ReclameReview: MS Mode

9 december 2015, 12:00

De nieuwe commercial van MS Mode is een ode aan vrouwelijke rondingen. Met de hashtag #curvepower probeert de modeketen vrouwen te bewegen om trots te zijn op hun curves.

Credits

Bureau: BeyenMeyer

Strategie: Quinten Reehuis en Wicher Le Poole

Concept: Roeland Verboom, Henk Oortwijn, Wil Oortgijs, Francel van der Schilden

CSD: Lodewijk van der Peet

Account en RTV productie: Merel de Zeeuw

Productiemaatschappij: DPPLR

Regie: Maarten Groen

Productie: Lotte Kwak en Niels Visser

DOP: Myrthe Mosterman

Edit: Basha de Bruijn

Music & Sound: Niels den Otter en Guido Maat (Audentity)

Verantwoordelijk bij MS Mode: Machiel Lagerweij (CEO), Brigitte Stolk (brand & pr manager), Daphne de Jonge (styliste)

De doelstelling

MS Mode neerzetten als ideale winkel voor vrouwen met rondingen.

De uitwerking

De kledingstukken van MS Mode worden speciaal ontworpen om de rondingen van vrouwen goed uit te laten komen. Zodat vrouwen trots mogen zijn op hun rondingen. In deze campagne wordt nog eens benadrukt dat iedere vrouw curves heeft. Via de hashtag #curvepower kan iedere vrouw haar curvepower-moment delen.

Het oordeel

Natuurlijk is MS Mode niet de eerste die probeert om het ideaalbeeld van de slanke den omver te werpen, maar ik vind het een goede zaak dat er steeds meer stemmen opgaan voor realisme. Daar past deze commercial prima bij.

De overeenkomsten met de voice-over van Apple’s Think Different-commercial (“Here’s to the crazy ones”) is overduidelijk. Dat is leuk voor reclamemensen, maar ik vraag me af of de doelgroep de link opmerkt. Inhoudelijk klopt die connectie vrij goed, want het zijn allebei odes aan een bepaald type mens.

Alleen die hashtag. Als ik nu zoek op Facebook en Twitter naar #curvepower, zie ik alleen berichten over deze commercial en nog geen persoonlijke curvemomenten van dames die zich hebben laten inspireren. Misschien is de campagne nog te nieuw, maar op dit moment schiet de campagne zijn doel dus nog voorbij.

Een breder doel van de campagne is natuurlijk MS Mode koppelen aan mode voor een maatje meer en bovendien het zelfvertrouwen boosten van alle curvy dames die de commercial zien. Aan die laatste doelstelling kun je geen KPI’s hangen. Daarmee is MS Mode onderdeel van een maatschappelijke ontwikkeling. En dat vind ik mooi.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!