ReclameReview: Stop aids, uit liefde voor alle liefdes

ReclameReview: Stop aids, uit liefde voor alle liefdes
, Hardcopy
@davidbrinks

Het Aidsfonds roept Nederland op mee te helpen de liefde te beschermen tegen aids. Uit liefde voor alle liefdes. Dat is hoognodig, want we denken massaal dat de aids-epidemie onder controle is. En dat is helemaal niet zo.

Credits

Bureau: N=5
Strategie: Bastiaan Weers
Creatieve directie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert
Creatie: Gabriela Nouws, Leon Ragetlie
Account: Judith Lavalette, Brenda Rangel
Verantwoordelijk bij klant: Bert Herberigs, Eva Matze
RTV Producer: Lotte de Rooij
Productiemaatschappij: Cake
Regisseur: Madja Amin
D.O.P.: Noël Schoolderman
Editor: Emiel Nuninga, Govert Janse
Muziek: Raven Aartsen
Postproductie: The Ambassadors
Sound: The Ambassadors

Doelstelling

Kijkers 3 euro laten doneren door LIEFDE te sms'en naar 4333.

Uitwerking

In Nederland leeft de veronderstelling dat de aids-epidemie onder controle is. Maar ondanks de komst van nieuwe medicijnen is dat niet het geval. Wereldwijd kwamen er vorig jaar 1,8 miljoen nieuwe hiv- en aids-infecties bij. En stierven er één miljoen mensen aan de gevolgen ervan. Er zijn dus elke dag nog veel mensen die elkaar aan de ziekte verliezen. Dat maakt aids een serieuze bedreiging voor de liefde.

"Wereldwijd stierven vorig jaar een miljoen mensen aan aids"

In de commercial is gekozen voor een positieve insteek waarin de bijzondere schoonheid van liefde centraal staat. Want liefde is het waard om beschermd te worden. Tegen aids, stigma en discriminatie. Of het nu gaat om de liefde voor je minnaar of de liefde voor je kind. Aids raakt vele liefdes, en moet juist daarom worden gestopt. Met deze film roept het Aidsfonds iedereen op om te helpen een einde te maken aan de aidsepidemie en de liefde te beschermen. 'Stop aids. Uit liefde voor alle liefdes.'

Oordeel

Ik ben schuldig, want deze zin geldt ook voor mij: "In Nederland leeft de veronderstelling dat de aidsepidemie onder controle is." Eigenlijk is het alleen daarom al goed dat het Aidsfonds continu met nieuwe campagnes komt. Omdat het dus nog steeds nodig is om de noodzaak van aidsbestrijding onder de aandacht te brengen.

De boodschap 'Stop aids. Uit liefde voor alle liefdes' wordt met deze zeer inclusieve commercial natuurlijk op allerlei mogelijke manieren ingevuld. De voice-over en de acteurs zijn allemaal duidelijk niet de stereotype witte man. De ode aan de liefde leidt samen met de beelden en muziek naar het doel: geld doneren via sms.

"Wat werkt het best bij deze doelgroep?"

De zin "Liefde is bescherming waard" deed mij heel sterk denken aan promotie van condoomgebruik. Dat komt vast en zeker door de aidscontext, maar toch. Daarmee zou het ineens een heel andere boodschap worden, want zo kun je jezelf en je partner beschermen tegen aids. In plaats daarvan roept de commercial op om geld te doneren voor hulp aan mensen met aids die je misschien niet eens kent. Ik vraag me af welke van de twee methodes het beste werkt voor de doelgroep.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.