ReclameReview: HARIBO

19 oktober 2016, 13:00

In de nieuwe commercial van HARIBO (ik schreeuw niet, dat moet echt met hoofdletters) zien we dat het snoepmerk het kind in volwassenen naar boven haalt. Vrij letterlijk zelfs.

Credits

Opdrachtgever: HARIBO

Verantwoordelijk bij klant: Annemiek Boonman (brandmanager), Dennis Teeken (CEO)

Bureau: SuperRebel

Creatie: Arjan Hoekstra en Lodewijk Varossieau

Brand Manager: Linda van de Wiel

Productie: Bilder

Regisseur: Felix Knops

Doelstelling

Meer snoep verkopen door sympathie op te wekken bij de doelgroep.

Uitwerking

De verantwoordelijkheid voor de output werd volledig in handen gelegd van een groep kinderen. Zij bedachten zelf wat ze over de vernieuwde Kindermix van HARIBO wilden vertellen. Daarom organiseerde reclamebureau SUPERREBEL een studiodag met 40 kinderen. Zij mochten bedenken waar de snoepjes hen aan doen denken, vertellen wat er leuk en lekker aan is. Deze gesprekken werden ter plekke opgenomen en zijn rechtstreeks gebruikt in de commercial.

Oordeel

Deze Nederlandse adaptatie van de Engelstalige campagne is gewoon grappig, daar kunnen we kort over zijn. Er is een groot verschil tussen wat je als kijker verwacht en wat je uiteindelijk krijgt, namelijk volwassenen die zich heel kinderlijk gedragen. Waarbij ook nog eens de stemmen van kinderen zijn gebruikt.

Dat het script volledig is bedacht door kinderen, weet de doelgroep natuurlijk niet. Dat is alleen leuk voor reclamemensen die de achtergrond van de campagne kennen. Net als bij de ReclameReview van vorige week (de nieuwe commercial van Rabobank, toevallig gemaakt door de oudste filmcrew van Nederland) dus het geval was.

“Dat het script volledig is bedacht door kinderen, weet de doelgroep niet”

Maar komt de boodschap ook over? Dat is natuurlijk de vraag, want die wordt niet letterlijk gecommuniceerd. Je moet zelf als kijker de link leggen tussen het kinderlijke gedrag van de volwassenen en de Kindermix van HARIBO. Dat lijkt me niet zo’n probleem als je de hele commercial ziet én hoort. Maar als je het geluid uit hebt staan of je krijgt maar flarden mee van de commercial (zoals dat gaat wanneer je favoriete tv-programma onderbroken wordt), mis je de clou.

Toch vind ik het een geslaagde adaptatie en zie ik wel mogelijkheden voor vervolgcommercials binnen deze campagne. Ik ben benieuwd hoe ze er verder invulling aan gaan geven.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

65 Reacties

    Annelies Verhelst

    LOL, ik had hem nog niet gezien, hij is best grappig inderdaad als je beeld én geluid aan hebt staan. Verrassend!


    19 oktober 2016 om 13:11
    M.

    Wie is de doelgroep? Ouders of de kinderen?


    19 oktober 2016 om 17:40
    Sjoerd Buitenga

    Totaal waardeloos !


    19 oktober 2016 om 17:54
    Hardcopy

    @M. Ik neem aan dat ouders de doelgroep zijn. Deze commercial heb ik volgens mij ook al een keer ’s avonds gezien.


    20 oktober 2016 om 08:34
    Ivo

    Wie zijn de acteurs die in de commercial spelen?


    22 oktober 2016 om 19:23
    Sarah

    Ik vond de reclame eigenlijk alleen maar irritant en toen had ik hem nog niet eens gezien, maar alleen gehoord. Maar misschien erger ik me gewoon aan het feit dat het 1 nauwelijks verstaanbaar is en 2 in het Nederlands… Ach het maakt niet uit, als de meerderheid er maar wat in ziet.


    24 oktober 2016 om 12:26
    Erick Elderman

    Ik vind de reclame geniaal.


    2 januari 2017 om 18:28
    El

    Wat een vreselijke reclame. Als kinderen er iets van moeten vinden laat het dan door kinderen doen. De setting heeft geen zak te maken met snoep of wat dan ook.


    23 januari 2017 om 22:45
    Jan Hoekstra

    Wat was mijn dochter vannochtend weer blij nadat ze een paar Haribo snoepjes kreeg :). Ik ben enorm blij met het merk Haribo puur en alleen al door het feit dat het zo geliefd is bij de Kids.


    20 juni 2017 om 09:46
    Wim

    Wat een verschrikkelijke reclame film ik heb nog nooit zoiets gezien . Moet dit haribo redden dus niet,ik ben niet de enige die het verschrikkelijk vinden, ga zo door en het bedrijf gaat failliet . Stop toch die vervelende reclame


    21 juni 2017 om 18:03
    Hanna

    Ik vind deze reclame erg irritant en belachelijk. Het idee om hierdoor jong en oud als klant te krijgen mist volledig zijn doel. Geldverspilling dus door Haribo!


    25 juni 2017 om 06:35
    Ada

    De meest verschrikkelijke reclame ooit. Snap niet dat deze van hetzelfde bureau komt waar normaal gesproken echt mooie reclames vandaan komen. Als deze in het reclameblok zit, gaat het gelijk naar n andere zender. Snap haribo ook niet dat ze denken dat mensen hierdoor getriggerd worden om hun snoep te kopen. Ik weiger hiervan ook maar iets te kopen omdat me dat steeds doet denken aan deze irritante reclame. Hopelijk gaat ie snel van de buis.


    25 juni 2017 om 17:59
    Octavium

    Wat een zuurpruimen hier. Kan zijn dat de reclame je niet aanspreekt, maar verschrikkelijke ooit???? Dan wordt gemakshalve elke (af)wasmiddel van de afgelopen 60 jaar vergeten.

    Ik heb er hard om gelachen en mijn vriendin en zoontje ook.


    14 juli 2017 om 21:50
    Octavium

    Wat een zuurpruimen hier. Kan zijn dat de reclame je niet aanspreekt, maar verschrikkelijke ooit???? Dan wordt gemakshalve elke (af)wasmiddel van de afgelopen 60 jaar vergeten.

    Ik heb er hard om gelachen en mijn vriendin en zoontje ook.


    14 juli 2017 om 21:50
    Octavium

    Wat een zuurpruimen hier. Kan zijn dat de reclame je niet aanspreekt, maar verschrikkelijke ooit???? Dan wordt gemakshalve elke (af)wasmiddel van de afgelopen 60 jaar vergeten.

    Ik heb er hard om gelachen en mijn vriendin en zoontje ook.


    14 juli 2017 om 21:52
    Trius

    Achterlijke reclame


    20 juli 2017 om 19:25
    Ash

    Plaatsvervangende schaamte


    23 juli 2017 om 18:20
    Els

    De meest irritante reclame ooit! Ik zap gelijk weg als ik deze reclame voorbij zie komen..


    23 juli 2017 om 23:15
    Ronald

    Ik irriteer mij mateloos aan deze reclame, als hij op kindertijdstippen word uitgezonden Baby tv of zo begrijp ik hem. Maar zowel opdrachtgever als Bureau slaan de plank volledig mis volgens mij.


    10 augustus 2017 om 19:46
    Ronald

    Ik irriteer mij mateloos aan deze reclame, als hij op kindertijdstippen word uitgezonden Baby tv of zo begrijp ik hem. Maar zowel opdrachtgever als Bureau slaan de plank volledig mis volgens mij.


    10 augustus 2017 om 19:49
    Loco

    Super irritante reclame. En dat wordt dan goedgepraat door een zwever die het een geslaagde adaptatie vindt!! Dan ben je echt los van de grond.

    Ik kan me niet voorstellen dat dit tot meer verkoop leidt. Bij mij eerder het tegenovergestelde.


    15 augustus 2017 om 19:09
    Rollie

    Ik zie hem net weer voorbijkomen de zekere winnaar van de loden Loekie voor de slechtste reclame ooit. Hij komt op mij over alsof we allemaal idioten zijn met die kinderstemmen bij volwassen. Haal hem in vredesnaam z.s.m. van de buis en bedenk een echt leuke reclame.


    6 september 2017 om 22:04
    Jan de Kaper

    Wist U dat door deze achterlijke reclame ik NOOIT Haribo producten zal kopen?


    11 september 2017 om 18:57
    Lucia

    wat een achterlijke reclame.

    Diep triest!!


    15 september 2017 om 21:03
    Lucia

    wat een achterlijke reclame.

    Diep triest!!


    15 september 2017 om 21:05
    B.streekstra

    Waar zien ze ons nu eigenlijk vooraan voor een stelletje randebielen ik heb er maar 1 woord voorover een brandslang op dit stelletje dwazen bah!!!!!


    16 september 2017 om 00:15
    Henk

    Wat een zielige vertoning of het zijn strontsluiers of wijven met vagina schimmel of die vervloekte

    Haribo kinderen. mijn toestel daar gaat gelijk het geluid uit en ik loop naar de keuken voor koffie hoef ik al die irritante kut reklame niet te horen of te zien

    Nederland is en wordt nog erger dan afika een onderontwikkeld land dus!!!


    16 september 2017 om 00:30
    Henk

    Ik lees de reacties op deze commercial en ik ben verbaasd over de negatieve reacties. Daarom wil ik kwijt aan jullie dat ik de opzet bijzonder geslaagd vind. De volwassenen gedragen zich écht zoals een kind dat zou doen en dat is zo buitengewoon. Het verbaast me dan ook niet dat de tekst van kinderen afkomstig is. De acteurs maken het plaatje compleet want de mimiek laat ons écht kinderen zien. In tegenstelling tot eerdere reacties wil ik jullie graag laten weten dat ik het een van de betere recame’s vind. Mijn complimenten.


    11 oktober 2017 om 11:48
    René

    Wat een ongelooflijke kl*tereclame. Irritant ook dat het wordt uitgezonden als kinderen al op bed moeten liggen. Maar dat geldt voor meer kindgerichte reclames.


    24 juli 2018 om 20:20
    Tineke

    Ik heb nog nooit van me leven zo iets kinderachtige reclame gezien afschruwelijk dit is voor kinderen niet voor volwassenenvverschrikelijk om te zien


    19 juli 2019 om 13:28
    Tineke

    Ik heb nog nooit van me leven zo iets kinderachtige reclame gezien afschruwelijk dit is voor kinderen niet voor volwassenenvverschrikelijk om te zien


    19 juli 2019 om 13:29
    Elsa

    Wat een ergernis deze reclame


    25 juli 2019 om 20:35
    Esther

    Alle zuurpuimen hier zijn te snel volwassen geworden, hebben cast een hele zure jeugd gehad, geen kindgevoel meer behalve klagen ;).. Ik ben 43 jaar en vindt het een lwuke reclame. Niet te veel over nadenken mensen. En vooral mensen die hier meerdere keren reageren zijn echt SNEU..

    Om in deze reclamegedachte te blijven.. Grow up and get a life.. Er zijn al genoeg echt irritante reclames (zonder knipoog).. en daar hebben we de Loden loekie voor!! Dus lekker stemmen dan Ninja’s en Maantjes :):)


    26 juli 2019 om 16:59
    Arno

    De reclame zelf heb ik geen mening over. Niet geweldig, niet slecht. Wel een mooie dame met die kersen, haha. Maar ik erger me wel aan de slechte opnames van die stemmen. Ongelofelijk slecht en enorm dof terwijl je de hedendaagse techniek hebt. Uitspraak is ook vreemd… 1e kind zegt meer kirsen ipv kersen. Dat dit er dan door is gekomen… vreemd. Ninja kind is wel een heel droevige opname.


    8 augustus 2019 om 06:50
    Jacqueline

    Wanneer stoppen jullie eens met die meest afschuwelijke achterlijke reclame van Haribo!


    15 augustus 2019 om 17:24
    Dirk

    Ik ben het eens met sommige eerdere reacties. Maar waar hebben we het over. Idd in de jaren 60/70 waren er veel meer irritante reclames. Maar kom op zeg afzeiken is makkelijk maar kom dan gewoon met een goed onderbouwde opmerking or rest your case.


    16 augustus 2019 om 20:28
    E.Mulder

    Sorry, maar ik heb nog nooit zo’n onvoorstelbaar irritante reclame gezien. Hij is nóg irritanter dan die hoe-snel-kan-ik-‘m-wegzappen auto?verzekerings reclame van die 2 vervelende racemannen. Ik kan in de winkel geen haribo snoepzakken zien staan zonder de associatie van die walgelijke stemmetjes uit die ouwe koppen. Nooit, maar ook nooit zal ik meer everzo’n snoepzak in m’n winkelwagentje leggen. Gelukkig genoeg alternatieve merken die niet meteen een aanslag doen op je maag. Als in misselijkheid.


    10 september 2019 om 17:52
    HJ Hellendoorn

    verschrikkelijke reclame bij mij komt het niet in huis ben bang dat mijn kinderen ook deze ziekte krijgen .


    12 september 2019 om 16:53
    Henk

    verschrikkelijke reclame bij mij komt het niet in huis ben bang dat mijn kinderen ook deze ziekte krijgen .


    12 september 2019 om 16:54
    John Silla

    Bij mij komt HARIBO beslist niet meer in huis en krijgen mijn kinderen het absoluut niet meer. Ze blijken er op latere leeftijd zwaar debiel van te worden. Deze reclame is goed voor een niet te tillen loden leeuw.


    13 september 2019 om 12:56
    Jeanne

    Wat een leuke reclame! Ik geniet elke keer als ik het zie. (ik ben 76 jaar).

    Als ik bovenstaande reacties lees, dan is jullie reclamefilmpje geslaagd.

    Er wordt veel over gepraat (door volwassenen)turn28. Het zijn toch KINDERsnoepjes?


    24 september 2019 om 20:02
    Jeanne

    Wat een leuke reclame! Ik geniet elke keer als ik het zie. (ik ben 76 jaar).

    Als ik bovenstaande reacties lees, dan is jullie reclamefilmpje geslaagd.

    Er wordt veel over gepraat (door volwassenen)turn28. Het zijn toch KINDERsnoepjes?


    24 september 2019 om 20:03
    Laurent Chevalier

    Geachte redactie,

    Het spijt mij te moeten zeggen, maar de Haribo – reclame vind ik behoorlijk suffig en vooral zeer irritant. In mijn ogen ongein van de hoogste orde. Zo erg dat ik nu voor de eerste keer reageer op een reclame-uiting. Ik sluit mij graag aan bij de reactie van John Silla.

    Vriendelijke groet

    Laurent Chevalier


    26 september 2019 om 19:28
    Jansen

    Wie is die mooie dame trouwens van de Haribo reclame


    16 oktober 2019 om 11:53
    Ger

    Wat een irritante reclame!! Kunnen ze niets anders bedenken! Deze reclame is goed voor de loden leeuw.a


    22 oktober 2019 om 05:40
    Van Mondfrans

    De vreselijkste reclamespot die ik ooit heb gezien.


    23 oktober 2019 om 16:45
    André

    De meest verschikkelijke reclame ooit. Ik word er gewoon onpasselijk van. Ik ben Haribo er ook door gaan boycotten, aangezien ik alleen maar misselijk word als ik nu aan dat merk denk.


    26 oktober 2019 om 16:02
    Jostie

    Meesterlijke reclame, en ik ben zeker de doelgroep. Ik moet iedere keer weer smakelijk lachen om deze reclame. Over de top dat zeker, maar het zijn nu eenmaal volwassenen met kinderstemmen. De reacties zijn net zo zuur als Napoleon babbels.


    29 oktober 2019 om 10:21
    Martin

    Zonder twijfel de meest irritant en achterlijk reklame van aller tijden. Haribo een belediging van mensen boven 2 jaar.


    5 november 2019 om 16:56
    John Silla

    Geweldig dat mijn suggestie voor een Loden Leeuw (13-09-‘19) is gehonoreerd. Hij was nog wel te tillen, maar je kunt niet alles hebben. Haribo komt er bij ons nog steeds niet in. Er is voor de kinderen betere en lekkerder snoep te koop, waar ze geen hersenproblemen van krijgen.


    29 januari 2020 om 17:21
    Mevr:Scheffer

    HET IS DE MEEST IRRITANTE,WAARDELOZE RECLAME OP DE TV,STELLETJE IDIOTE VOLWASSEN,ZAP HEM OOK ONMIDDELIJK WEG,ALS JE ERVAN ZOU SNOEPEN WORDT JE DAN KINDS EN MOET JE OPGESLOTEN WORDEN ??


    9 februari 2020 om 15:41
    Dennis

    Wel aardige reclame maar erger me kapot aan dat “kirsen” ipv kersen !


    8 maart 2020 om 22:00
    Robert

    ….vind het een bizarre en enorm aanstellerige reclame….is dit leuk? Verre van!! Zo zie je maar hoever reclame-makers kunnen gaan…plaats dit in dezelfde categorie als Hornbach, ook vaak bizar, maar natuurlijk op een andere manier. Grappig hoe deze “reclame” quasi professioneel geduid wordt op deze site: Credits/Doelstelling/Uitwerking/Oordeel. Wat een “analyse”….je moet in dit verziekte, commerciele wereldje wel heel verdwaald zijn om hier nog iets positiefs in te zien!


    28 maart 2020 om 09:12
    Rob

    Met afstand de meest irritante reclame ooit. Helaas blijkt volk met een laag verstandelijk vermogen het leuk te vinden.


    14 april 2020 om 19:33
    Henk

    Kan het nu afgelopen zijn met de achterlijke reclame voor snoep! Waarom elke avond als de kinderen al naar bed zijn? Ik zap gelijk weg!

    Willen jullie nog een Loden Leeuw??


    24 april 2020 om 19:39
    Fred

    Als kind vond ik Pippo en Klukkluk erg leuk maar een stel volwassenen met deze Haribo reclame wat een afgang en irritant van de bovenste plank. Zet hem altijd ff op een andere zender en juist hierdoor NOOIT kopen.


    19 juli 2020 om 15:40
    tom

    2020 en ze gaan nog steeds door met die vervelende reklame….


    29 juli 2020 om 23:43
    John Silla

    Is er misschien iemand die een boycot voor dit product zou kunnen organiseren? Hier krijgen de kinderen op latere leeftijd hersenproblemen van.

    Ik vermoed dat de man van Hornbach er ook te veel van heeft gegeten, zodat hij nu zo gestoord is dat hij verliefd is op een zaag. Yippy yippy, nee!

    Geef u kinderen dus beslist geen Harribo.


    9 augustus 2020 om 16:58
    John Silla

    Is er misschien iemand die een boycot voor dit product zou kunnen organiseren? Hier krijgen de kinderen op latere leeftijd hersenproblemen van.

    Ik vermoed dat de man van Hornbach er ook te veel van heeft gegeten, zodat hij nu zo gestoord is dat hij verliefd is op een zaag. Yippy yippy, nee!

    Geef u kinderen dus beslist geen Harribo.


    9 augustus 2020 om 16:59
    sandro bax

    Tenenkrommend! Ook volgens mijn kinderen.


    19 augustus 2020 om 07:13
    Jan de Burgh

    Waarom zie ik dit nog steeds voorbij komen? Dit is toch echt voor geestelijk gehandicapten gemaakt… Als je hier geld voor hebt gekregen moet je het terug geven of doneren aan De Zonnebloem.


    24 augustus 2020 om 16:01
    Theo

    Wanneer verdwijnt deze verschrikkelijke reclame eindelijk van de buis

    Maak eens een nieuwe reclame

    Of ontbreekt hier het geld voor


    27 oktober 2020 om 15:26
    Theo

    Wanneer verdwijnt deze verschrikkelijke reclame eindelijk van de buis

    Maak eens een nieuwe reclame

    Of ontbreekt hier het geld voor


    27 oktober 2020 om 15:27
    Joop.

    Wat een schijt reclame.. graag van de buis..


    21 maart 2021 om 21:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief