De ene rebranding volgt de andere op. Na de gebroeders Coronel is het ditmaal boegbeeld 'ex-miljonair Hans' die van Telfort meeverhuist naar KPN. Volgens het moedermerk om te bewijzen dat de slimme deals blijven.
Credits
Creatie: N=5
Doelstelling
Communiceren dat er voor Telfort-klanten niets verandert nu ze klant zijn geworden bij KPN.
Uitwerking
Uit het persbericht: "Wie had dat gedacht? Van een privéstrandje naar all-inclusive met een bandje", zijn de eerste woorden van het vrolijke Telfort-icoon in de nieuwe KPN-commercial. Met zijn gezin geniet hij van de vakantie in een overvol zwembad en aan het lopend buffet.
Sinds mei dit jaar zijn Telfort en KPN samengegaan. Zo wil de telecomaanbieder de krachten van beide partijen bundelen. Voor de abonnees van Telfort is er niets veranderd. Consumenten die houden van goede aanbiedingen, hoeven volgens de telecomaanbieder niets te vrezen. Zoals Hans al zegt: "Ook nu Telfort KPN wordt, blijven er genoeg slimme deals te vinden." Zo heeft de inventieve ex-miljonair voor klanten die deze maand een abonnement met Samsung S9 afsluiten een toepasselijk cadeau: de Hansdoek, een handdoek om strandbedjes bezet te houden.
Oordeel
"Ah leuk, ex-miljonair Hans van Telfort!", denk je direct. Maar dan blijkt Hans nu van KPN te zijn. En neemt KPN ineens de complete manier van communiceren van Telfort over. Dat vind ik wringen, want zo lijkt het net alsof alle branding van KPN in het verleden overboord wordt gegooid en de Telfort-manier als de enige juiste wordt aangenomen.
"KPN probeert nu ineens zowel een kwaliteitsmerk als een budgetmerk te zijn, terwijl het dat laatste nooit is geweest"
Aan de ene kant ben ik het wel eens met de opmerking van onze hoofdredacteur Jeroen Mirck in de ReclameReview over de transformatie van Allsecur naar Allianz Direct: "Nu Telfort verdwijnt, moet het als duur te boek staande KPN ook budgetklanten aan zich weten te binden. Dan helpt zo’n typetje enorm." Aan de andere kant probeer je dus van KPN ineens zowel een kwaliteitsmerk als een budgetmerk te maken, terwijl het dat laatste nooit is geweest. Dat vind ik toch wel een vreemde zet.
Het script van de commercial past perfect in de Telfort-lijn. Net zo grappig en herkenbaar als altijd. Maar doordat er nu KPN als afzender staat, vind ik het niet geloofwaardig. Er zal nog heel wat communicatiebudget voor nodig zijn om dat te veranderen.