ReclameReview: TomTom

30 augustus 2016, 13:00

Enig idee welke zeven nieuwe producten TomTom aanstaande donderdag lanceert tijdens de IFA in Berlijn? Deze teasercampagne maakt je niet veel wijzer, maar wel nieuwsgieriger.

Credits

Ik kreeg deze campagne toegestuurd door Havana Orange, maar er hebben vast meer partijen aan gewerkt.

De doelstelling

De doelgroep nieuwsgierig maken naar de nieuwe producten van TomTom.

De uitwerking

Aanstaande donderdag beleeft TomTom op electronicabeurs IFA in Berlijn zijn grootste productintroductie ooit. Het bedrijf kondigt maar liefst zeven nieuwe producten aan, waarvan twee geheel nieuwe productcategorieën. In aanloop naar dat moment heeft TomTom deze website live gezet, waarop alle concrete informatie over de nieuwe producten is gecensureerd met zwarte marker. Ook is er een gecensureerde YouTube-video gelanceerd. TomTom wil met deze campagne de draak steken met zelfcensuur op internet.

Het oordeel

Teasers vind ik over het algemeen mega-irritant. Juist omdat ze me nieuwsgierig maken. En dan wil ik gewoon weten waar het over gaat. Dat geldt ook voor deze teasercampagne van TomTom. Dus hij werkt wel, want ik ben ondertussen al aan het raden waar het over zou kunnen gaan. Het is duidelijk een wearable, maar wat precies?

De vele piepjes in de commercial zijn natuurlijk bewust zo irritant toegevoegd. Volgens TomTom als steek onder water naar de zelfcensuur op internet, maar dat had ik er zonder uitleg niet uit begrepen. Ik zie het meer als een over-the-top manier om de aandacht op je campagne te vestigen. Wat uiteraard lukt, maar de vraag is hoeveel sympathie je ermee opwekt.

Ik denk dat het succes van deze campagne afhangt van hoe vaak hij gezien wordt door de doelgroep. Zo lang je niet te vaak ongevraagd wordt geconfronteerd met de piepjescommercial, is hij nog wel leuk. Zie je hem te vaak, dan gaat hij je irriteren. Gelukkig kunnen mensen die hem heel vaak willen zien gewoon zelf de commercial op YouTube bekijken. En zo selecteert de doelgroep zichzelf.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief