ReclameReview: Centraal Beheer (home automation)
Zodra er weer een nieuwe commercial in de serie ‘Even Apeldoorn bellen’ verschijnt, heeft iedereen er een mening over. Ik dus ook.
Credits
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam
Creatie: Joris Kuijpers, Dylan de Backer, Pol Hoenderboom en Bart Mol
Account director: Henriette Verkerk
Camera: Philip van Volsem
Editor: Marc Bechtold
Producer: Arjan Oosterveer
Geluid: Studio de Keuken
Set designer: Peter Bot
Productie: Christel Hofstee en Canessa Janssen
Storyboard: Marc Ceria
Barbier: Martijn Houweling
Verantwoordelijk bij de klant: Marteyn Roose, Peggy Spaapen en Ellen van der Horst
De doelstelling
De likeability verhogen van Centraal Beheer, dé verzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn.
De uitwerking
Een productpresentatie van een gewilde gadget is altijd spannend. Zeker als je als CEO een revolutionair nieuw systeem introduceert. Daar kun je mee thuiskomen! Voor zover er thuis nog iets staat…
Het oordeel
Het lijkt erop dat Centraal Beheer vooral niet een bepaalde groep smartphoneliefhebbers wilde benadelen met deze commercial. Ik heb me laten vertellen dat de telefoon in de hand van de CEO een Samsung is, terwijl de stijl van presenteren helemaal op die van Apple lijkt (Tim Cook look-alike). Mooi detail, vind ik.
Bij het zien van de inbrekers dacht ik steeds aan Home Alone en de klunzigheid van die twee welbekende dieven. Daarom verwachtte ik ook dat ze op een gegeven moment wel pech zouden krijgen of een pijnlijke slapstickval zouden maken. Dat gebeurde echter niet.
Het acteerwerk van de ‘smart CEO’ is gelukkig niet te overdreven, zodat de grap vooral plaatsvindt in de hoofden van de kijkers en niet zozeer visueel in de commercial. Dat maakt het wat mij betreft een waardige toevoeging aan de bekende lijn met uitingen. Als het referentiekader van de kijker tenminste voldoende groot is om de link naar een dergelijke gadgetpresentatie te herkennen.
Maar wat ik me afvraag terwijl ik de link probeer te leggen met verzekeren: als je zelf alles open laat staan (je huis, je auto, etcetera), dan ben je toch niet verzekerd als er iets gestolen wordt? Volgens mij kun je dan ‘Even Apeldoorn bellen’ wat je wilt, maar die uitkering van de verzekering kun je dan op je buik schrijven. In dat opzicht is de communicatieboodschap van deze commercial wat mij betreft minder geslaagd.
Volgens mij sluit iedere reclame van Centraal Beheer Achmea af met een nagenoeg onmogelijk op te lossen/te verzekeren probleem.
Dat het getoonde probleem onverzekerbaar is, is niet bijzonder relevant.
Qua climax en payoff wordt er m.i. – uitgaande van deze opzet – wel een kans gemist, die het leedvermaak en de ‘afgang’ scherper had kunnen maken.
Nu ontgaat het de CEO wat hij eigenhandig aanricht met zijn gadget en de features daarvan: kijkers-voorsprong qua kennis wordt weliswaar benut (het ‘Jan Klaassen-effect’), maar niet optimaal. De slotzin “The only one with access is me!” is daardoor te weinig pijnlijk, te weinig ‘embarrissing’.
Sterker was m.i. geweest wanneer de CEO tenslotte een beveilingscameraatje in zijn woning (garage) had geactiveerd, er zo oogcontact zou zijn geweest tussen de CEO en diens publiek aan de ene kant, en de inbrekers aan de andere kant van de verbinding, en zij voor het oog van de CEO met zijn BMW wegrijden… Het einde is mij nu echt te soft.
Het zal een aardige cent gekost hebben, maar dan heb je ook wat. Deze reclame is niet vervelend, dat is het grote voordeel. Eigenlijk geldt dat voor vrijwel alle reclames van Centraal Beheer.
Van wie is het schilderij waar de inbrekers eerst langs lopen, voor ze het in een zak doen?
Ha Bram en Joseph, Inderdaad is het schilderij speciaal voor deze commercial gemaakt.
@Milo: knap gedaan! 🙂 En dank voor je reactie!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!