Hoe zorg je ervoor dat je als opa en oma toch samen met je kinderen en kleinkinderen kunt eten, ook al moet je afstand houden van elkaar? In deze commercial brengt McDonald's je op een idee, met in de hoofdrol een echte opa en oma en een echt gezin.
Credits
Bureau: TBWA\NEBOKO
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Muziekbedrijf: MassiveMusic
Doelstelling
Meer mensen op het idee brengen om iets te kopen bij McDonald's.
Uitwerking
Uit het persbericht: "De campagne trapt af met een televisiecommercial met daarin een hoofdrol voor een opa en oma. Net als veel andere mensen hebben zij hun familie helaas lange tijd niet kunnen zien. Het stel gaat er op uit en verrast hun kinderen en kleinkinderen met iets lekkers van McDonald’s – het wordt een emotioneel weerzien. De gehele film is gemaakt met in achtneming van de coronaregels van het RIVM. Daarom zijn de opa en oma een écht stel dat al 50 jaar getrouwd is en het gezin een bestaand gezin."
“Wij willen in deze bijzondere tijd doen wat wij als McDonald’s het liefst doen: mensen happy maken en hen helpen anderen blij te maken. Daarom staat happiness en samenzijn centraal deze zomer”, aldus Annemarie Swijtink, directeur Marketing van McDonald’s Nederland .
Oordeel
Is McDonald's qua associaties met gewicht het geschiktste merk om de kwetsbare doelgroep op te voeren in hun commercial? Nee. Doen ze het op een aansprekende manier? Ja, dat vind ik wel. Ze willen mensen op ideeën brengen door te communiceren: 'Kijk, zo kan het ook!' en dat lukt ze goed op deze manier.
Een echte opa en oma, een echt gezin: dat helpt natuurlijk wel als je in coronatijd een tv-commercial wilt opnemen. Die mensen mogen immers wél dicht bij elkaar zijn. En het ziet er ook nog eens authentieker uit, omdat het geen professionele acteurs zijn (neem ik dan maar aan).
Natuurlijk is het overdreven en extra dik aangezet, maar het werkt
Natuurlijk is het overdreven en extra dik aangezet: de aan huis gekluisterde opa en oma, de dikke laag stof op de voorruit van de auto, de lange rit die de moeite waard is... Maar het werkt. Met deze commercial raakt McDonald's een snaar en dat gaat ze vast heel wat sympathie en misschien ook wel heel wat extra omzet opleveren.