ReclameReview: oceaan financiert z’n eigen klimaatonderzoek

25 april 2018, 13:00

De oceaan kan zijn eigen klimaatonderzoek voor een deel financieren door bitcoins te minen met energie uit golfstromen. In deze commercial van de Tara Foundation wordt het project uitgelegd.

Credits

Creatie: FF Los Angeles en de Tara Foundation

De doelstelling

Meer aandacht voor de stichting genereren en zo fondsen werven voor klimaatonderzoek om het effect op de oceaan te onderzoeken.

De uitwerking

Zou je de oceaan zelf zijn eigen klimaatonderzoek kunnen laten financieren? Het antwoord: ja, met een kleine bijdrage. Ongeveer 200 euro per maand genereert de Ocean Miner, een bitcoinminer die draait op energie opgewekt uit golfstromen. In deze commercial wordt uitgelegd hoe de Tara Foundation de Ocean Miner heeft ontwikkeld en hoe hij werkt. De mooie beelden en sfeervolle muziek ondersteunen een duidelijke oproep tot fondsenwerving.

Het oordeel

Wat een geweldig idee! Dat de oceaan op deze manier zelf het geld ophaalt om klimaatonderzoek te financieren, is natuurlijk prachtig. Zelfs hét tegenargument voor bitcoin-sceptici, namelijk dat het ontzettend veel stroom vreet om bitcoins te minen, wordt hiermee omzeild. De stroom is namelijk zo duurzaam als maar kan. Letterlijke stroom in dit geval, want opgewekt uit golfstromen bij Bretagne.

Oké, hij haalt niet veel geld op per maand. Maar mijn gedachte zou dan zijn: als je donaties kunt werven om nog veel meer Ocean Miners te plaatsen, dan stroomt dat onderzoeksgeld wel binnen. Of het ook echt zo werkt in de praktijk, dat weet ik niet. Het valt me echter wel op dat er uitsluitend wordt gevraagd om donaties in deze commercial. Er wordt niet gezegd dat je bijdraagt aan meer Ocean Miners.

Dat dit te maken heeft met de urgentie van klimaatverandering, snap ik helemaal. Toch voelt het dan alsof het twee zaken zijn die los staan van elkaar. Waarom zou je anders zo’n trotse video maken over de Ocean Miner, waardoor mensen enthousiast raken en hier misschien wel aan bij willen dragen? In plaats daarvan is de boodschap nu gewoon: geef geld. Dat vind ik een gemiste kans voor een supermooi project. Net zoals de Fransman die Engels praat, waardoor je als kijker echt je best moet doen om hem te verstaan én het feit dat hij nog steeds praat terwijl er tekst in beeld staat met een andere boodschap. Daardoor is het voor mensen die de achtergrond van het project nog niet kennen, waarschijnlijk moeilijk om te begrijpen waar ze nu eigenlijk naar kijken. Kon beter dus.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!