ReclameReview: Maaslander

16 juli 2015, 08:00

Met de ‘goede start’-gedachte in deze nieuwe commercial van Maaslander kunnen ze prima een samenwerking met Peijnenburg starten. Hun commercials claimen namelijk precies hetzelfde.

Credits

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Creatie: Antoine Houtsma, Bart Oostindie

Strategie: Jeroen van Eck

Account: Jolies van Rijn

Accountproducer: Denise Willigers

Productiemaatschappij: Caviar

Producer: Monique van Beckhoven

Regisseur: Keith English

Offline editor: Taco Arts

Postproductie: The Ambassadors

Muziek/geluid: FC Walvisch

Verantwoordelijk bij klant: Leontien Koster, Bregtje van Aalten

De doelstelling

Laten zien dat een Maaslander-ontbijt zorgt voor positieve start van de dag. Met de vernieuwde positionering wil het merk ‘het goede begin van de dag’ claimen.

De uitwerking

Ken je dat gevoel, dat je de tijd vergeet omdat je het zo naar je zin hebt? Dat overkomt een fotografe in de nieuwe commercial van Maaslander. Ze wordt nogal afgeleid door haar fijne gezin en natuurlijk door haar fijne ontbijtkaas.

Het oordeel

Mijn eerste reactie is dat er hier een goede reden gecommuniceerd wordt om juist geen Maaslander te eten. Zeg nou zelf: je wilt toch niet verstrooid raken op een belangrijke dag?

Het goede begin van de dag claimen is in principe een prima plan, maar daarmee ben je als merk niet (meer) de enige. Dat doet wel behoorlijk afbreuk aan de positionering, want het unieke van je USP is niet langer uniek. Bovendien wordt hier ook nog het belang van de claim onderuit gehaald, want er wordt letterlijk gezegd dat je best een rotdag kunt hebben ondanks dat goede begin.

Tijd voor een positieve noot: ik vind de pay-off ‘De zon komt op met Maaslander’ mooi gevonden en dit wordt ook mooi visueel uitgewerkt aan het einde van de commercial. Maar de boodschap van de commercial strookt niet met de pay-off. Hij eindigt namelijk met een onopgelost probleem. Dat is niet bepaald ‘de zon die opkomt’, lijkt me. Hopelijk krijgen we in de vervolgcommercials situaties te zien die wat zonniger zijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

7 Reacties

    Tomheij

    Ze wordt afgeleid door belangrijkere dingen in het leven (fijne gezin red.). Bovendien, de zon die opkomt kan ook als metafoor fungeren om het onopgeloste probleem te relativeren. In de trant van ‘ach, morgen weer een dag!’

    Net hoe je het bekijkt toch?:)


    18 juli 2015 om 13:02
    Hardcopy

    Zo is dat, Tom. 😉


    19 juli 2015 om 11:27
    Christine Mallon

    Een Pijnenburg met een plakje maanlander erop, dan maar? Joh, die zon gaat nooit meer onder!


    21 juli 2015 om 12:08
    Arash

    Ze hebben geprobeerd een komisch element toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat het niet meer aansluit op hun doelstelling. Zoals Tom aangeeft kun je het op meerdere manieren bekijken. Als de kijker verschillende interpretaties kan hebben, is het naar mijn mening geen geslaagde uiting.


    2 augustus 2015 om 19:17
    Henk Vannuys

    Zal geen Maaslander meer op tafel zetten, ben veel te bang dat mijn kinderen ook Nieuw Sjeeland of iets dergelijks gaan zeggen. Neem aan dat Maaslander verantwoordelijk is voor een dergelijk spraakgebrek.


    2 november 2015 om 19:00
    marieke

    Hoe heet de actrice die de rol van moeder speelt?


    9 november 2015 om 08:44
    Annemarie van de Beek

    In de reclame met boer Olieman zit een fout. Hij zegt: “” Van onze koeien maken we kaas”” Dat lijkt me niet lekker. Het moet zijn: Van de melk van onze koeien maken we kaas””


    15 november 2016 om 16:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!