ReclameReview: BNR Nieuwsradio
Hoe laat je zien dat BNR Nieuwsradio altijd iets boeiends te bieden heeft voor de luisteraar? Deze commercial geeft het goede voorbeeld. In de nieuwe nationale campagne wordt ook de nieuwe pay-off ‘Zet je aan’ geïntroduceerd.
Credits
Bureau: The Oddshop Account : Oscar Hamming, Josefien Homan, Machteld van Woensel Kooy
Creatie: Niels de Wit, Robert van der Lans
Design: David de Greef, Dino Kho, Nick Berjoan
Productiemaatschappij: Cake Film
Regisseur: Hans Knaapen
Producer: Jolanda de Boer
Editor: Taco Arts
Sound/Postproductie: The Ambassadors
Eindverantwoordelijke bij de klant: Kevin La Grand, Sjors Fröhlich, Tijmen Bos
De doelstelling
Radioluisteraars laten overstappen naar BNR Nieuwsradio.
De uitwerking
BNR Nieuwsradio treedt naar buiten met een grootschalige nationale campagne. De nieuwe pay-off ‘Zet je aan’ is hoorbaar en zichtbaar in diverse uitingen in print, online, outdoor en televisie. De televisiecommercial wordt voorzien van actuele audiofragmenten van de radiozender en is daarmee elke keer verrassend anders.
Midden april komt BNR Nieuwsradio met zijn ‘BNR Overstapweken’, waarin luisteraars worden aangemoedigd om over te stappen naar de radiofrequentie van BNR Nieuwsradio. Overstappers maken via een speciale actiewebsite kans op een half jaar BNR Nieuwsradio luisteren in een Porsche.
Het oordeel
Het idee achter deze commercial vind ik goed bedacht. De automobilist wil niet de tunnel in, want dan verliest hij het signaal. Dat is immers lastig als er altijd iets boeiends te horen is op BNR Nieuwsradio. De vinger op de lippen van de agent is geweldig, net als het eindfragment waarbij de agent ineens in de auto zit mee te luisteren. De zin “Ik heb daar geen ontvangst” vind ik echter slecht overkomen. Die klinkt niet alsof hij wordt uitgesproken door iemand die in een auto zit aan de kant van de weg. Dat is qua uitvoering wat mij betreft een minpuntje.
Dan de pay-off ‘Zet je aan’. Ik snap wat ze ermee willen, want het dubbelzinnige eraan is leuk gevonden. Je zet de radio graag aan op deze zender en tegelijkertijd zet BNR je aan tot nadenken over wat je hoort. Of tot ideeën die je verder wilt uitwerken. Maar de pay-off is wel een stuk vager dan de vorige: ‘Verstand van zaken’. Oké, BNR wil een beetje van het zakelijke imago af, maar ze laten nu wel meteen alle zakelijke associaties vallen in deze commercial. Dat vind ik wel erg rigoreus. Wat zal hun huidige publiek van deze stap vinden?
De ‘BNR Overstapweken’ vind ik heel mooi bedacht. De grap is daarbij meteen duidelijk: net zoals bij het wisselen van energiemaatschappij of telecomaanbieder helpt BNR je de drempel van verandering over. Ik ben benieuwd naar de bijbehorende commercials, want met die invalshoek kun je natuurlijk leuke dingen doen.