ReclameReview: Stop aids, uit liefde voor alle liefdes

28 november 2018, 14:00

Het Aidsfonds roept Nederland op mee te helpen de liefde te beschermen tegen aids. Uit liefde voor alle liefdes. Dat is hoognodig, want we denken massaal dat de aids-epidemie onder controle is. En dat is helemaal niet zo.

Credits

Bureau: N=5

Strategie: Bastiaan Weers

Creatieve directie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert

Creatie: Gabriela Nouws, Leon Ragetlie

Account: Judith Lavalette, Brenda Rangel

Verantwoordelijk bij klant: Bert Herberigs, Eva Matze

RTV Producer: Lotte de Rooij

Productiemaatschappij: Cake

Regisseur: Madja Amin

D.O.P.: Noël Schoolderman

Editor: Emiel Nuninga, Govert Janse

Muziek: Raven Aartsen

Postproductie: The Ambassadors

Sound: The Ambassadors

Doelstelling

Kijkers 3 euro laten doneren door LIEFDE te sms’en naar 4333.

Uitwerking

In Nederland leeft de veronderstelling dat de aids-epidemie onder controle is. Maar ondanks de komst van nieuwe medicijnen is dat niet het geval. Wereldwijd kwamen er vorig jaar 1,8 miljoen nieuwe hiv- en aids-infecties bij. En stierven er één miljoen mensen aan de gevolgen ervan. Er zijn dus elke dag nog veel mensen die elkaar aan de ziekte verliezen. Dat maakt aids een serieuze bedreiging voor de liefde.

“Wereldwijd stierven vorig jaar een miljoen mensen aan aids”

In de commercial is gekozen voor een positieve insteek waarin de bijzondere schoonheid van liefde centraal staat. Want liefde is het waard om beschermd te worden. Tegen aids, stigma en discriminatie. Of het nu gaat om de liefde voor je minnaar of de liefde voor je kind. Aids raakt vele liefdes, en moet juist daarom worden gestopt. Met deze film roept het Aidsfonds iedereen op om te helpen een einde te maken aan de aidsepidemie en de liefde te beschermen. ‘Stop aids. Uit liefde voor alle liefdes.’

Oordeel

Ik ben schuldig, want deze zin geldt ook voor mij: “In Nederland leeft de veronderstelling dat de aidsepidemie onder controle is.” Eigenlijk is het alleen daarom al goed dat het Aidsfonds continu met nieuwe campagnes komt. Omdat het dus nog steeds nodig is om de noodzaak van aidsbestrijding onder de aandacht te brengen.

De boodschap ‘Stop aids. Uit liefde voor alle liefdes’ wordt met deze zeer inclusieve commercial natuurlijk op allerlei mogelijke manieren ingevuld. De voice-over en de acteurs zijn allemaal duidelijk niet de stereotype witte man. De ode aan de liefde leidt samen met de beelden en muziek naar het doel: geld doneren via sms.

“Wat werkt het best bij deze doelgroep?”

De zin “Liefde is bescherming waard” deed mij heel sterk denken aan promotie van condoomgebruik. Dat komt vast en zeker door de aidscontext, maar toch. Daarmee zou het ineens een heel andere boodschap worden, want zo kun je jezelf en je partner beschermen tegen aids. In plaats daarvan roept de commercial op om geld te doneren voor hulp aan mensen met aids die je misschien niet eens kent. Ik vraag me af welke van de twee methodes het beste werkt voor de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!