ReclameReview: Interpolis AutoModus-app

13 december 2017, 14:00

Sinds deze week laat Interpolis voor het eerst haar nieuwe gezicht zien. In een anderhalve minuut durende commercial, die op een korte film lijkt, vertelt de verzekeraar aan Nederland dat het zich niet moet laten afleiden door mobielgebruik in het verkeer. De oplossing die Interpolis heeft ontwikkeld is de ‘AutoModus’, een app die helpt om afleiding door een mobiele telefoon achter het stuur te voorkomen.

Credits

De campagne is tot stand gekomen onder regie van Interpolis, waarbij de verzekeraar zelf de ‘lead agency’ is.

Strategie: Interpolis

Creatie: Interpolis i.s.m. Oliver agency

In-house agency Oliver: David Shanks, Milan Semelak, Alistair Vines, Ben Dearlove, Frankie Lowe.

Productiemaatschappij: Smuggler

Regisseur: Michael Clowater

Verantwoordelijk bij Interpolis: Jurgen Surstedt, Rene Voets, Barbara Quist, Kim Smulders, Bart de Vries, Ellen Seelen, &Leloux (Esther Leloux).

De doelstelling

De nieuwe koers van Interpolis communiceren: ‘Focus op wat echt belangrijk is’

De uitwerking

Amerikaans onderzoek wijst uit dat in 68 procent van de ongevallen afleiding een rol speelt. De mobiele telefoon is een van de belangrijkste oorzaken. Afleiding ligt overal op de loer. Het lijkt ons steeds minder goed te lukken om aandacht te houden op wat er echt toe doet. Daarop is de nieuwe koers van verzekeraar Interpolis gebaseerd, die zich het best typeert als ‘Focus op wat echt belangrijk is’.

Het merk voegt hiermee een nieuwe dimensie toe aan het jarenlang succesvolle Glashelder. “We blijven uiteraard glashelder, maar voegen daar iets wezenlijks aan toe: het minder complex maken van levens”, zegt Jurgen Surstedt, merkmanager bij Interpolis. Hiermee breidt de verzekeraar de focus uit van preventie en transparant maken van verzekeringen naar het helpen te concentreren op wat echt belangrijk is. “Zoals het veilig thuiskomen bij je vrienden of gezin. Want dat zijn de dingen waar het uiteindelijk om draait in het leven”, aldus Surstedt.

Het oordeel

Sterk onderwerp, zonder twijfel. Het vervolg op de video ‘Dit kan jou ook gebeuren…‘ is uiteraard veel minder heftig, maar maakt nog steeds indruk. Als kijker vul je zelf namelijk de dingen al in die hier gruwelijk mis hadden kunnen gaan. Daardoor blijft het een positief verhaal, maar met een duidelijke waarschuwing. Die balans vind ik goed in deze video.

In het persbericht staat dat de stijl van de commercial heel bewust is gekozen:

Waar vroeger de uitingen van Interpolis zich kenmerkten door dominantie in de kleur aqua, en ontdaan van alle extra’s, is nu gekozen voor meer warmte en menselijkheid. “We laten onze manier van werken vanaf nu weerklinken in onze uitingen.”

Dat geloof ik allemaal wel, maar daardoor is het nu meer een algemene waarschuwingsvideo geworden, of een commercial voor de AutoModus-app, dan een commercial voor Interpolis. Geconditioneerd als we zijn, denken wij nietsvermoedende kijkers bij de kleur aqua direct aan het merk. Dus als de vader tegelijk met de app in beeld is, leggen we de link met Interpolis. Daarom vind ik de stijl van de nieuwe commercial minder duidelijk communiceren.

Over duidelijk gesproken: Interpolis blijft natuurlijk Glashelder. Maar dat komt niet helemaal over als een soort tweede pay-off ter afsluiting van deze commercial. Uiteraard kun je gemakkelijk een bruggetje bedenken tussen de twee boodschappen, maar het voelt als een vijfde wiel aan de wagen. Ik ben benieuwd hoe het nieuwe concept verder uitgerold wordt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Yvonne

    De app is ook niet veilig! Berichten komen gewoon op het scherm (te zien in de reclame)! Dan moeten die ook tegen gehouden worden, anders word je nog afgeleid!


    5 januari 2018 om 21:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief