ReclameReview: Centraal Beheer (home automation)

6 mei 2015, 12:00

Zodra er weer een nieuwe commercial in de serie ‘Even Apeldoorn bellen’ verschijnt, heeft iedereen er een mening over. Ik dus ook.

Credits

Bureau: DDB & Tribal Amsterdam

Creatie: Joris Kuijpers, Dylan de Backer, Pol Hoenderboom en Bart Mol

Account director: Henriette Verkerk

Camera: Philip van Volsem

Editor: Marc Bechtold

Producer: Arjan Oosterveer

Geluid: Studio de Keuken

Set designer: Peter Bot

Productie: Christel Hofstee en Canessa Janssen

Storyboard: Marc Ceria

Barbier: Martijn Houweling

Verantwoordelijk bij de klant: Marteyn Roose, Peggy Spaapen en Ellen van der Horst

De doelstelling

De likeability verhogen van Centraal Beheer, dé verzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn.

De uitwerking

Een productpresentatie van een gewilde gadget is altijd spannend. Zeker als je als CEO een revolutionair nieuw systeem introduceert. Daar kun je mee thuiskomen! Voor zover er thuis nog iets staat…

Het oordeel

Het lijkt erop dat Centraal Beheer vooral niet een bepaalde groep smartphoneliefhebbers wilde benadelen met deze commercial. Ik heb me laten vertellen dat de telefoon in de hand van de CEO een Samsung is, terwijl de stijl van presenteren helemaal op die van Apple lijkt (Tim Cook look-alike). Mooi detail, vind ik.

Bij het zien van de inbrekers dacht ik steeds aan Home Alone en de klunzigheid van die twee welbekende dieven. Daarom verwachtte ik ook dat ze op een gegeven moment wel pech zouden krijgen of een pijnlijke slapstickval zouden maken. Dat gebeurde echter niet.

Het acteerwerk van de ‘smart CEO’ is gelukkig niet te overdreven, zodat de grap vooral plaatsvindt in de hoofden van de kijkers en niet zozeer visueel in de commercial. Dat maakt het wat mij betreft een waardige toevoeging aan de bekende lijn met uitingen. Als het referentiekader van de kijker tenminste voldoende groot is om de link naar een dergelijke gadgetpresentatie te herkennen.

Maar wat ik me afvraag terwijl ik de link probeer te leggen met verzekeren: als je zelf alles open laat staan (je huis, je auto, etcetera), dan ben je toch niet verzekerd als er iets gestolen wordt? Volgens mij kun je dan ‘Even Apeldoorn bellen’ wat je wilt, maar die uitkering van de verzekering kun je dan op je buik schrijven. In dat opzicht is de communicatieboodschap van deze commercial wat mij betreft minder geslaagd.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

8 Reacties

    Harrie

    Volgens mij sluit iedere reclame van Centraal Beheer Achmea af met een nagenoeg onmogelijk op te lossen/te verzekeren probleem.


    6 mei 2015 om 12:32
    Ruud Hendriks

    Dat het getoonde probleem onverzekerbaar is, is niet bijzonder relevant.

    Qua climax en payoff wordt er m.i. – uitgaande van deze opzet – wel een kans gemist, die het leedvermaak en de ‘afgang’ scherper had kunnen maken.

    Nu ontgaat het de CEO wat hij eigenhandig aanricht met zijn gadget en de features daarvan: kijkers-voorsprong qua kennis wordt weliswaar benut (het ‘Jan Klaassen-effect’), maar niet optimaal. De slotzin “The only one with access is me!” is daardoor te weinig pijnlijk, te weinig ‘embarrissing’.

    Sterker was m.i. geweest wanneer de CEO tenslotte een beveilingscameraatje in zijn woning (garage) had geactiveerd, er zo oogcontact zou zijn geweest tussen de CEO en diens publiek aan de ene kant, en de inbrekers aan de andere kant van de verbinding, en zij voor het oog van de CEO met zijn BMW wegrijden… Het einde is mij nu echt te soft.


    8 mei 2015 om 10:42
    vanhetgoor

    Het zal een aardige cent gekost hebben, maar dan heb je ook wat. Deze reclame is niet vervelend, dat is het grote voordeel. Eigenlijk geldt dat voor vrijwel alle reclames van Centraal Beheer.


    15 mei 2015 om 13:16
    Joseph

    Van wie is het schilderij waar de inbrekers eerst langs lopen, voor ze het in een zak doen?


    31 mei 2015 om 07:07
    Milo van der Meij

    Ha Bram en Joseph, Inderdaad is het schilderij speciaal voor deze commercial gemaakt.


    1 juni 2015 om 12:03
    bramkoster

    @Milo: knap gedaan! 🙂 En dank voor je reactie!!


    1 juni 2015 om 12:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!