ReclameReview: Bolletje

14 januari 2015, 14:30

Huup huup, Bolletjetruc! Zowel Hans Klok als het beschuit van Bolletje ondergaat in deze nieuwe commercial een gedaanteverwisseling. Nietsvermoedende supermarktklanten worden zo verrast met Boeren Beschuit (inclusief designspatie).

Credits

Bureau: Etcetera

Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers en Ben Imhoff (CD)

Strategie: Olaf Arkauer, Paul van Kuilenburg

Account: Danny van de Wetering, Charon Boumann

Social PR: Peter Drent, Mark de Leeuw

RTV: Marieke Prette

Regisseur: Coen Stroeve

Productiemaatschappij: B&I

Producer: Jelani Isaacs

Editor: Jelmar Hoekstra

Postproductie: The Ambassadors

Geluid: Earforce

Verantwoordelijk bij Bolletje: Elbert Ricken, Sándor van Mil

De doelstelling

Communiceren dat Bolletje meer dan alleen echte beschuit aanbiedt.

De uitwerking

Hans Klok heeft, in een ‘verborgen camera’-actie van Bolletje, supermarktbezoekers verrast door als caissière Ans Klok rollen ‘Echte Beschuit’ om te toveren tot één van de andere ontbijtproducten van de beschuitbakker. De opnames met de verborgen camera waren zo succesvol dat op basis hiervan ook een nieuwe tv-commercial is gemaakt voor Boeren Beschuit.

Elbert Ricken van Bolletje: “In onze nieuwe campagne verschuiven we letterlijk en figuurlijk de spotlight van het ‘Echte Beschuit’ naar onze andere ontbijtproducten. Daarmee zetten we de afzonderlijke productproposities in het zonnetje en de traditionele beschuit in de schaduw. Tenminste dat lijkt zo, want we maken in de nieuwe campagne natuurlijk ook gewoon reclame voor beschuit”.

Het oordeel

Het idee vind ik leuk. Hans Klok die als caissière spontaan beschuitrollen omtovert in een andere beschuitsoort, dat is precies zo verrassend als je het wilt hebben. Als jou dat live overkomt, maakt het gegarandeerd indruk op je.

Toch heb ik zo’n vermoeden dat dit voor een supermarktklant die dit persoonlijk meemaakt veel meer impact heeft dan voor een tv-kijker wiens favoriete programma wordt onderbroken door deze commercial. Ten eerste moet je maar net zien dat het Hans Klok is, want voor je het weet mis je het begin of eind van de commercial omdat het bekijken ervan nu eenmaal geen prioriteit is voor je.

Ten tweede heb je misschien net een programma of film gezien met stunts of trucs die veel spectaculairder zijn dan deze. Dan maakt het niet veel indruk. Naar mijn idee heeft het te maken met de supermarktsetting. Die is voor ons allemaal zo vertrouwd dat het niet bijzonder genoeg meer is om er met je volle aandacht naar te kijken.

Verder wordt ook niet uitgelegd waarom Boeren Beschuit nu zo’n goed alternatief is. Oké, de mensen in de supermarkt mogen het proeven (wederom maximaal impact voor de live-doelgroep), maar er wordt geen enkele USP genoemd. Ook is de link met Hans Klok niet aanwezig, wat anders zou zijn geweest wanneer het om Toverbeschuit zou gaan.

Wat ik wel weer heel sterk vind, is de claim dat iedereen Bolletje kent van beschuit. Dan is de communicatiebrug naar andere beschuitsoorten veel makkelijker gelegd dan naar bijvoorbeeld roggebrood. Je onthoudt als kijker dus wel dat het om beschuit gaat, want daar ligt de focus op in deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Marc

    Hey David


    22 februari 2015 om 22:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!