ReclameReview: ARTIS-Micropia
![](https://www.marketingfacts.nl/wp-content/uploads/images/imagesblog/artismicropia.png)
Zoenen doen we met miljoenen. Dat is het thema voor de nieuwe campagne van ARTIS-Micropia.
Credits
Bureau: Dawn
Productiebureau: Halal
Regisseur: Karen Rosetzsky
D.O.P.: Menno Mans
Public Relations: HAGENS
Verantwoordelijk bij ARTIS-Micropia: Heleen Rouw, Jasper Buikx
De doelstelling
Mensen naar de nieuwe route van het microbenmuseum in Amsterdam laten komen: The Science of Love
De uitwerking
Microben spelen een rol in de liefde én in onze gezondheid. Dat wordt in deze campagne uitgelegd door rapper Akwasi, die beelden van zoenende mensen begeleidt. Zo wordt de doelgroep nieuwsgierig gemaakt naar de nieuwe route in het microbenmuseum.
Het oordeel
De campagnegedachte vind ik sterk, maar de uitwerking vind ik minder sterk. Dat komt vooral door het grote verschil in beeld en geluid. Wat je ziet en wat je hoort zijn twee heel verschillende dingen in deze commercial.
Je ziet heel veel zoenende mensen. Prima in beeld gebracht, lekker close-up, zoals dat past bij de intimiteit van een zoen. Maar ondertussen krijg je als kijker allerlei informatie die doet denken aan een biologiedocumentaire. Als dat de bedoeling was, dan is de opzet geslaagd. Maar toch heb ik het idee dat de eigenlijke boodschap niet zo goed overkomt op deze manier.
Ik denk dat het komt doordat de microben niet zichtbaar zijn. Er wordt ons alleen verteld dat ze er zijn en hoe nuttig ze zijn. In tegenstelling tot een eerdere commercial voor Micropia, waarin juist de visualisatie van microben centraal stond. Daar raak ik toch meer door getriggerd dan door deze commercial, merk ik.
De call-to-action aan het eind vind ik ook vrij mager. ‘Laat stromen die microben en ontdek wat ze met je doen in ARTIS-Micropia’. Daardoor krijg ik niet direct het idee dat me iets geweldigs te wachten staat. Zoals ik zei: met de combinatie zoenen en microben is niets mis, maar de uitwerking had sterker gekund.