ReclameReview: VanMoof’s fietsverhaal

20 november 2019, 14:00

Heb je wel eens een fiets horen praten? Ik ook niet. Maar het schijnt dat de slimme e-bikes van VanMoof zo goed reageren op hun berijder, dat het voelt alsof ze communiceren. Op dat principe is deze ‘bike story’ gebaseerd.

Credits

Concept: Wefilm Concepts

Strategy: Ruben Cusell

Creative director: Roel Welling

Productie: Wefilm

Director: Tom Rijpert

Producer: Tom Raeymaeckers, Rogier Sol

DOP: Robbie van Brussel

Offline edit: Gert-Willem Visser

Post-production: Captcha

Verantwoordelijk bij VanMoof: Tessa Hofte Koesveld, Joeri Breebaart, Ties Carlier, Dave Shoemack

Doelstelling

Indruk maken op de doelgroep met een emotioneel beladen ‘bike story’ en zo alle voordelen van een VanMoof e-bike communiceren.

Uitwerking

Van de site van Wefilm: “The VanMoof Electrified S2 and X2 bike are the smartest and easiest to lock bikes around the block. With their anti-theft tech features, you can confidently park the bike anywhere, without any chains. To get that message across, we let the bike itself do the talking and created a fun short film, with the VanMoof Electrified S2 as the main star.

We created a short scenario in which our hero bike is parked next to and old, rusty bike (chained to a lamp post, the old fashioned way). While our hero bike is waiting for his boss to come back – like the trusty bike that he is – he explains the old rusty bike all the ways in which he’s the bike of the future. Besides the two-minute film, introducing the character, we made short 15-second films highlighting specific features. All with their own custom written, character based fun voiceovers.”

Oordeel

Een product als sprekende hoofdrolspeler is niet bijster origineel. Maar waar het om gaat, is wat de hoofdrolspeler zegt en hoe het geheel is verpakt qua emotie, USP’s en storytelling. En op al deze punten scoort de video van VanMoof eigenlijk heel goed.

“De video past precies in de gekozen positionering”

Ik was vooraf niet heel bekend met het verhaal van VanMoof, maar inmiddels heb ik mezelf ingelezen en ook wat video’s gekeken over de ‘bike hunters’ (aanrader!) van het merk. Deze video past volgens mij precies in de gekozen positionering: stoer, vooruitstrevend en community-based. Ook de band tussen fiets en eigenaar zou je kunnen zien als een kleine community, zoals in deze video wordt gedaan. Prima match dus.

De echte uitdaging is natuurlijk hoe je mensen zover krijgt dat ze uit zichzelf een video van twee minuten gaan kijken over een fiets. Maar misschien helpt de community ook op dit gebied wel mee om het woord te verspreiden. Want ik kan me voorstellen dat vooral mensen die al een VanMoof-fiets hebben hier heel enthousiast van worden, als bevestiging van hun keuze. Dus dan willen ze deze video ook vast delen met anderen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief