ReclameReview: bol.com (Flappie)
Kerst en konijnen. Het blijft nu eenmaal een combinatie die bepaalde associaties oproept. In deze nieuwe commercial komt bol.com met een nieuwe associatie op de proppen.
Credits
Creatie: Raymond van Schaik, Wouter Voges, Maarten Remmers
Account: Pim Beekman, Charon Boumann
Regisseur: Joris Dommels
Productiemaatschappij: I Amerika
Producer: Erika Vocking
Camera/D.O.P.: Lex Brand
Postproductie: Captcha
Editor: Brian Ent
Geluidsstudio: Earforce
Verantwoordelijk bij klant: Michel Schaeffer, Willem-Jan Lems, Marianne Segeler, Eveline Eberhardt, Kristof Saerens
De doelstelling
Laten zien dat bol.com de winkel van ons allemaal is, ook rond de kerstdagen.
De uitwerking
Dankzij het nummer ‘Flappie‘ van Youp van ’t Hek is deze konijnennaam synoniem geworden voor een onderdeel van het kerstdiner. In deze commercial laat bol.com zien dat je konijnen ook op een andere manier bij het kerstfeest kunt betrekken.
Het oordeel
Hier wordt heel slim gebruikgemaakt van het collectieve geheugen van Nederland. Bij de naam Flappie denken de meeste kijkers aan het konijn dat als kerstmaal eindigde, dus als je een konijn met de naam Flappie gebruikt voor een kerstcommercial, heb je die associatie meteen te pakken. De kerstartikelen die je bij bol.com kunt kopen, gaan steeds meer richting het kerstdiner, wat de spanning verhoogt. Maar natuurlijk weten we allemaal dat het goed afloopt. In dit geval eindigt deze minitranentrekker met een gloednieuw konijnenhok voor Flappie. Omdat je bij bol.com ook de mooiste kerstcadeaus kunt kopen.
En de mensen dan die Flappie niet kennen? Daarvoor kan ik niet uit eigen ervaring spreken, maar ik neem aan dat ze de hints wel snappen met scherpe messen en een vader die in het donker op het konijnenhok afkomt…
In de 30 seconden die deze commercial duurt, zien we vijf soorten producten. Deze zijn moeiteloos geïntegreerd in het overkoepelende verhaal van Flappie, waardoor het nooit overkomt als ‘We willen ook deze producten laten zien. En deze. En deze.’. Dat is toch vaak de valkuil als je een heel uitgebreid assortiment hebt en je dat vol trots wilt communiceren. In dit geval vind ik dat prima opgelost.
Vorig jaar was de kerstcommercial van bol.com gewoon een rip-off van hun geniale Sintcommercial, maar nu hebben ze er echt werk van gemaakt. Wat mij betreft is hij prima gelukt.
Complimenten inderdaad voor deze commercial met een mooie portie humor.
Tevens ook complimenten voor de optimalisatie. Toen ik deze commercial vorige week(end) voor het eerst langskwam direct gegoogled naar “flappie villa” en tada. #1 plek organisch incl. Google afbeeldingen.
Fantastisch gemaakt. Heel mooi Bol
Erg geslaagde commercial inderdaad. De zogenaamd geniale Sinterklaas reclame kan ik alleen niet in mee gaan. Althans het eerste jaar was die leuk, maar die is een aantal jaar hergebruikt en ging mij danig irriteren.
Mooie reclame inderdaad!
Goed om te zien hoe bol.com ook tijdens de kerstcommercial blijft voldoen aan hun merkbelofte: De winkel van ons allemaal. Zelfs de winkel die denkt aan flappie.
Wat vinden jullie? Moet een kerstcommercial altijd voldoen aan de merkbelofte?
@mvdg: Die Sintcommercial is inderdaad wel behoorlijk uitgemolken.
@Marloes: Eigenlijk zou al je communicatie altijd moeten voldoen aan de merkbelofte. 😉
@David, Helmaal mee eens! 🙂
Heel leuk gedaan!
Fantastische reclamespot met Flappie. “wij verkopen ook scherpe messen”. Sinds jaren niet zon weldoordachte humor gezien in deze reclamespot.
Slechte reclame. Flappie zat alleen in veel te klein hok! Daarna zit hij nog steeds alleen!! En dan binnen, terwijl hij daarvoor in kou buiten zat, het konijn heeft dus een wintervacht, dit kan leiden tot de dood! Ik snap dat het niet echt is, maar had beter over nagedacht moeten worden!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!