ReclameReview: HAK (Martine Bijl-afscheid)

19 september 2013, 10:59

Maar liefst 27 jaar geleden trad Martine Bijl voor het eerst op in een commercial voor HAK. Eind september komt er een nieuwe merkcampagne aan, maar nu zonder het boegbeeld. Deze week nam HAK met een Prinsjesdaginhaker afscheid van Martine Bijl en meneer De Haan.

Credits:

Creatie: Etcetera

Productie: Caviar

De doelstelling:

Martine Bijl namens HAK nog eenmaal in het zonnetje zetten.

De uitwerking:

Geheel in de stijl van Prinsjesdag neemt de koningin van de Hollandse groenten, in haar laatste TV-commercial voor Hak, een waardig afscheid. Met een warm “Weilandgenoten…” opende de commercial dinsdag 17 september op TV, op prime time, vanaf 19.40 uur op Nederland 1, 2 en 3 en op RTL 4, 5, 7 en 8.

Het oordeel:

Natuurlijk ligt het voor de hand om Martine Bijl een heuse afscheidsrede te laten houden als inhaker op Prinsjesdag. Maar maakt dat uit? Mij niet. Het doet me goed dat een merk en een reclamebureau (ook al zijn ze niet de oorspronkelijke bedenkers van de campagne) een openbaar afscheid organiseren voor een hedendaags reclame-icoon. In het persbericht bedankt Etcetera-directeur Dick van der Lecq dan ook de oorspronkelijke bedenkers Bart Kuiper en Hans van Dijk en regisseur Hans van Rijs, wat hem siert.

Het mooiste vind ik nog dat de afscheidscommercial precies past in de campagne. Er is niets geforceerds aan, alle kleine grapjes doen vertrouwd aan. En ondertussen hoeft Martine Bijl helemaal geen reclame te maken voor een nieuw product of iets dergelijks. Haar verschijning met een landbouwachtergrond doet bij ons als kijkers al gelijk de vlag van HAK zwaaien in ons onderbewustzijn. Zo vertrouwd is het allemaal. Dát is de kracht van een langlopende campagne.

Martine, bedankt!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

13 Reacties

    Serge van Marion

    Ik heb je hoog zitten David. Maar dat je niet 1 opmerking maakt over de overdosis aan woordgrappen, dat had ik niet van je verwacht. Misschien tijd voor een nieuw bedrijfje, genaamd Mildcopy? 😉


    19 september 2013 om 11:17
    Hardcopy

    Haha, dat is misschien wel een idee, Serge. 😉

    Die overdosis aan woordgrappen is juist typisch voor de jarenlange campagne. Zoals ik al zeg: dat stijltje doet vertrouwd aan. Daarom vind ik hem zo goed passen in de lijn. Dat ik zelf nooit zo’n lading woordgrappen in 40 seconden zou proppen, doet daar niets aan af.


    19 september 2013 om 11:22
    DannyOosterveer

    Die woordgrappen zijn juist best geniaal. Niet iedereen kan het hebben, maar dat hoort juist wel bij deze campagne.


    19 september 2013 om 11:37
    CJ

    @Serge – nou niet gelijk David op de hak nemen.


    19 september 2013 om 11:54
    DannyOosterveer

    Wat CJ zegt, het zou jammer zijn als David het bijltje er bij neerlegt


    19 september 2013 om 12:01
    bramkoster

    Dus HAK moet nu z’n eigen boontjes doppen? (Even kijken of we net zo veel flauwe grappen kunnen maken in 40 comments als HAK in 40 seconden…)


    19 september 2013 om 12:35
    DannyOosterveer

    Deze discussie gaat echt van de HAK op de tak


    19 september 2013 om 12:41
    CJ

    @Bram – Prima, ik zie uit naar leuke comments zonder iemand een hak te zetten.


    19 september 2013 om 13:33
    Serge van Marion

    Ik snap er geen biet van dat Martine al met pensioen gaat. Ze was ooit gecast door de copywriter die op het idee van Hak-Bijl kwam. Het wordt zoeken naar mensen die Kuhbar, Selaar of Unamatata heten… 😉


    19 september 2013 om 14:28
    CJ

    @Serge – Ik snap het ook niet, ze hadden Martine gewoon moeten conserveren. Trouwens, “Tak” kan wellicht ook als achternaam.


    19 september 2013 om 14:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!