ReclameReview: op voedselontdekkingstocht met Crisp

11 mei 2022, 13:02

Waar komt eten eigenlijk vandaan? De commercial van supermarkt-app Crisp laat zien waar het bedrijf zijn producten zoal inkoopt.

Credits

Bureau: dentsuACHTUNG!

Executive Creative Director: Kika Douglas Castroviejo

Creatives: Diederik Mulder & Daniel Bunde-Pedersen

Strategie: Boris Nihom

Account: Eveline Rooders

Director: Samyr Souen & Bern Hunter

Producer: Annette Putman

Director of Photography: Gabor Deak

Edit: Jorien Voogt

Grading: De Grot

Muziek: Massive Music

Verantwoordelijk bij Crisp: Rózsa Groothoff, Marloes Dobbe & Bing Gall

Doelstelling

De naamsbekendheid van Crisp verhogen en op termijn meer omzet realiseren.

Uitwerking

Uit het persbericht: De nieuwe massamediale campagne van Crisp, de supermarkt-app voor knettervers eten, wordt op landelijke televisie gelanceerd met een gloednieuwe commercial, waarin de eigen Nederlandse boeren, telers en kwekers van Crisp centraal staan. Het merk staat daarmee op voor een voedselsysteem waarin de bron van lokaal en daarmee beter eten en drinken, centraal staat.

De nieuwe campagne draait om de vraag “Waar komt ons eten vandaan?” en bij Crisp is dat helder. Eten dat direct van de bron komt, zonder omwegen of plastic zakjes, en zonder dat dit op het supermarktschap ligt te wachten om gekocht te worden. Want wat bij Crisp via de app wordt besteld, komt rechtstreeks uit de Noordzee, uit de oven van de bakker of is vers geplukt bij de kweker. In de commercial neemt een meisje de kijker mee op avontuur langs deze vindplaatsen van vers eten uit het seizoen. Met de eigen makers en kwekers in beeld; weg van acteurs in boeren-overall. Met landelijke zichtbaarheid via de grote zenders op tv, een outdoorcampagne op abri’s en diverse (video)content via socialmediakanalen bouwt Crisp hiermee verder aan de missie om beter eten mogelijk te maken voor meer mensen.

“Het is voor consumenten niet makkelijk om de producten die zij kopen te herleiden naar hun oorsprong. Vaak staat er op een plastic verpakking alleen een (ver) land vermeld,” vertelt Rózsa Groothoff, creative director bij Crisp. “Wij brengen de makers via de app dichter bij onze klant. Dat kan ook, want we kennen de mensen die je in de nieuwe commercial ziet persoonlijk. Zij zijn degenen die ons eten produceren. Zij telen, kweken en oogsten op plekken hier dichtbij, waar je gewoon, zonder tussenschakels, naartoe kan gaan. Met deze commercial vertellen we dus wat Crisp anders doet dan anderen, maar wakkeren ook die nieuwsgierigheid aan over waar eten en drinken vandaan komt. Voor iedereen nu, maar ook voor toekomstige generaties.”

Oordeel

Het is een logische vraag van een kind: waar komt ons eten vandaan? Crisp geeft daar een duidelijk antwoord op in deze commercial. Met wat voorbeelden van producten die je bij ze kunt kopen. Prima communicatie, zonder omwegen. Daar houd ik van!

Maar… (ja, er is een ‘maar’) In het persbericht lees ik nog veel meer informatie die Crisp eigenlijk ook zou willen (moeten?) communiceren. En al die punten haal ik in ieder geval niet uit de commercial. Het was me niet opgevallen dat het alleen maar lokale producenten waren. Ik hoorde het Nederlands wel, maar koppelde dat niet direct aan lokaal voedsel. Ook viel het me niet op dat er geen plastic verpakkingen te zien zijn. Of dat het puur om verse producten gaat en niet om ‘fabrieksvoedsel’. Die boodschappen komen dus niet zo over als de afzender ze bedoelde. Dat het eigen makers en kwekers zijn, had ik al wel bedacht toen ik de commercial zag.

Om even een quote uit het persbericht te citeren: “Met deze commercial vertellen we dus wat Crisp anders doet dan anderen, maar wakkeren ook die nieuwsgierigheid aan over waar eten en drinken vandaan komt.” Dat laatste gedeelte klopt, maar dat eerste stuk van de boodschap mis ik dus volledig. Alle supermarkten bieden lokale producten aan. Maar waar Crisp nu écht anders in is dan anderen, dat zou ik heel graag willen weten. Dat vind ik een gemiste kans, aangezien deze commercial mijn eerste kennismaking met het merk is. Tenzij het puur om naamsbekendheid gaat en de overige communicatieboodschappen later nog volgen natuurlijk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief