Reinier Rombouts (Chief Storyteller): “Goed verhaal kan niet zonder goed product”

10 april 2018, 13:00

Hij is van oorsprong journalist en heeft altijd veel met verhalen gehad. In zijn bedrijf Chief Storyteller valt alles voor hem samen: het maken van een verhaal en daarin bedrijven adviseren. Reinier Rombouts denkt dat het vertellen van een goed en persoonlijk verhaal zakelijke meerwaarde heeft: “Het probleem bij veel bedrijven of organisaties is vaak dat ze niet écht een verhaal vertellen, maar gewoon een boodschap zenden.”

Zijn idee komt niet zomaar uit de lucht vallen. Hij schreef een boek over de kracht van het persoonlijke verhaal, gebaseerd op interviews met kopstukken uit het bedrijfsleven. Hij leerde daarbij dat hoe totaal verschillend iedereen is, er een gemeenschappelijke deler is: “Ze durven zichzelf te zijn, durven ook hun fouten toe te geven. Ze weten waar ze goed in zijn en waar ze niet goed in zijn. Ze durven hun eigen verhaal te vertellen en het op hun eigen manier te doen.”

Goed verhaal

Volgens Rombouts zit er commercieel belang in storytelling. Bijvoorbeeld omdat mensen steeds meer willen weten waar een organisatie voor staat en er met een verhaal onderscheid van concurrenten mogelijk is: “Er wordt vaak gezegd: da’s eigenlijk een slecht product. Maar dan komen ze met een mooi verhaal. Dat kan, maar daar geloof ik niet in: dat werkt niet. Je product en je dienst moeten goed zijn, en dan moet je ook een goed verhaal hebben.”

“Als jij zelf nooit iets vertelt, dan doen anderen het wel voor je”

Geloofwaardigheid

“Het is toch steeds belangrijker in deze tijd om zelf sturing te geven aan je reputatie. Of je nu wilt of niet, over jouw merk, jouw bedrijf gaan verhalen de ronde. Als jij zelf nooit iets vertelt, dan doen anderen het wel. Nou, dan kun je het veel beter zelf doen. Wat wel handig is: je moet wel geloofwaardig zijn.”

Rombouts noemt als recent voorbeeld de leugen van Halbe Zijlstra: “Je liegt gewoon in de vorm van een mooi verhaal. Maar het komt altijd uit en vervolgens is al je geloofwaardigheid weg.”

Reinier Rombouts zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven en organisaties te ondersteunen en adviseren op het gebied van leiderschap, storytelling en communicatie. Dat doet hij voor bestuurders, ondernemers en experts. Persoonlijk heeft hij een groot verlangen naar verandering en verhalen en daar schreef hij ook een boek over: ‘Raak!’ Reinier is een verbinder tussen top(management), medewerkers en media. Iemand die de diverse belangen snapt, erkent en ze samenbrengt in een gemeenschappelijke taal. Iemand die strategisch adviseert én dit vertaalt naar een operationeel niveau. Een verhaal in heldere taal. En andersom: de verhalen, belangrijke thema’s en vragen van media en stakeholders inzichtelijk maakt en meeneemt naar de top.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!