ReclameReview: British Airways #lookup

4 december 2013, 14:00

In de reclamebranche wordt continu geprobeerd om nieuwe technologiën te integreren in bestaande media. Denk bijvoorbeeld aan webcams in mupi's en abri's. Het valt niet altijd mee om deze combinatie van commercie en technologie op een soepele manier tot stand te brengen. Maar het levert wel vaak bijzondere creaties op. En bijzonder is de campagne #lookup van British Airways zeker.

Credits:

Creatie: Ogilvy Londen

De doelstelling:

Buzz creëren rondom het merk British Airways.

De uitwerking:

Op een videobillboard op Piccadilly Circus wijst een jongen omhoog zodra er een vliegtuig van British Airways over vliegt. Ook de bestemming en het vluchtnummer staan erbij. Hoe het precies werkt, vertelt de luchtvaartmaatschappij niet. Mijn gok is dat de tijd die een vliegtuig erover doet om van het vliegveld tot Piccadilly Circus te komen bekend is, zodat er alleen maar een seintje hoeft te worden gegeven naar het billboard dat het vliegtuig opstijgt. Na de vooraf gemeten tijdsperiode kan de video dan worden gestart met de gegevens van het bijbehorende vliegtuig.

Het oordeel:

Ik vind het een mooie combinatie van technologie en creativiteit, maar ik denk niet dat British Airways er meer tickets door zal verkopen. Waar het echter om gaat is de lange termijn, want dit is een typisch voorbeeld van branding. Er wordt nu gepraat over het merk (ook slim van ze dat ze de hashtag #lookup hebben geclaimd) en er is zelfs al een spoof van Domino's gemaakt. Al heel snel is de campagne dus onderdeel geworden van het collectieve geheugen. Dat is heel wat waard voor het merk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Hardcopy

    Bedankt voor de aanvulling, Jos!

    Die tool ziet er cool uit.


    5 december 2013 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!