ReclameReview: Neckermann
Wat wil je zien als je overtuigd wilt worden om een vakantie te boeken: perfecte uitzichten die bijna te mooi zijn om waar te zijn, of mensen zoals jij die plezier hebben op vakantie? Neckermann besloot om voor de tweede optie te gaan met deze nieuwe commercial.
Credits
Bureau: Energize Amsterdam
Strategie en creatie: Joost van Liemt, Jeroen Flink
Design: Paul Duijser
Account: Elles Looman
Postproductie: Captcha
Geluid: Loudness
Verantwoordelijk bij klant: Annemiek Jonker, Carola van Ingen, Rik van Breda
De doelstelling
Mensen overtuigen dat ze via Neckermann.nl hun vakantie moeten starten.
De uitwerking
De hele internationale campagne voor Neckermann is gericht op mensen die plezier hebben. Die echt vakantie vieren. De positieve emotie is daarbij het belangrijkste element, niet zozeer de accommodatie of de locatie. Hiermee wil Neckermann laten zien dat het bedrijf snapt waar vakantie om draait. Niet om dat ene hotel of strand, maar om met elkaar een heerlijke tijd te hebben.
Het oordeel
Het uitgangspunt vind ik super goed. Laat zien dat je jouw doelgroep snapt. Inspireer ze met beelden van stellen, gezinnen en vrienden die net als jij veel lol willen hebben tijdens hun vakantie. Dat is het gevoel waar je voor kiest als je een vakantie boekt. De specificaties van je hotel zijn ook belangrijk, maar je plezier staat voorop. Dat heeft Neckermann heel goed begrepen en het komt ook prima tot uiting in deze commercial, vind ik.
Ik snap alleen de bedoeling niet van de vele zoenen die we voorbij zien komen in de commercial. Natuurlijk kan ik er best iets bij bedenken, zoals ‘het was een vakantie om te zoenen’ of ‘wij houden van Neckermann’, maar er wordt verder niets over uitgelegd. Geen idee dus wat het idee hierachter is. Verder zien we regelmatig opnames die gemaakt zijn met een selfie-stick. Het was logischer geweest als je zo’n stick cadeau zou krijgen als je nu boekt bij Neckermann.
Dan het gebruikte nummer. Eerlijk is eerlijk, “Don’t Stop Me Now” van Queen blijft een heerlijk nummer (zo vroeg een jeugdige kijker op YouTube zich bijvoorbeeld af hoe dit leuke liedje heette), maar erg origineel is het niet. Vraag maar aan Johnny de Mol en UPC (of aan concurrent Arke met een ander Queen-nummer). Dat maakt het lastiger om deze commercial en het nummer direct als een uiting van Neckermann te herkennen.
Wat ik mooi vind aan deze commercial is dat het allemaal niet meer zo perfect hoeft te zijn. Dat maakt de boodschap een stuk geloofwaardiger. Wat mij betreft mag deze invalshoek de nieuwe standaard worden. Persoonlijk en herkenbaar, daar houd ik wel van.