ReclameReview: SamenGezond is een beetje betuttelend, maar geloofwaardig
Goede voornemens hebben we allemaal. Vooral op het gebied van gezonder leven. Maar doe het maar eens écht… Gezondheidsprogramma SamenGezond probeert met deze nieuwe campagne mensen het laatste zetje richting een gezonde levensstijl te geven.
Credits
Opdrachtgever: Menzis
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Joris Bellemakers, Barry Bol en Joeri Jansen
Strategie: Mary Hoogerbrugge
Account: Willemijn Sterk, Anne van der Meulen
RTV Producer: Marcel Ossendrijver
Regie: Herman Poppelaars (First on Mars)
D.O.P.: Jeroen Kiers
Edit: Patrick Schonewille
Grading en postproductie: Crabsalad
Muziek: Sizzer
Sounddesign: SoundCircus
Media-inkoop: Mindshare
Doelstelling
Laten zien dat SamenGezond mensen helpt om een gezonde leefstijl te starten en het ook vol te houden.
Uitwerking
Uit het persbericht: “SamenGezond biedt alle Nederlanders hulp op het gebied van beweging, stoppen met roken, voeding, ontspanning en slaap. Het programma is ontwikkeld op initiatief van Menzis. SamenGezond kan door iedereen gratis gebruikt worden. Waar in 2019 het vinden van de balans tussen gezond en ongezond nog het hoofdthema was, neemt SamenGezond in een vervolgcampagne verschillende vooroordelen van gezond leven weg, door te laten zien dat gezond & gemakkelijk, gezond & voordelig, gezond & lekker, gezond & gezellig prima samengaan.
“Roorda Reclamebureau ontwikkelde een serie radio- en tv-commercials, online display en social video’s waarin SamenGezond mensen helpt om een gezonde leefstijl te starten en het ook vol te houden. De campagne is gestart in oktober met het thema gezond & makkelijk en wisselt tot en met het einde van het jaar met andere relevante thema’s.”
Oordeel
Als je SamenGezond nog niet kent, voelt deze campagne een beetje als een Sire-campagne en kan het betuttelend overkomen. Naar mijn mening wordt dat gevoel wel wat weggenomen door de kleine grapjes die in de commercial verwerkt zitten. Ook is er geen vingerwijzing te vinden of een slecht scenario dat wordt voorgeschoteld als je niet meedoet. Dat geeft je als kijker wel het idee ‘oké, ze hebben het goed met me voor’.
SamenGezond is een initiatief van Menzis, maar de naam van de zorgverzekeraar wordt niet genoemd
Ook al is SamenGezond een initiatief van Menzis, de naam van de zorgverzekeraar wordt niet één keer genoemd. Dat draagt bij aan de geloofwaardigheid van de campagne. Niemand probeert je hier iets te verkopen, het is écht voor je eigen bestwil en op langere termijn ook goed voor de hele maatschappij. Bovendien wordt de boodschap van de commercials heel simpel gehouden: meer bewegen is goed voor je en SamenGezond helpt je daarbij. Wat wel ontbreekt is het eerste punt dat je op de website leest: ‘SamenGezond beloont gezonde keuzes’, oftewel: ‘What’s in it for me?’. Dat punt komt niet in de commercials terug.
De doelgroep van deze campagne bestaat uit iedereen die weet dat hij of zij eigenlijk meer zou moeten bewegen, maar het moeilijk vindt om die stap te zetten. Daarom is het goed dat in de commercials mensen worden getoond die een beetje smokkelen met hun gezonde gedrag. Dat is gewoon heel menselijk en dat maakt de drempel om te beginnen hopelijk lager voor de doelgroep. Prima aanpak, lijkt me.
Ik doe niet meer mee want klopt geen hol van. Heb de hele morgen gefietst en daarna 5 km gelopen wordt gewoon niks bijgeteld. Hier heb ik dus geen zin in
Slechte app, niets werkt, geen belonen. De app werkt gewoon slecht, alleen punten mag verzamelen om (een deel van) producten via hun shop te kunnen kopen, die producten plus de punten korting zijn erg te duur! Ze willen de mensen weg en niemand hun app meer te gebruiken!