog steeds geen goede manier wat betreft de manier van sparen. De app Piggy heeft hier wat op gevonden. Open de app en ontvang de spaarpunten op jouw persoonlijke spaarkaart. In Nederland zijn er al honderden winkels die hieraan meedoen.
7. De QR-code als betaalmiddel
Onlangs meldde Emerce dat de app Tikkie, die oorspronkelijk bedoeld was als snelle en makkelijke betaaloplossing tussen vrienden, ingezet gaat worden als betaalwijze in de supermarkt. Buurtsuper Spar claimt de eerste retailer te zijn die Tikkie in combinatie met de QR-code daadwerkelijk gaat inzetten als betaalwijze.
De toekomst van de QR-code
Hoe de toekomst van de QR-code er precies uit gaat zien weet niemand zeker, maar dat er veel nieuwe mogelijkheden zijn om de QR-code in te zetten staat wel vast. Bovenstaande zeven mogelijkheden zijn slechts het topje van de ijsberg. Ik ben heel benieuwd wat jullie gedachten zijn over de QR-code en wat voor een toepassingen absoluut nog in dit rijtje thuis horen.