ReclameReview: Telfort wordt KPN. Of is het andersom?

14 augustus 2019, 13:00

De ene rebranding volgt de andere op. Na de gebroeders Coronel is het ditmaal boegbeeld ‘ex-miljonair Hans’ die van Telfort meeverhuist naar KPN. Volgens het moedermerk om te bewijzen dat de slimme deals blijven.

Credits

Creatie: N=5

Doelstelling

Communiceren dat er voor Telfort-klanten niets verandert nu ze klant zijn geworden bij KPN.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Wie had dat gedacht? Van een privéstrandje naar all-inclusive met een bandje”, zijn de eerste woorden van het vrolijke Telfort-icoon in de nieuwe KPN-commercial. Met zijn gezin geniet hij van de vakantie in een overvol zwembad en aan het lopend buffet.

Sinds mei dit jaar zijn Telfort en KPN samengegaan. Zo wil de telecomaanbieder de krachten van beide partijen bundelen. Voor de abonnees van Telfort is er niets veranderd. Consumenten die houden van goede aanbiedingen, hoeven volgens de telecomaanbieder niets te vrezen. Zoals Hans al zegt: “Ook nu Telfort KPN wordt, blijven er genoeg slimme deals te vinden.” Zo heeft de inventieve ex-miljonair voor klanten die deze maand een abonnement met Samsung S9 afsluiten een toepasselijk cadeau: de Hansdoek, een handdoek om strandbedjes bezet te houden.

Oordeel

“Ah leuk, ex-miljonair Hans van Telfort!”, denk je direct. Maar dan blijkt Hans nu van KPN te zijn. En neemt KPN ineens de complete manier van communiceren van Telfort over. Dat vind ik wringen, want zo lijkt het net alsof alle branding van KPN in het verleden overboord wordt gegooid en de Telfort-manier als de enige juiste wordt aangenomen.

“KPN probeert nu ineens zowel een kwaliteitsmerk als een budgetmerk te zijn, terwijl het dat laatste nooit is geweest”

Aan de ene kant ben ik het wel eens met de opmerking van onze hoofdredacteur Jeroen Mirck in de ReclameReview over de transformatie van Allsecur naar Allianz Direct: “Nu Telfort verdwijnt, moet het als duur te boek staande KPN ook budgetklanten aan zich weten te binden. Dan helpt zo’n typetje enorm.” Aan de andere kant probeer je dus van KPN ineens zowel een kwaliteitsmerk als een budgetmerk te maken, terwijl het dat laatste nooit is geweest. Dat vind ik toch wel een vreemde zet.

Het script van de commercial past perfect in de Telfort-lijn. Net zo grappig en herkenbaar als altijd. Maar doordat er nu KPN als afzender staat, vind ik het niet geloofwaardig. Er zal nog heel wat communicatiebudget voor nodig zijn om dat te veranderen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Gerald

    Wel jammer dat de deals alleen goed zijn voor KPN.

    Onbeperkte bundel is bijna 4x zo duur geworden. Ook na 10 minuten verder gratis bellen is afgeschaft ondanks nog verlengen voortoen het nog telfort was. Erg jammer. Liever dat terug ipv een handdoek….


    14 augustus 2019 om 19:51
    Leo

    Nog bij Telfort, maar geen vertrouwen in KPN. Ga maar eens shoppen, want ik voel me toch wel belazerd.


    15 augustus 2019 om 21:38
    Rob

    Ik ben al behoorlijk lang een klant van Telfort en baal er nog steeds stevig van dat Telfort verdwijnt, want ik vind KPN fucking duur. En dan zeggen hun dat ze budget gericht gaan worden, haha geloven ze dat zelf ook. Wanneer gaat de wekker af zodat ze erachter komen dan ze in hun eigen droomwereld leven


    16 augustus 2019 om 10:10
    alex

    Is … meeverhuisT???

    Nogal slecht voor een marketing bedrijf, ik haak dan al af.


    19 augustus 2019 om 06:49
    alex

    Foutje, slecht gelezen 🙁


    19 augustus 2019 om 06:50
    martinhilgen@kpnmail.nl

    Wat een belachelijke reclame! Hoe kunnen je mensen denigreren! Van een privestrand naar een resort met bandje…:

    Hoeveel notabelen gaan ook naar een resort? De meeste mensen die Telfort of KPN klant zijn zoals wij, moeten ook werken en sparen voor een vakantie al of niet in een resort met een bandje. Een misplaatste reclame waar ik mij groen en geel aan erger.


    30 augustus 2019 om 20:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief