ReclameReview: Sunweb Inpakkers

25 april 2012, 11:28

Sunweb biedt reizen aan naar zonnige vakantiebestemmingen, zoals de bedrijfsnaam al aangeeft. Maar in tijden van economische malaise wil iedereen natuurlijk het liefst een zo goedkoop mogelijke vakantie boeken. In deze commercial vertelt Sunweb dat je nu zonvakanties kunt boeken waarbij de kortingen soms oplopen tot wel 50%. En dat je dus in Spanje zit voor je het weet.

Credits:

Bureau: N=5

Geluid: The Ambassadors

Klant: Jonas de Groot, Nicolette Burger

De doelstelling:

Communiceren dat Sunweb de komende twee weken reizen aanbiedt (de zogeheten Inpakkers) met kortingen tot wel 50%.

De uitwerking:

De boodschap dat Sunweb reizen voor inpakprijzen heeft wordt verteld door een voice-over, waarbij delen van de gesproken tekst ook in beeld komen. Als voorbeeld wordt een reis naar Mallorca genoemd en volgt de zin “Voor je het weet, zit je in Spanje!” gevolgd door een Spaanse twist.

Het oordeel:

Deze commercial van Sunweb doet wat hij moet doen: laten weten dat Sunweb de komende twee weken reizen naar de zon aanbiedt, met kortingen tot wel 50%. In tegenstelling tot vorige commercials die we kennen van Sunweb, is er op het eerste gezicht weinig gedaan met humor in deze spot. Ik zeg bewust op het eerste gezicht, aangezien er wel een klein grapje in verborgen zit. Ik vraag me alleen af of mensen na het horen van de zin “Voor je het weet, zit je in Spanje!” doorhebben dat ze even worden doorgeschakeld naar een Spaanse TV-zender, alsof je ineens in een Spaanse hotelkamer zit en daar TV zit te kijken.

Belangrijker dan dit grapje is natuurlijk dat de boodschap duidelijk wordt overgebracht en dat je aangeeft waar je klanten naartoe moeten om van de actie gebruik te kunnen maken. De link in de commercial verwijst overigens niet direct naar de actiepagina. Je moet als bezoeker zelf nog een stap extra doen: op de homepage klikken op een banner die verwijst naar de Inpakkers. Normaal gesproken zou je zeggen dat je het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk wilt maken en dus bijvoorbeeld de URL www.sunweb.nl/inpakkers wilt communiceren. Maar aangezien de actiepagina in dit geval http://zon.sunweb.nl/inpakkers is, wordt dat te ingewikkeld. Bovendien staat er op www.sunweb.nl een grote banner in de grafische stijl van de Inpakkers die zeker opvalt, zelfs als je de commercial niet gezien hebt. Ik denk dus dat het hier wel goed komt met de conversie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Serge de Klerk

    Die redirect moet er sowieso komen, lijkt me.

    Verder simpele, maar duidelijke reclame die laat zien dat er niet altijd dure acteurs, regisseurs en sets nodig zijn.


    26 april 2012 om 17:46
    Hardcopy

    Natuurlijk is die redirect een kleine moeite. Wat ik vooral bedoelde is dat er al jarenlang mediabudget is gestoken in het communiceren van de URL http://www.sunweb.nl. Het is zonde om nu een nieuwe URL in de hoofden van de doelgroep te proppen. Een doorklik vanaf de homepage van een al bekende URL is dan veel makkelijker.


    27 april 2012 om 07:03
    promotional articles

    Thanks for posting this article. I am definitely tired of struggling to find relevant and intelligent commentary on this subject


    15 augustus 2012 om 11:05
    CG.Augustijn

    Steur u mij alstublieft een rijsgids of andere gegevens bij voorbaat mijn dank gr CG Augustijn.


    27 december 2013 om 12:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!