ReclameReview: ANWB (Winter is coming)

17 december 2014, 14:30

Het spreekt voor zich dat de winterperiode voor de ANWB de drukste tijd van het jaar is. Logisch dus dat zij zich goed voorbereiden hierop. Dat doen ze in de stijl van ‘Game of Thrones‘ met de bekende slogan ‘Winter is coming‘.

Credits

Creatie: VERTOV

De doelstelling

De ANWB neerzeten als dé autoautoriteit in de winter en zo meer klanten trekken.

De uitwerking

Eén van de bekendste uitspraken uit de populaire serie ‘Games of Thrones’ is ‘Winter is coming’. Voor de ANWB was dit een mooie associatie om mee te communiceren dat alle medewerkers klaar zijn voor de komende winter. In epische stijl zien we hoe de winter in aantocht is. Gelukkig zijn de helden van de ANWB voorbereid.

Het oordeel

Supermooi gemaakt natuurlijk, deze commercial. De muziek en de special effects in de wolken maken het wat mij betreft helemaal af. Het begint allemaal heel rustig met een gezinnetje in het bos, maar dat leidt tot algehele paniek, waardoor Kees en zijn collega’s van de Wegenwacht zich als held kunnen manifesteren. Zelfs nadat Kees wakker wordt uit zijn heldendroom. Misschien is dat laatste deel (wakker schrikken en in de Wegenwachtauto stappen) zelfs wel overbodig.

Dan de verwijzing naar ‘Game of Thrones’. Zelf heb ik de serie nog nooit gezien, maar ik weet wel dat ‘Winter is coming‘ een bekende uitspraak is. En hij past natuurlijk perfect bij de boodschap die de ANWB wil uitdragen met deze commercial, namelijk dat hun Wegenwacht klaar is om iedereen de winter door te helpen. De afsluiter ‘Laat de winter maar komen’ is dan ook perfect.

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die ‘Game of Thrones’ én de uitspraak ‘Winter is coming’ niet kennen. Mijn vrouw is zo iemand. Toen ik haar vroeg wat ze van deze commercial vond, zei ze: “Stomme reclame. Net doen of de wereld vergaat…”. Kortom, ze begrijpt de link niet. Ik had verwacht dat mensen die de context niet kennen wel zouden snappen wat de ANWB hiermee bedoelt, maar bij mijn steekproef van N=1 ging dat dus al mis. Dit zou dus nog wel eens een probleem kunnen vormen bij bepaalde doelgroepen. En dat is jammer, want eigenlijk heeft de ANWB heel Nederland als doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!