ReclameReview: hoyhoy.nl
Je kent vast en zeker Verzekeringssite.nl wel. Deze vergelijker heeft sinds kort een nieuwe (domein)naam: hoyhoy.nl. In deze commercial wordt het nieuwe merk gelanceerd, waarbij ook direct mascotte Aart de luiaard wordt geïntroduceerd.
Credits
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam
Regie en 3D-animatie: Passion Pictures Londen
Verantwoordelijk bij de klant: Nicky Claeys, Louise Marshall
De doelstelling
Hoyhoy.nl introduceren als de gemakkelijke verzekeringenvergelijker die je geld oplevert
De uitwerking
Aart de luiaard is de herkenbare mascotte van hoyhoy.nl, die geïntroduceerd wordt met deze campagne. Uiteraard ontkent Aart in alle toonaarden dat hij lui is, want hij is 'droek, droek, droek'. Maar er is één ding dat Aart vanuit zijn luie stoel kan en dat is de voordeligste verzekeringen selecteren.
Het oordeel
Ik begin even met mijn kritische punten, dan hebben we die gehad. Het accent van Aart maakt het grappig en hoort bij het typetje, maar daardoor is de boodschap ook moeilijker te verstaan. “Honderde juro's” maakt toch net iets minder indruk dan “honderden euro's”.
Een andere kanttekening die ik heb, is de term 'verdienen'. Feitelijk verdien je namelijk geen geld met hoyhoy.nl, maar bespaar je op je uitgaven. Dat is toch wel een verschil. Maar goed, de pay-off “Vergelijk, verzeker, verdien” allitereert zo lekker als je 'verdienen' gebruikt, dus ik snap waarom dit is doorgezet naar de commercial. Wat verder opvalt is dat er eigenlijk nergens een link wordt gelegd met verzekeren. Tijdens die vakantiescène had dat bijvoorbeeld best gekund, maar ik neem aan dat het een bewuste keuze is geweest om dit niet te doen. Er wordt immers al vrij veel verteld.
Het mooie aan de commercial vind ik de vele kleine grapjes die erin verwerkt zijn. De begingroet 'hoyhoy', de drie visuele grappen die volgen en daarna de passende uitdrukking 'de wereld op zijn kop'. De luiaard is dan ook de perfecte mascotte voor hoyhoy.nl, want die hangt vaak ondersteboven. En zijn naam suggereert al dat hij niet te veel moeite wil doen, wat overeenkomt met het argument van veel mensen om niet over te stappen naar een andere verzekeraar.
Tot slot is het logo van hoyhoy.nl ook nog omkeerbaar, zodat je het ook op de kop kunt lezen. Er zit dus heel veel informatie in deze commercial verwerkt die je er zelf uit kunt afleiden zonder dat het expliciet genoemd wordt. Dat vind ik knap. Of je hiermee 'luie' mensen activeert om eindelijk eens te gaan besparen op hun verzekeringen, moeten we natuurlijk maar afwachten. Maar ze worden er in ieder geval op gewezen dat het ook vanuit de luie stoel kan.
Het is alleen een beetje jammer dat een luiaard geen 4 ‘vingers’ heeft
Interessant dat er weer een vergelijker opstaat. Wel benieuwd hoe deze partij zich positioneert in het overvolle landschap. Waar probeert hoyhoy zich in te onderscheiden anders dan independer.nl, geld.nl, betch.nl, etc? Tot nu toe lijkt het (net als de rest) een copycat van de eerstgenoemde.
Een belangrijke reden om verzekeren niet naar voren te brengen is waarschijnlijk ook dat hoyhoy van plan is veel meer te doen dan alleen verzekeren.
In het buitenland heten ze Compare the market (of compare the meerkat, check comparethemeerkat.com.au). De luiaard is zo populair dat pluche luiaards van comparethemarket (onderdeel van een loyalty programma in de UK) voor veel geld op eBay worden verkocht.
In de UK zijn ze nu al (bijna) marktleider in veel financiele verticals, zoals credit cards, verzekeringen en energie. Hier in Australie zijn ze niet zo lang geleden gelanceerd en hebben ze middels grote nationale tv campagnes, outdoor campagnes en online marketing sterke posities verkregen in verschillende verzekering verticals en lanceren ze binnenkort credit cards.
Als ze in NL dezelfde strategie voeren als in andere landen (“We aim to be No1 in every vertical we launch”), kan het nog een interessant gevecht worden met Independer.
Overigens is ook het accent van Aart exact gelijk aan zijn Australische broer Aleksandr.
Bedankt voor de aanvulling, Piet!
Nog een aanvulling naar aanleiding van de opmerking van Pieter Vollebregt: ‘Interessant dat er weer een vergelijker opstaat’.
Het gaat hier om een rebranding/ herpositionering van Verzekeringssite.nl en dat is zeker keen kleine nieuwe speler.
Hoyhoy kwam onlangs met Aart de luiaard die de (schade)verzekeringswereld letterlijk op zijn kop zet (www.hoyhoy.nl).
Maar nu is er ook een andere amassadeur uit Braziliaanse Amazonegebied: Rogier de tapir, met zijn flinke neus voor besparen op de uitvaartverzekering (gemiddeld 3.000 euro tot 5.000 euro; http://www.vollebregtverzekeringen.nl).
Als je met die malle tapir bespaart op je polis, dan ga je met een beetje geluk mee naar het WK voetbal in Brazilië!
Bedankt voor de aanvulling, Ginette!
Ik vind de Engelse variant eigenlijk ook leuker, maar de inhoud daarvan is dan ook heel anders dan de Nederlandse. Erg leuk gedaan met die typfout als focus.
Die luiaard komt niet erg sympathiek over vind ik. Het accent lijkt op de slang uit jungle book met dat lispelen en dat fluisterstemmetje.
En de focus op bespaar honderden joeros speelt geheel niet in op vertrouwen dat de consument bij de verzekeraar mist.
Sorry hoor maar kan die klote reclame aub van die tv af met die stomme poppen waar slaat dat op heeft er toch niks mee te maken van die stomme poppen
Volgens mij dient een reclame op potentiële klanten binnen te halen. Ik kan jullie vertellen dat deze reclame alleen maar afstoot. De keuze om een luiaard als mascotte te kiezen is al niet erg handig. Naast de irritante stem die jullie hem hebben meegegeven ziet ie hij er ook nog verschrikkelijk uit.
De nieuwe variant in waar hij aan een ziekenhuisbed bungelt na een cosmetische operatie is al even slecht.
Al met al een draak van een reclame die in alles zijn doel voorbij schiet.
Afstotende figuur die luiaard. Ik zap meteen weg zodra ik hem zie
Gewoon een bedroevende k……t…. reclame
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!