ReclameReview: Don’t text and die
Er zijn van die commercials die geen gesproken tekst nodig hebben om hun boodschap duidelijk te maken. Deze bioscoopreclame van afzender Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) doet het met alleen emoji’s.
Credits
Bureau: Happiness Brussels
Executive Creative Management: Karen Corrigan
Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson
Creative director: Niek Eijsbouts, Philippe Fass
Concept: Tom Galle, Paul Busschau
Copywriter: Niek Eijsbouts, Marnix Robyns
Account Management: Hans Smets
Producer: Bart Vande Maele
Productiemaatschappij: Rococo
Sound design: Sonicville
Verantwoordelijk bij de klant: Koen Van Wonterghem
De doelstelling
Zorgen dat kijkers zich ervan bewust worden dat berichten sturen onder het rijden dodelijk kan zijn en hierdoor hun gedrag aanpassen.
De uitwerking
In deze bioscoopcampagne staan een groot wit scherm, onverwachte muziek en de kleine, vrolijke emoji’s centraal die we kennen van onze smartphones. Samen vertellen ze een verhaal met een duidelijke conclusie: smartphonegebruik in het verkeer leidt tot dodelijke ongelukken.
Het oordeel
Dit geweldige verhaal maakt indruk. Zeker wanneer je in de bioscoop zit en de bombastische muziek in combinatie met de bekende icoontjes ervaart. Het mooie is dat daarmee echt het hele verhaal verteld wordt, zonder dat er verdere uitleg nodig is. Zo krachtig zijn die symbolen dus. We snappen precies wat ermee bedoeld wordt.
Zodra het verhaal zich ontwikkelt, leef je mee. Daarom is de impact van het ongeluk ook zo groot, net als in het echt. En pas dan realiseer je je als kijker dat het ongeluk werd veroorzaakt doordat onze hoofdpersoon afgeleid werd onder het rijden. Door dezelfde emoji’s die het verhaal vertellen. Echt heel mooi gedaan!
Maar zou ik door deze commercial mijn gedrag veranderen? Nee, dat lijkt me niet. Want ik ga niet schijnheilig doen: ik gebruik mijn smartphone ook wel eens onder het rijden. Vooral als er een melding is, ben ik heel nieuwsgierig. Daarom zou ik waarschijnlijk eerder getriggerd worden door een commercial die een oplossing biedt, zoals: ‘zet je meldingen van social media uit als je gaat rijden’. Dat mijn gedrag dodelijk kan zijn, weet ik al. Blijkbaar is dat bewustzijn niet genoeg voor gedragsverandering. Hoe mooi deze commercial ook is.