ReclameReview: KNGF Geleidehonden

Een commercial voor KNGF Geleidehonden vraagt de kijker meestal om een donatie. In dit geval niet. Deze nieuwe campagne heeft vooral te maken met bewustwording. Er is namelijk meer expertise binnen KNGF Geleidehonden dan alleen het opleiden van honden die blinden kunnen helpen.
Credits:
Bureau: Selmore
Creatief Directeur: Jakko Achterberg (art), Niels Westra (copy)
RTV Producer: Marga Bierema
Account: Tamara Eeuwes
Klant: Ellen Greve, Lex Liebregts, Monique Velten, Peter van der Heijden
Productiemaatschappij: Caviar
Regisseur: Rogier Hesp
Producer: Rogier Durant
Offline: The Ambassadors
Online en grading: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors
De doelstelling:
Communiceren dat KNGF Geleidehonden ook honden kan opleiden voor andere taken dan hulp aan blinden.
De uitwerking:
KNGF Geleidehonden staat bij vrijwel iedereen gelijk aan honden die blinden helpen. Maar er worden ook honden opgeleid voor andere taken, zoals het helpen van oorlogsveteranen met een posttraumatisch stresssyndroom. Zij herbeleven vaak de verschrikkelijke dingen die ze hebben meegemaakt en lijden aan slapeloosheid en nachtmerries. In deze commercial zien we dat een hond met de juiste opleiding een grote steun kan zijn voor hen.
Het oordeel:
Pfoe, deze commercial komt wel binnen. Ik denk dat ik namens het overgrote merendeel van de kijkers kan spreken als ik zeg: “Goh, ik wist niet dat ze daar ook honden voor konden opleiden. Wat goed!” Ook zie ik nu voor het eerst een heel concreet voorbeeld van hoe je iemand met PTSS kunt helpen. Nou, met een goed opgeleide hond dus. Heel informatief, deze commercial.
Verder vind ik het in dit geval heel sterk dat er geen call-to-action is. Ik weet het, normaal gesproken zeik ik altijd als die ontbreekt, maar in dit geval vind ik het juist goed dat de commercial één boodschap heeft: KNGF Geleidehonden kan ook honden opleiden om veteranen met trauma's te helpen. Dat mensen kunnen doneren, weten ze vaak zelf wel. En als deze boodschap eenmaal geland is bij de doelgroep, kan er nog een vervolg komen waarin wél gevraagd wordt om te doneren.
Kortom: heftige commercial met een duidelijke boodschap. Goed gedaan!
Sluit me volledig aan bij jouw oordeel over deze campagne David. En erg sterke copy ook wat mij betreft.
Het moet zijn ’te veel’ en niet ’teveel’ (hebben gezien). Dat is toch wel een redelijke blamage…
Scherp opgemerkt, Zedenmeerster!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!