ReclameReview: Nibb-it

14 mei 2014, 13:30

Nibb-it Happy Ones zijn speciaal ontwikkelde, meer verantwoorde chips. Opperhoofdeekhoorn Nibby introduceert ze in deze commercial, waarin de boodschap centraal staat dat je als ouder liever ja zegt tegen je kinderen als ze om chips vragen.

Credits:

Bureau: Etcetera

Creatie: Ben Imhoff & Markus Ravenhorst (CD), Maarten Reynen & Michiel Otting

Strategie: Paul van Kuilenburg, Frank Huiberts

Account: Irene Harte, Netteke Bak, Louise Mathlener

RTV producer: Rosa Staal

Productiemaatschappij: Art Core i.s.m. Nozon

Verantwoordelijke bij opdrachtgever: Charlotte Zelders, Marieke van Balen

De doelstelling:

Communiceren dat Nibb-it Happy Ones meer verantwoorde chips zijn.

De uitwerking:

De campagne heeft als thema ‘Ja zeggen is leuker’. In de begeleidende commercial speelt de eekhoorn Nibby de hoofdrol. Hij is CEO (Chips Executive Officer) van Nibb-it en heeft als visie dat ja zeggen veel leuker is dan nee zeggen. En daarom heeft hij nieuwe, meer verantwoorde chips ontwikkeld: Nibb-it Happy Ones, waardoor ouders wat makkelijker ja kunnen zeggen tegen hun kinderen. Aan de nieuwe productlijn zijn hoge eisen gesteld door Smiths. Zo bevatten Nibb-it Happy Ones minimaal dertig procent minder vet dan alle andere producten in het chips- en zoutjesschap en zijn ze vrij van kunstmatige kleurstoffen.

Het oordeel:

De commercial begint grappig. Een eekhoorn die al telefonerend de clichévader uithangt ('Als mama nee zegt, zeg ik ook nee'), dat is een leuke binnenkomer. Vervolgens is het voor mij echter niet direct duidelijk dat diezelfde eekhoorn de baas is bij Nibb-it. Uiteraard ken ik hem van de verpakkingen, maar ik moet zelf de conclusie trekken dat hij CEO is door zijn mooie kantoor, de boodschap aan zijn secretaresse en dat hij de nieuwe chips mag testen.

De boodschap van de commercial leunt erg zwaar op het 'ja zeggen'. Op zich een goed thema, maar ik vind dat de reden waarom je ja mag zeggen een beetje ondergesneeuwd wordt. Juist wanneer Nibby uitlegt dat er minder vet en geen kunstmatige kleurstoffen in de nieuwe chips zitten, leidt hij de kijker af door over de hoofden van zijn medewerkers te lopen. De argumentatie had wat mij betreft dus iets sterker aangezet mogen worden.

Ik ben overigens blij dat Nibb-it niet ineens doet alsof deze chips gezond zijn, want dat zou te ver doorslaan naar de 'verantwoorde' kant. Je mag nu gewoon iets vaker ja zeggen omdat deze chips iets meer verantwoord zijn. Daar is het merk heel eerlijk over.

Het typetje Nibby vind ik overigens een prima boegbeeld voor Nibb-it. Al tientallen jaren hoort een eekhoorn bij het merk, dus het is logisch om dit nu door te trekken met een geanimeerde variant. Met hem kan het merk in de toekomst vast nog wel meer producteigenschappen en -innovaties communiceren.

P.S. Deze commercial vind ik een stuk beter dan de andere commercial van Nibb-it over ja zeggen…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!