ReclameReview: Lenovo

20 maart 2014, 12:29

Wist je dat Lenovo de grootste pc-fabrikant ter wereld is? Ik ook niet. Misschien wil het Chinese bedrijf zich daarom wat beter profileren op de Europese markt met deze campagne, getiteld 'Make your DO come true'.

Credits

Opdrachtgever: Lenovo Nederland

Bureau: Fitzroy Amsterdam

Productie: Vice Network

De doelstelling

Lenovo associëren met ambitieuze jongeren en zo de naamsbekendheid onder de doelgroep vergroten.

De uitwerking

Lenovo – de grootste PC-fabrikant ter wereld – is continu op zoek naar inspirerende verhalen van ambitieuze jongeren. Talenten die besluiten hun leven om te gooien door hun passie na te streven. Onder de noemer “Make your DO come true” deelt Lenovo deze moedige verhalen.

Sewa Kroetkov is hier het ultieme voorbeeld van: de voormalige boekhouder die zijn leven een nieuwe draai gaf, toen hij besloot zijn baan op te zeggen om professioneel skater te worden – en met succes! Met deze geïntegreerde campagne moedigt Lenovo jongeren aan ook hun verhaal te delen op de actiewebsite www.likeordo.nl. De winnaar ontvangt een compleet “DO Pakket” ter waarde van 10.000 euro, bestaande uit o.a. een nieuwe outfit, een nieuwe Yoga PC en 5.000 euro startkapitaal – die zorgt voor de eerste stap in het waarmaken van een DO-ers droom.

Het oordeel

Mooie commercial, dat staat buiten kijf. Mooi verhaal ook, al is het natuurlijk wel het aloude liedje: “Je kunt alles worden wat je maar wilt, als je maar doorzet”. Daardoor deed het me een beetje denken aan 'Think Different' van Apple. Op zich vind ik dat geen probleem, want inspirerende campagnes hebben al snel een soortgelijke insteek.

Wat ik hier vooral storend vind, is dat niet duidelijk wordt wat Lenovo nou precies met de keuze van Sewa Kroetkov te maken heeft om skater te worden. Zat hij achter zijn laptop en kreeg hij een aansporing van Lenovo om zijn droom te realiseren? Is Lenovo een van de sponsors die het professionele skaten mogelijk maakt voor hem? We weten het niet. We zien alleen aan het einde van de commercial ineens een Lenovo Yoga tablet-pc met een Windows 8-scherm. De actiewebsite wordt wel genoemd, maar niet dat er iets te winnen valt waarmee je jouw DO kunt waarmaken. Bij elkaar zijn dat nogal wat gemiste kansen, vind ik.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!