ReclameReview: Univé

5 februari 2014, 14:29

Klanten zijn niet dom. Die kunnen best zelf beslissen welke verzekering het beste bij ze past. Univé wil dat idee uitdragen in de nieuwe reclamecampagne. Daarin staan de juiste vragen die leiden tot de juiste antwoorden centraal.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau

Creatie: Joeri Jansen, Allard Jaspars

Strategie: Marieke van den Berg

RTV: Marcel Ossendrijver

Regisseur: Arne Toonen (Hazazah)Camera: Menno Mans

Edit: Brian Ent

Geluid: Geert van Gaalen (Studio de Keuken)

Postproductie: Storm

Fotografie: Jeroen Hofman

Klant: Univé

Verantwoordelijk bij klant: Annemieke van der Zalm, Johan Buigholt, Kim Mondria, Paula Behrens, Evelyn Osinga, Hedica Seinen

De doelstelling

Meer verzekeringen verkopen door te laten zien dat je geholpen wordt om zelf de juiste te kiezen.

De uitwerking

De juiste vragen leiden tot de juiste beslissingen, aldus Univé. Als voorbeeld zien we in deze commercial dat een man nog even nadenkt over de Univé All Risk Budget Autoverzekering. Daarmee is een wat oudere auto toch all-risk verzekerd. Op weg naar zijn auto heeft hij al bedacht wat het antwoord is op de vraag die de medewerkster van Univé hem heeft gesteld. Dus kan hij direct terug om alles af te handelen.

Het oordeel

Gisteren zag ik deze commercial voor het eerst op tv en ik dacht dat het een commercial voor Volvo was. Dat komt doordat het gedeelte in de parkeergarage zo lang duurt vergeleken met het einde waarin de autoverzekering van Univé het hoofdonderwerp is. Misschien vind ik onderstaande tag-on om die reden wel sterker dan de commercial zelf. Omdat daar heel duidelijk wordt gecommuniceerd dat Univé je een vraag voorlegt en dat het antwoord daarop beslissend is voor je type verzekering.

Dat is 'juiste vragen, juiste beslissingen' in een notendop. Die benadering vind ik namelijk erg sterk: laat maar zien dat je als verzekeringsmaatschappij vertrouwen hebt in je klanten. Dat is de enige manier waarop dat vertrouwen ook wederzijds kan ontstaan. Dat doet Univé blijkbaar door goede vragen te stellen en zo bij de juiste verzekering uit te komen. Maar zoals gezegd vind ik dit principe in de tag-on beter uit de verf komen dan in de variant van 30 seconden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    Hessel Bee

    Met alle respect: David Brinks weet niet waar hij over praat. Univé is in de valkuil gevallen om dezelfde gladde plastic filmpjes te (laten) maken als andere verzekeraars. Alsof de consument dit slikt anno nu. En dit als een unieke Onderlinge met LEDEN ipv verzekerden! Hoezo dichtbij? Hoezo je payoff en logo (appel & peer) uitleggen? Zo goed en heel eigen als Univé ooit haar unieke propositie in het begin uitdroeg, zo inwisselbaar is het nu. Any brand will do.

    Met vriendelijke assurantiegroeten,

    Hessel.


    5 februari 2014 om 20:58
    Frits

    Hessel je moet niet teveel naar de inhoud van dit stukje kijken; gun die jongen toch een paar backlinks en wat traffic naar zijn website. 😉


    5 februari 2014 om 21:05
    bramkoster

    @Hessel, Frits: David heeft 327 (!!!) bijdragen geleverd aan Marketingfacts, dus ik denk dat de ‘backlink juice’ inmiddels wel binnen is. 🙂


    5 februari 2014 om 21:14
    Hardcopy

    Love is all around me! 😉

    Maar Hessel heeft natuurlijk wel een punt: in principe had iedere verzekeraar dit concept kunnen gebruiken. Ik vraag me alleen af of het ledenverhaal wél mensen over de streep zou trekken. De Rabobank heeft ook leden (en hamerde daar flink op in commercials), maar daar gaat de laatste tijd ook van alles mis. Daarom denk ik dat deze campagne vooral bedoeld is om te laten zien dat er in de financiële dienstverlening ook mensen werken die het goed met je voor hebben. En die jou als klant in je waarde laten. Dat doet Univé best slim.


    6 februari 2014 om 07:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief