ReclameReview: SENSE Recruitment

25 februari 2015, 09:21

Als je op Twitter actief bent, is de Banendag van 24 februari je vast niet ontgaan. Werkzoekenden, bedrijven en behulpvaardige twitteraars deden hun best om vacatures te delen en erop te reageren. SENSE Recruitment bedacht een inhaakcampagne hiervoor en zette Vine-video’s in.

Credits

Creatie: Share Force One

De doelstelling

Vacatures onder de aandacht brengen bij topkandidaten in het consultancydomein.

De uitwerking

De campagne maakt gebruik van het sterk groeiende videonetwerk Vine in combinatie met Twitter. Daarmee speelt SENSE ook in op de eerste Europese banendag op 24 februari van het sociale netwerk, waarbij onder de hashtag #JouwBaan er in Nederland tal van activiteiten plaatsvinden. De campagne bevat een serie korte, spraakmakende video’s waarin kandidaten worden aangesproken op procesmanagementkwaliteiten en de drive om carrière te maken.

Het oordeel

Sommige video’s vind ik leuk (koffie en Rubik’s-kubus), de andere minder leuk. Iemand anders vertelde me dat hij alleen de video met het opgeruimde bureau leuk vond en ook passend bij de vacature. Bij de andere video’s had hij moeite de link te leggen met de vacature. Maar eigenlijk is het niet zo relevant of we de video’s leuk vinden. Het gaat er vooral om of de doelgroep ze heeft gezien en of de juiste mensen reageren op de vacatures.

Of de campagne ook werkt? De cijfers variëren van 1 tot 18 likes voor de zes video’s en het aantal vertoningen schommelt tussen de 40 en 3800 op het moment van schrijven. Op zich zeggen die cijfers niet veel natuurlijk. Als de juiste persoon de video maar ziet en solliciteert, dan ben je er al. Aan de andere kant is dit natuurlijk ook bedoeld als branding voor SENSE. Het is sowieso een relevante inhaakcampagne voor de eerste Banendag op Twitter van 24 februari. Tussen de tweets met hashtag #jouwbaan komen werkzoekenden ook deze uitingen tegen. En dan niet op een opdringerige manier, maar als grappige manier om vacatures onder de aandacht te brengen. Er zit dus ook een beetje ‘leuk werkgeverschap’ in, voor zover je in dienst bent bij SENSE dan. Kort, (soms) krachtig en relevant. Op die gebieden is de inhaakcampagne wat mij betreft geslaagd.

Ik heb Ronny Asscher-Magid van SENSE gebeld om te vragen naar de resultaten. Haar antwoord: “Vanaf het moment dat we zondagavond de campagne hebben gelanceerd via Twitter, Facebook en LinkedIn hebben we 57 sollicitaties ontvangen. Dat zijn zowel sollicitaties op specifieke vacatures als losse sollicitaties. De campagne loopt natuurlijk nog even door, dus we zijn benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Laurens Bianchi

    Hi David,

    Bedankt voor de leuke en positieve review! Voor ons is deze campagne al erg geslaagd.

    Ter toelichting: voor iemand die niet tot de doelgroep (met name procesmanagers) behoort, kan ik mij voorstellen dat het lastig is om de link te leggen met de vacatures van SENSE.

    Een procesmanager houdt zich vooral bezig met het optimaliseren en verbeteren van processen. Met een aantal van de video’s hebben we geprobeerd dat op een leuke wijze in beeld te brengen, opdat en proces manager zich hierin kan herkennen.

    We zijn in ieder geval heel blij dat de campagne het gewenste resultaat oplevert!

    Met vriendelijke groeten,

    Laurens Bianchi

    Share Force One


    25 februari 2015 om 16:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief