ReclameReview: Bavaria’s familieverhalen of fabels?

6 november 2019, 12:00

De nieuwe Bavaria-campagne wordt als volgt aangekondigd: “Ontdek de waarheid achter de meest bizarre familieverhalen uit de geschiedenis van driehonderd jaar brouwerij Bavaria, verteld door de familie zelf.” Oké, verder dan de jaren zeventig gaan de verhalen niet terug, maar vermakelijk zijn ze zeker.

Credits

De ‘Familiefeiten of Fabels’-campagne is een 360-gradencampagne, ontwikkeld in samenwerking met bureaus Fama Volat, Artbox, Men in Green en Mindshare.

Doelstelling

De likeability van Bavaria verhogen en zo op langere termijn meer bier verkopen.

“Bavaria laat heel goed zien hoe je interne kennis en storytelling inzet als marketing”

Uitwerking

Uit het persbericht:

“In haar jubileumjaar onthult brouwerij Bavaria spraakmakende familieverhalen waarin vakmanschap, hechte familiebanden en passie voor bier de boventoon voeren. Zoals dat gaat met familieverhalen, zijn ook de verhalen van de familie Swinkels aangedikt en met humor doorverteld, van generatie op generatie. Klopt het bijvoorbeeld dat er tijdens de carnaval van ’77 zoveel bier verkocht werd, dat er in heel Brabant geen druppel pils meer te krijgen was? En wat is het verhaal van de helse tornado die in de zomer van ’73 Lieshout teisterde en de brouwerij dreigde weg te vagen? Leden van zowel de 6e als 7e generatie van de familie Swinkels geven in de campagne ‘Familiefeiten of Fabels?’ een kijkje in de keuken van de brouwerij, met video’s waarin rijk geïllustreerde animaties hun persoonlijke anekdotes tot leven laten komen.

De campagne neemt Nederland mee in de verhalen van de familie Swinkels door rijk geïllustreerde Bavaria-bierblikken, die vanaf half oktober in de winkel liggen en waarop een QR-code linkt naar de online video’s. Daarnaast wordt de campagne groots ingezet in de thuisregio van het biermerk. In Brabant worden onder andere advertenties in dagbladen, bioscoopreclame, online video’s, social media en display advertising ingezet. Ook liggen er speciale bierviltjes in horecagelegenheden en zijn er diverse winacties voor consumenten waarbij zij kans maken om de verhalen te herbeleven.”

Oordeel

Mooie verhalen gaan er altijd in. En als die verhalen dan ook nog over bier gaan, dan maak je al een grote doelgroep blij. Bavaria laat heel goed zien hoe je interne kennis en storytelling inzet als marketing. Want zulke verhalen verdienen gewoon een groter podium. Vanaf nu worden ze niet alleen door familie en medewerkers doorverteld, maar ook door de doelgroep.

“Mooie verhalen gaan er altijd in. En als die verhalen over bier gaan, dan maak je een grote doelgroep blij”

Maar dan moeten die verhalen natuurlijk wel goed verspreid worden, dus niet alleen op de site van Bavaria zelf. Daarom zet het biermerk allerlei media in, vooral in thuisprovincie Brabant. En op de speciale blikken zit ook een QR-code naar de video’s. Qua bereik zit het dus wel goed met deze campagne.

Is er dan niets om kritisch over te zijn? Ach ja, soms komen de uitspraken van de familieleden iets te geacteerd over, maar dat kan natuurlijk haast niet anders. Ook het zoetsappige ‘we doen het écht met de hele familie’ ligt er soms wat dik bovenop, al is het ongetwijfeld waar. Maar het feit dat ik het al in zulke details moet zoeken, geeft aan dat Bavaria contentmarketing prima snapt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief