Quatorze juillet: 7 prijswinnende campagnes bij Cannes Lions met inspirerend digitaal gebruik

Het reclamefestival in Cannes telde dit jaar 875 winnaars uit bijna 27.000 (!) inzendingen. Als je zin hebt om van alle winnaars de casefilms te bekijken, ben je zo'n 80 uur verder.

14 juli 2023, 11:00 25926 x gelezen

Toch is grasduinen in de awardwinnaars de moeite waard. Het laat zien waar de markt naartoe gaat en geeft frisse inspiratie voor je eigen campagnes. Verleden jaar zette ik de meest betekenisvolle campagnes op een rij. Dit jaar zoom ik in op het beste gebruik van digital. Dit zijn de 7 beste tech enabled cases die je niet mag missen.

1. Stella Artois – The Artois Probability

🏆 Winnaar Grand Prix

Als je biermerk bestaat sinds het jaar 1366, is de kans groot dat je product al op veel plekken is geweest. En daarmee de kans dat de drank in schilderijen, nog best wel eens een biertje van Stella Artois heeft kunnen zijn.

Om daar achter te komen, dook Stella Artois in de data. Hoe groot is de kans dat de drank op een schilderij een biertje van Stella Artois is? Sterk staaltje datagebruik.

2. Nike – Never done evolving feat Serena Williams

🏆 Winnaar Grand Prix

Hoe zou Serena Williams van 17 jaar het doen tegen haar 35 jarige versie? Nike analyseerde 1.000+ wedstrijden om een datamodel te bouwen van jonge Serena en volwassen Serena.

Die wedstrijd werd op YouTube door 1.7 miljoen mensen bekeken. En de data wordt gebruikt ter verbetering van de producten van Nike.

3. WWF – Climate Realism

🥉 Winnaar Brons

WWF stelt zichzelf de vraag: hoe zouden klassieke werken eruit zien als ze in de huidige tijd waren geschilderd?

Een lekkere case waarbij AI en data ervoor zorgen dat je op een andere manier naar klassiek werk kijkt. Extra gaaf omdat de case is gevormd in tijd vóór Midjourney.

4. Chipotle – Doppelgänger

🥇 Winnaar Goud

De combinaties van Chipotle zijn zó uniek, dat het vrijwel onmogelijk is dat iemand op hetzelfde moment aan de andere kant van het land hetzelfde besteld.

Of toch niet?

Chipotle zet data aan het werk om de open-rate van mails te verhogen. Bestelt iemand éxact jouw favoriete Chipotle recept, dan krijg je een mail dat je een dubbelganger hebt. Beetje creepy en vet tegelijkertijd. Wat een lekkere case om digitaal effectiever in te zetten.

5. Oreo – Cheat cookies

🥇 Winnaar Goud

Wat me opvalt, is dat er véél merken zijn die creatief omgaan met gaming. Zo laat Greenpeace in game zien wat de gevolgen van het klimaat zijn (Los Santos +3) en daagt Burger King gamers uit om te winnen in de volgorde van een Whopper (Mission: Whopper).

Ook Oreo zet de game community aan de gang met ’t merk. Door een slimme samenwerking aan te gaan met Xbox kunnen unieke items in de game worden unlocked met Oreo cookies. Helemaal mooi.

6. Canon – Knock at the Cabin

🥈 Winnaar Zilver

Hoe laat je zien wat voor te gekke innovatie je als Canon in huis hebt?

Canon werkt samen met de film Knock at the Cabin om op CES, dé technologiebeurs, bezoekers een real life film ervaring te geven. Dankzij alle techniek die Canon in huis heeft. Lekkere experience ✨

7. Samsung – Flipvertising

🏆 Winnaar Grand Prix

Jongeren áctief laten Googlen naar product features? Dat kan, als je er slim een prijswinnende activatie aan koppelt. Hulde voor Samsung. En wat een knaller van een casefilm.

Wat je nog meer niet mag missen

Naast slim gebruik van technologie, zijn er ook winnaars met scherpe inzichten, sterke verhaallijnen of simpelweg verbluffend strakke creatie.

British Airways – A British Original

“What is the purpose of your visit?” Dat is niet te vangen in enkel de optie Business of Leasure. Snapt ook British Airways met deze supersimpele maar sterke campagne.

Skinny – Phone It In

Hoe laat je je doelgroep écht even stilstaan bij je out of home uiting? Door ze het letterlijk in te laten spreken.

IKEA – Second Best

Erkennen dat er een betere oplossing is, is dapper. Super sterk inzicht met goede executie van Ikea.

NotMilk – We didn’t write this campaign

Er is niets zo mooi als een gezamenlijke vijand en een gezonde dosis spot. NotMilk zet citaten uit rechtspraakdocumentatie in als copy voor advertenties.

Zin om van het weekend nog meer casefilms te kijken? Duik dan in het archief van Lovetheworkmore 🏴‍☠️, het piratenarchief dat de cases van alle winnaars op een rij heeft gezet.

Matthijs Roumen
strategy director bij September

Strategy Director bij September, digitaal partner van merken. We helpen (betekenisvolle) merken digitale inzet aan te sluiten op business-doelen. Met platformen & campagnes. Stuurt maandelijks de nieuwsbrief 🧠 Denk als een strateeg en zorgt met Award Alert 🏆 ervoor dat je nooit meer een award deadline mist.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!