ReclameReview: Vallformosa cava

21 november 2013, 08:29

Je kunt wijn op verschillende manieren promoten. Bijvoorbeeld door te zeggen hoe lekker het wel niet is of door er een lifestyle aan te verbinden die de doelgroep aanspreekt. Deze Belgische commercial gooit het over een heel andere boeg dan je zou verwachten. En juist daarom valt hij op.

Credits:

Bureau: Duval Guillaume Modem

Regisseur: Koen Mortier

DOP: Menno Mans

Concept: Dieter De Ridder, Ad Van Ongeval, Koen Mortier

Executive Producer: Eurydice Gysel

Producer: Joop Haesen

Agency Producer: Marc Van Buggenhout

Editor: Manu Van Hove

Postproductie: Het Digitaal Geweld

De doelstelling:

Meer cava verkopen.

De uitwerking:

Nergens ter wereld wordt meer cava gedronken dan in België. Op dat feit is deze commercial gericht. Het verrassingseffect gecombineerd met de humor en deelbaarheid van de campagne moet voor veel exposure zorgen.

Het oordeel:

Ik vind hem geweldig. Vooral doordat er langzaam wordt toegewerkt naar dat ene feit: dat Belgen de grootste cavadrinkers ter wereld zijn. En vervolgens de stap naar de boodschap van de wijnboer: als er nóg meer Belgen komen, verkoop ik nog meer cava, dus “Fuck me rich!“.

Om maar meteen even de nadelen van deze commercial op te sommen:

  • Er wordt niks verteld over de USP's van Vallformosa cava.
  • De merknaam komt alleen aan het einde terug.
  • Feitelijk vertelt de hoofdpersoon dat hij niets om de doelgroep geeft, maar alleen meer aan ze wil verdienen.

Maar dan nog vind ik hem geweldig. Zeker met die pay-off “Made to make Belgium bubble” erbij. Daarmee komen we bij de échte positionering van Vallformosa, die dan ineens toch op het vlak van lifestyle te vinden is. De subtiele humor (willekeurige kip) en de minder subtiele humor (spuitende schampagnefles), het past allemaal. Bovendien vind ik het gewoon mooi dat er een merk is met het lef om dit te lanceren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    Jeroen van stralen

    Leuke reclame! De hoofdpersoon doet me een beetje denken aan de John McAfee en zijn rare filmpjes. Ik denk ook dat het indirecte compliment dat de Belgen krijgen als de grootste cava drinkers ter wereld het nu goed zal doen (nu ze eindelijk weer een beetje trots zijn op hun land en verbroederd door de WK-deelname van de Rode Duivels), goede timing dus!


    21 november 2013 om 10:41
    Hardcopy

    Hahaha, inderdaad! Nu je het zegt, zie ik ook wel overeenkomsten met John McAfee. 🙂


    21 november 2013 om 10:52
    Erik

    hmm, ik vind hem nogal plat hoor. Maar misschien slaat hij aan bij de belgen


    22 november 2013 om 08:09
    Smitha23

    In My Bambino site you can find sso many interesting aspefts akbdkaddkkaaaebe


    29 april 2014 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!