ReclameReview: Acer Iconia Tab 8

24 december 2014, 12:00

De Amerikaanse kerstelven hebben heel wat vrije tijd dit jaar. In de nieuwe commercial van de Acer Iconia Tab 8 leggen ze uit waarom en zie je waar ze hun tijd mee vullen.

Credits

Bureau: Amsterdam Worldwide

Executive Creative Director: Richard Gorodecky

Creative Director: Shawn Preston

Art Director: Fabian Hupfauf

Copywriter: Karen Cardy

Producer: Annemarie Semeijn

Client Team: KaMing Kho

Strategy: Uli Kurtenbach, Jan-Peter Wiersma

Productie: Photoplay Films, Sydney

Director: Tom Noakes

Director of Photography: James L Brown

Art Director: Ruban Fernandez

Producer: Belinda Dean

Local Production Company: Shooter Film, Texas

Local Producer: Gerard Lodico

Postproductie: Darlings

Head of Editing: Doug Hancock

Post Producer: Violeta Nikolova

Composer: Audentity Music & Sound, Niels den Otter

Verantwoordelijk bij klant:

VP Marketing Director, Acer America: Richard Black

Partnership Director, Acer America: Kim Phipps

Global Partner Marketing Manager, Intel: Johan Koning

Sr. Manager Consumer, Acer America: Michelle Leavitt

De doelstelling

Meer exemplaren van de Acer Iconia Tab 8 verkopen door de kerstdeal te communiceren.

De uitwerking

We zien dat de kerstelven flink wat tijd overhouden dit jaar, doordat veel mensen deze kerst kiezen voor de Acer Iconia Tab 8 en niet voor door de elven gemaakte cadeaus. De tijd die ze overhouden gebruiken ze heel nuttig, want ze werken aan hun spieren.

Het oordeel

Ik vind het een behoorlijk bizarre commercial. Het overdreven bodybuildersgehalte maakt hem zeker grappig, maar de link met de Acer Iconia Tab 8 ontging me aanvankelijk volledig. Tot ik bedacht dat de elven normaal gesproken heel druk zouden moeten zijn met het maken van cadeaus, vooral speelgoed. Dat hoeft nu dus niet, want Acer en Intel hebben samen al het ideale kerstcadeau op de markt gebracht.

Het bizarre aan de commercial is dat hij dus amper over de tablet in kwestie gaat. Ook de specs, die vaak bij tablets belangrijk zijn om ze te kunnen vergelijken met de concurrentie, worden niet genoemd. De boodschap is uitsluitend dat je voor $139,99 een Acer Iconia Tab 8 kunt kopen en daar ook nog een giftcard van winkelketen Best Buy bij krijgt ter waarde van $40.

Eerlijk is eerlijk: die boodschap is ook voldoende, want dat is gewoon een erg goede deal. De humor wordt hier gebruikt om de commercial te onthouden (en hopelijk voor de makers viral te laten gaan), zodat de aanbieding zo breed mogelijk wordt gecommuniceerd en blijft hangen. Kortom, hij mag dan wel bizar zijn, vanuit de communicatiedoelstelling klopt hij wel helemaal.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!