ReclameReview: McDonald’s WK 2014
Als officiële sponsor van het aankomende WK, kon McDonald's natuurlijk niet achterblijven in de commercialrace. Dat doen ze dan ook niet. Ze lanceren een feelgood-video waar geen frietje of hamburger aan te pas komt.
Credits
Creatie: The Marketing Store, DDB, Qualcomm Connected Experiences en Trigger.
De doelstelling
Mensen de speciale McDonald's WK 2014-app laten downloaden.
De uitwerking
Geweldige voetbaltrucs, daaruit bestaat de nieuwe commercial van McDonald's. Met de bedoeling dat je verwonderd blijft kijken en inspiratie krijgt om zelf aan de slag te gaan met de WK-app die te downloaden is via de actiepagina.
Het oordeel
De kwajongensachtige sfeer en de muziek maken van deze commercial een waar feelgoodfestijn. En dat lijkt me voor McDonald's precies de snaar die je wilt raken bij de doelgroep. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kijk graag naar zulke trick shots.
Normaal gesproken zou ik zeggen dat er veel te weinig met het merk of de merkbelofte wordt gecommuniceerd, maar in dit geval is dat juist goed. Of ben ik de enige die het nog steeds vreemd vind om, voordat Studio Sport begint, te horen dat concurrent Burger King de Eredivisie sponsort? Sport en fastfood zijn gewoon geen gelukkige combinatie, hoe gezond McDonald's zich ook voordoet met salades en gevarieerde menu's.
Als je niet van voetbal houdt, dan kijk je de commercial toch niet af en dan interesseert de app je ook niets. Daarom vind ik het passend dat gekozen is voor een langere commercial zonder 'dwingende' call-to-action. Gewoon een URL laten zien, verder niets. De doelgroep gaat vanzelf kijken.
Op de actiepagina kun je de commercial nog een keer zien, de app downloaden, een demo van de app bekijken en de benodigdheden voor het gebruik van de app vinden. Het is namelijk een app waarmee je de frietverpakking van McDonald's kunt gebruiken om virtueel mee te voetballen.