ReclameReview: G-Star
Na de prachtige commercial van vorig jaar, waarvoor Skrillex de muziek verzorgde, is G-Star terug met een indrukwekkende lange commercial. Daarin speelt het Britse topmodel Lily Cole in een surrealistische setting een potje schaak tegen de Noorse wereldkampioen Magnus Carlsen.
Credits
Productie: Revolver Amsterdam
Creative Director: Peter Hamelinck, Aitor
Regisseur: Shueti (@Revolver Amsterdam)
D.O.P.: Niels Boon
Executive producer: Raymond van der Kaaij
Line Producer: Lucia Dondorp
Postproductie: the Ambassadors
Styling: Leonie Huisman, Ruud van der Peijl
Hairstylist: Raphael Salley
Make-up: Andrew Gallimore
De doelstelling
G-Star neerzetten als een hip jeansmerk voor mensen die vooruitdenken.
De uitwerking
Het schaakspel is de metafoor voor het leven én de designprincipes van G-Star. Over elke zet wordt goed nagedacht. Vooruitdenken is daarbij nodig. Wereldkampioen schaken Magnus Carlsen en topmodel Lily Cole spelen de hoofdrol in een fantastievolle korte film over schaken in een surrealistisch landschap van beton en staal. Visueel verbluffend en met als boodschap: doorgaan zonder compromissen te sluiten. Dat is G-Star.
Het oordeel
Alles is mooi aan deze commercial: de manier van filmen, de nabewerking, het geluid… Het is meer een filmtrailer of een droom dan een commercial. Dat heeft volgens mij ook te maken met de cryptische manier waarop de boodschap wordt overgebracht. De link met G-Star is niet direct aanwezig. Als je niet blijft kijken tot het einde, weet je niet wie de afzender is. Want dat had ook een parfum kunnen zijn.
De commercial van vorig jaar was juist een ode aan de stof waarvan G-Star zijn beroemde kledingstukken maakt. Ook die was supermooi gemaakt, maar de boodschap was duidelijker. Nu gaat het vooral om een sfeer neerzetten. Dat lukt op zich wel, maar het staat verder af van wat je als merk te bieden hebt. Persoonlijk vind ik de vorige commercial beter, maar wie weet bewijst de doelgroep mijn ongelijk.