ReclameReview: HARIBO
In de nieuwe commercial van HARIBO (ik schreeuw niet, dat moet echt met hoofdletters) zien we dat het snoepmerk het kind in volwassenen naar boven haalt. Vrij letterlijk zelfs.
Credits
Opdrachtgever: HARIBO
Verantwoordelijk bij klant: Annemiek Boonman (brandmanager), Dennis Teeken (CEO)
Bureau: SuperRebel
Creatie: Arjan Hoekstra en Lodewijk Varossieau
Brand Manager: Linda van de Wiel
Productie: Bilder
Regisseur: Felix Knops
Doelstelling
Meer snoep verkopen door sympathie op te wekken bij de doelgroep.
Uitwerking
De verantwoordelijkheid voor de output werd volledig in handen gelegd van een groep kinderen. Zij bedachten zelf wat ze over de vernieuwde Kindermix van HARIBO wilden vertellen. Daarom organiseerde reclamebureau SUPERREBEL een studiodag met 40 kinderen. Zij mochten bedenken waar de snoepjes hen aan doen denken, vertellen wat er leuk en lekker aan is. Deze gesprekken werden ter plekke opgenomen en zijn rechtstreeks gebruikt in de commercial.
Oordeel
Deze Nederlandse adaptatie van de Engelstalige campagne is gewoon grappig, daar kunnen we kort over zijn. Er is een groot verschil tussen wat je als kijker verwacht en wat je uiteindelijk krijgt, namelijk volwassenen die zich heel kinderlijk gedragen. Waarbij ook nog eens de stemmen van kinderen zijn gebruikt.
Dat het script volledig is bedacht door kinderen, weet de doelgroep natuurlijk niet. Dat is alleen leuk voor reclamemensen die de achtergrond van de campagne kennen. Net als bij de ReclameReview van vorige week (de nieuwe commercial van Rabobank, toevallig gemaakt door de oudste filmcrew van Nederland) dus het geval was.
“Dat het script volledig is bedacht door kinderen, weet de doelgroep niet”
Maar komt de boodschap ook over? Dat is natuurlijk de vraag, want die wordt niet letterlijk gecommuniceerd. Je moet zelf als kijker de link leggen tussen het kinderlijke gedrag van de volwassenen en de Kindermix van HARIBO. Dat lijkt me niet zo’n probleem als je de hele commercial ziet én hoort. Maar als je het geluid uit hebt staan of je krijgt maar flarden mee van de commercial (zoals dat gaat wanneer je favoriete tv-programma onderbroken wordt), mis je de clou.
Toch vind ik het een geslaagde adaptatie en zie ik wel mogelijkheden voor vervolgcommercials binnen deze campagne. Ik ben benieuwd hoe ze er verder invulling aan gaan geven.
LOL, ik had hem nog niet gezien, hij is best grappig inderdaad als je beeld én geluid aan hebt staan. Verrassend!
Wie is de doelgroep? Ouders of de kinderen?
Totaal waardeloos !
@M. Ik neem aan dat ouders de doelgroep zijn. Deze commercial heb ik volgens mij ook al een keer ’s avonds gezien.
Wie zijn de acteurs die in de commercial spelen?
Ik vond de reclame eigenlijk alleen maar irritant en toen had ik hem nog niet eens gezien, maar alleen gehoord. Maar misschien erger ik me gewoon aan het feit dat het 1 nauwelijks verstaanbaar is en 2 in het Nederlands… Ach het maakt niet uit, als de meerderheid er maar wat in ziet.
Ik vind de reclame geniaal.
Wat een vreselijke reclame. Als kinderen er iets van moeten vinden laat het dan door kinderen doen. De setting heeft geen zak te maken met snoep of wat dan ook.
Wat was mijn dochter vannochtend weer blij nadat ze een paar Haribo snoepjes kreeg :). Ik ben enorm blij met het merk Haribo puur en alleen al door het feit dat het zo geliefd is bij de Kids.
Wat een verschrikkelijke reclame film ik heb nog nooit zoiets gezien . Moet dit haribo redden dus niet,ik ben niet de enige die het verschrikkelijk vinden, ga zo door en het bedrijf gaat failliet . Stop toch die vervelende reclame
Ik vind deze reclame erg irritant en belachelijk. Het idee om hierdoor jong en oud als klant te krijgen mist volledig zijn doel. Geldverspilling dus door Haribo!
De meest verschrikkelijke reclame ooit. Snap niet dat deze van hetzelfde bureau komt waar normaal gesproken echt mooie reclames vandaan komen. Als deze in het reclameblok zit, gaat het gelijk naar n andere zender. Snap haribo ook niet dat ze denken dat mensen hierdoor getriggerd worden om hun snoep te kopen. Ik weiger hiervan ook maar iets te kopen omdat me dat steeds doet denken aan deze irritante reclame. Hopelijk gaat ie snel van de buis.
Wat een zuurpruimen hier. Kan zijn dat de reclame je niet aanspreekt, maar verschrikkelijke ooit???? Dan wordt gemakshalve elke (af)wasmiddel van de afgelopen 60 jaar vergeten.
Ik heb er hard om gelachen en mijn vriendin en zoontje ook.
Wat een zuurpruimen hier. Kan zijn dat de reclame je niet aanspreekt, maar verschrikkelijke ooit???? Dan wordt gemakshalve elke (af)wasmiddel van de afgelopen 60 jaar vergeten.
Ik heb er hard om gelachen en mijn vriendin en zoontje ook.
Wat een zuurpruimen hier. Kan zijn dat de reclame je niet aanspreekt, maar verschrikkelijke ooit???? Dan wordt gemakshalve elke (af)wasmiddel van de afgelopen 60 jaar vergeten.
Ik heb er hard om gelachen en mijn vriendin en zoontje ook.
Achterlijke reclame
Plaatsvervangende schaamte
De meest irritante reclame ooit! Ik zap gelijk weg als ik deze reclame voorbij zie komen..
Ik irriteer mij mateloos aan deze reclame, als hij op kindertijdstippen word uitgezonden Baby tv of zo begrijp ik hem. Maar zowel opdrachtgever als Bureau slaan de plank volledig mis volgens mij.
Ik irriteer mij mateloos aan deze reclame, als hij op kindertijdstippen word uitgezonden Baby tv of zo begrijp ik hem. Maar zowel opdrachtgever als Bureau slaan de plank volledig mis volgens mij.
Super irritante reclame. En dat wordt dan goedgepraat door een zwever die het een geslaagde adaptatie vindt!! Dan ben je echt los van de grond.
Ik kan me niet voorstellen dat dit tot meer verkoop leidt. Bij mij eerder het tegenovergestelde.
Ik zie hem net weer voorbijkomen de zekere winnaar van de loden Loekie voor de slechtste reclame ooit. Hij komt op mij over alsof we allemaal idioten zijn met die kinderstemmen bij volwassen. Haal hem in vredesnaam z.s.m. van de buis en bedenk een echt leuke reclame.
Wist U dat door deze achterlijke reclame ik NOOIT Haribo producten zal kopen?
wat een achterlijke reclame.
Diep triest!!
wat een achterlijke reclame.
Diep triest!!
Waar zien ze ons nu eigenlijk vooraan voor een stelletje randebielen ik heb er maar 1 woord voorover een brandslang op dit stelletje dwazen bah!!!!!
Wat een zielige vertoning of het zijn strontsluiers of wijven met vagina schimmel of die vervloekte
Haribo kinderen. mijn toestel daar gaat gelijk het geluid uit en ik loop naar de keuken voor koffie hoef ik al die irritante kut reklame niet te horen of te zien
Nederland is en wordt nog erger dan afika een onderontwikkeld land dus!!!
Ik lees de reacties op deze commercial en ik ben verbaasd over de negatieve reacties. Daarom wil ik kwijt aan jullie dat ik de opzet bijzonder geslaagd vind. De volwassenen gedragen zich écht zoals een kind dat zou doen en dat is zo buitengewoon. Het verbaast me dan ook niet dat de tekst van kinderen afkomstig is. De acteurs maken het plaatje compleet want de mimiek laat ons écht kinderen zien. In tegenstelling tot eerdere reacties wil ik jullie graag laten weten dat ik het een van de betere recame’s vind. Mijn complimenten.
Wat een ongelooflijke kl*tereclame. Irritant ook dat het wordt uitgezonden als kinderen al op bed moeten liggen. Maar dat geldt voor meer kindgerichte reclames.
Ik heb nog nooit van me leven zo iets kinderachtige reclame gezien afschruwelijk dit is voor kinderen niet voor volwassenenvverschrikelijk om te zien
Ik heb nog nooit van me leven zo iets kinderachtige reclame gezien afschruwelijk dit is voor kinderen niet voor volwassenenvverschrikelijk om te zien
Wat een ergernis deze reclame
Alle zuurpuimen hier zijn te snel volwassen geworden, hebben cast een hele zure jeugd gehad, geen kindgevoel meer behalve klagen ;).. Ik ben 43 jaar en vindt het een lwuke reclame. Niet te veel over nadenken mensen. En vooral mensen die hier meerdere keren reageren zijn echt SNEU..
Om in deze reclamegedachte te blijven.. Grow up and get a life.. Er zijn al genoeg echt irritante reclames (zonder knipoog).. en daar hebben we de Loden loekie voor!! Dus lekker stemmen dan Ninja’s en Maantjes :):)
De reclame zelf heb ik geen mening over. Niet geweldig, niet slecht. Wel een mooie dame met die kersen, haha. Maar ik erger me wel aan de slechte opnames van die stemmen. Ongelofelijk slecht en enorm dof terwijl je de hedendaagse techniek hebt. Uitspraak is ook vreemd… 1e kind zegt meer kirsen ipv kersen. Dat dit er dan door is gekomen… vreemd. Ninja kind is wel een heel droevige opname.
Wanneer stoppen jullie eens met die meest afschuwelijke achterlijke reclame van Haribo!
Ik ben het eens met sommige eerdere reacties. Maar waar hebben we het over. Idd in de jaren 60/70 waren er veel meer irritante reclames. Maar kom op zeg afzeiken is makkelijk maar kom dan gewoon met een goed onderbouwde opmerking or rest your case.
Sorry, maar ik heb nog nooit zo’n onvoorstelbaar irritante reclame gezien. Hij is nóg irritanter dan die hoe-snel-kan-ik-‘m-wegzappen auto?verzekerings reclame van die 2 vervelende racemannen. Ik kan in de winkel geen haribo snoepzakken zien staan zonder de associatie van die walgelijke stemmetjes uit die ouwe koppen. Nooit, maar ook nooit zal ik meer everzo’n snoepzak in m’n winkelwagentje leggen. Gelukkig genoeg alternatieve merken die niet meteen een aanslag doen op je maag. Als in misselijkheid.
verschrikkelijke reclame bij mij komt het niet in huis ben bang dat mijn kinderen ook deze ziekte krijgen .
verschrikkelijke reclame bij mij komt het niet in huis ben bang dat mijn kinderen ook deze ziekte krijgen .
Bij mij komt HARIBO beslist niet meer in huis en krijgen mijn kinderen het absoluut niet meer. Ze blijken er op latere leeftijd zwaar debiel van te worden. Deze reclame is goed voor een niet te tillen loden leeuw.
Wat een leuke reclame! Ik geniet elke keer als ik het zie. (ik ben 76 jaar).
Als ik bovenstaande reacties lees, dan is jullie reclamefilmpje geslaagd.
Er wordt veel over gepraat (door volwassenen)turn28. Het zijn toch KINDERsnoepjes?
Wat een leuke reclame! Ik geniet elke keer als ik het zie. (ik ben 76 jaar).
Als ik bovenstaande reacties lees, dan is jullie reclamefilmpje geslaagd.
Er wordt veel over gepraat (door volwassenen)turn28. Het zijn toch KINDERsnoepjes?
Geachte redactie,
Het spijt mij te moeten zeggen, maar de Haribo – reclame vind ik behoorlijk suffig en vooral zeer irritant. In mijn ogen ongein van de hoogste orde. Zo erg dat ik nu voor de eerste keer reageer op een reclame-uiting. Ik sluit mij graag aan bij de reactie van John Silla.
Vriendelijke groet
Laurent Chevalier
Wie is die mooie dame trouwens van de Haribo reclame
Wat een irritante reclame!! Kunnen ze niets anders bedenken! Deze reclame is goed voor de loden leeuw.a
De vreselijkste reclamespot die ik ooit heb gezien.
De meest verschikkelijke reclame ooit. Ik word er gewoon onpasselijk van. Ik ben Haribo er ook door gaan boycotten, aangezien ik alleen maar misselijk word als ik nu aan dat merk denk.
Meesterlijke reclame, en ik ben zeker de doelgroep. Ik moet iedere keer weer smakelijk lachen om deze reclame. Over de top dat zeker, maar het zijn nu eenmaal volwassenen met kinderstemmen. De reacties zijn net zo zuur als Napoleon babbels.
Zonder twijfel de meest irritant en achterlijk reklame van aller tijden. Haribo een belediging van mensen boven 2 jaar.
Geweldig dat mijn suggestie voor een Loden Leeuw (13-09-‘19) is gehonoreerd. Hij was nog wel te tillen, maar je kunt niet alles hebben. Haribo komt er bij ons nog steeds niet in. Er is voor de kinderen betere en lekkerder snoep te koop, waar ze geen hersenproblemen van krijgen.
HET IS DE MEEST IRRITANTE,WAARDELOZE RECLAME OP DE TV,STELLETJE IDIOTE VOLWASSEN,ZAP HEM OOK ONMIDDELIJK WEG,ALS JE ERVAN ZOU SNOEPEN WORDT JE DAN KINDS EN MOET JE OPGESLOTEN WORDEN ??
Wel aardige reclame maar erger me kapot aan dat “kirsen” ipv kersen !
….vind het een bizarre en enorm aanstellerige reclame….is dit leuk? Verre van!! Zo zie je maar hoever reclame-makers kunnen gaan…plaats dit in dezelfde categorie als Hornbach, ook vaak bizar, maar natuurlijk op een andere manier. Grappig hoe deze “reclame” quasi professioneel geduid wordt op deze site: Credits/Doelstelling/Uitwerking/Oordeel. Wat een “analyse”….je moet in dit verziekte, commerciele wereldje wel heel verdwaald zijn om hier nog iets positiefs in te zien!
Met afstand de meest irritante reclame ooit. Helaas blijkt volk met een laag verstandelijk vermogen het leuk te vinden.
Kan het nu afgelopen zijn met de achterlijke reclame voor snoep! Waarom elke avond als de kinderen al naar bed zijn? Ik zap gelijk weg!
Willen jullie nog een Loden Leeuw??
Als kind vond ik Pippo en Klukkluk erg leuk maar een stel volwassenen met deze Haribo reclame wat een afgang en irritant van de bovenste plank. Zet hem altijd ff op een andere zender en juist hierdoor NOOIT kopen.
2020 en ze gaan nog steeds door met die vervelende reklame….
Is er misschien iemand die een boycot voor dit product zou kunnen organiseren? Hier krijgen de kinderen op latere leeftijd hersenproblemen van.
Ik vermoed dat de man van Hornbach er ook te veel van heeft gegeten, zodat hij nu zo gestoord is dat hij verliefd is op een zaag. Yippy yippy, nee!
Geef u kinderen dus beslist geen Harribo.
Is er misschien iemand die een boycot voor dit product zou kunnen organiseren? Hier krijgen de kinderen op latere leeftijd hersenproblemen van.
Ik vermoed dat de man van Hornbach er ook te veel van heeft gegeten, zodat hij nu zo gestoord is dat hij verliefd is op een zaag. Yippy yippy, nee!
Geef u kinderen dus beslist geen Harribo.
Tenenkrommend! Ook volgens mijn kinderen.
Waarom zie ik dit nog steeds voorbij komen? Dit is toch echt voor geestelijk gehandicapten gemaakt… Als je hier geld voor hebt gekregen moet je het terug geven of doneren aan De Zonnebloem.
Wanneer verdwijnt deze verschrikkelijke reclame eindelijk van de buis
Maak eens een nieuwe reclame
Of ontbreekt hier het geld voor
Wanneer verdwijnt deze verschrikkelijke reclame eindelijk van de buis
Maak eens een nieuwe reclame
Of ontbreekt hier het geld voor
Wat een schijt reclame.. graag van de buis..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!