ReclameReview: KNGF Geleidehonden

8 januari 2014, 12:34

Een commercial voor KNGF Geleidehonden vraagt de kijker meestal om een donatie. In dit geval niet. Deze nieuwe campagne heeft vooral te maken met bewustwording. Er is namelijk meer expertise binnen KNGF Geleidehonden dan alleen het opleiden van honden die blinden kunnen helpen.

Credits:

Bureau: Selmore

Creatief Directeur: Jakko Achterberg (art), Niels Westra (copy)

RTV Producer: Marga Bierema

Account: Tamara Eeuwes

Klant: Ellen Greve, Lex Liebregts, Monique Velten, Peter van der Heijden

Productiemaatschappij: Caviar

Regisseur: Rogier Hesp

Producer: Rogier Durant

Offline: The Ambassadors

Online en grading: The Ambassadors

Geluid: The Ambassadors

De doelstelling:

Communiceren dat KNGF Geleidehonden ook honden kan opleiden voor andere taken dan hulp aan blinden.

De uitwerking:

KNGF Geleidehonden staat bij vrijwel iedereen gelijk aan honden die blinden helpen. Maar er worden ook honden opgeleid voor andere taken, zoals het helpen van oorlogsveteranen met een posttraumatisch stresssyndroom. Zij herbeleven vaak de verschrikkelijke dingen die ze hebben meegemaakt en lijden aan slapeloosheid en nachtmerries. In deze commercial zien we dat een hond met de juiste opleiding een grote steun kan zijn voor hen.

Het oordeel:

Pfoe, deze commercial komt wel binnen. Ik denk dat ik namens het overgrote merendeel van de kijkers kan spreken als ik zeg: “Goh, ik wist niet dat ze daar ook honden voor konden opleiden. Wat goed!” Ook zie ik nu voor het eerst een heel concreet voorbeeld van hoe je iemand met PTSS kunt helpen. Nou, met een goed opgeleide hond dus. Heel informatief, deze commercial.

Verder vind ik het in dit geval heel sterk dat er geen call-to-action is. Ik weet het, normaal gesproken zeik ik altijd als die ontbreekt, maar in dit geval vind ik het juist goed dat de commercial één boodschap heeft: KNGF Geleidehonden kan ook honden opleiden om veteranen met trauma's te helpen. Dat mensen kunnen doneren, weten ze vaak zelf wel. En als deze boodschap eenmaal geland is bij de doelgroep, kan er nog een vervolg komen waarin wél gevraagd wordt om te doneren.

Kortom: heftige commercial met een duidelijke boodschap. Goed gedaan!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

3 Reacties

    Jeremy

    Sluit me volledig aan bij jouw oordeel over deze campagne David. En erg sterke copy ook wat mij betreft.


    8 januari 2014 om 20:21
    Zedenmeerster

    Het moet zijn ’te veel’ en niet ’teveel’ (hebben gezien). Dat is toch wel een redelijke blamage…


    11 januari 2014 om 14:50
    Hardcopy

    Scherp opgemerkt, Zedenmeerster!


    11 januari 2014 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief