Publishers, marketeers, bloggers: zet in op Instagram
Interessante ontwikkelingen die het platform next level zouden kunnen tillen
Na een tijd van speculeren enkele jaren geleden, heeft Facebook zich bewezen als nummer één social platform voor (online) marketeers, publishers en bloggers. Facebook is zeker geen bubble maar men kijkt door naar de volgende kans. YouTube toont het potentieel van video en dus is het logisch dat multimediale platforms worden verkend. Veel ogen zijn gericht op Snapchat, hoewel in mijn optiek Snapchat nog steeds overwegend populair is onder een jonge gebruikers- en doelgroep. Als ik erom moest wedden, zou ik mijn geld zetten op een oude bekende: Instagram.
Instagram lijkt in de basis redelijk beperkt. Het heeft niet meer de buzz van Snapchat, niet de videomogelijkheden van YouTube en niet de publicatie- en deelmogelijkheden van Facebook. Maar Instagram is zeer populair, heeft bewezen niet vergankelijk te zijn (althans, niet op de voorzienbare korte termijn) én is bezig met enkele interessante ontwikkelingen.
Enige tijd geleden rolde Instagram advertising uit. Het is nog relatief klein maar houd deze mogelijkheid in gedachte en denk aan de zaken die er (mogelijk) aan zitten te komen. Deze week is Instagram begonnen met de uitrol van ondersteuning voor meerdere accounts. Switchen tussen privé en zakelijk in een handomdraai. Het had er al jaren moeten zijn maar de timing lijkt geen toeval.
Instagram is namelijk eigendom van Facebook en Facebook zet flink gas achter zakelijk gebruik en bijbehorende mogelijkheden. Kijk er niet raar van op als Instagram over niet al te lange tijd ook (eindelijk) klikbare links gaat hanteren. Ook zal ik er niet vreemd van opkijken als de sharemogelijkheden worden uitgebreid (eenvoudig delen op andere netwerken of foto’s/video’s van andere gebruikers ‘Regrammen’). Maar de belangrijkste aanwijzing dat Instagram de zakelijke strategie van Facebook lijkt te volgen, is het sterke vermoeden dat gebruikers niet meer alle content zien van de mensen die zij volgen. Wie de afgelopen dagen goed heeft opgelet, heeft wellicht het vermoeden dat op Instagram niet meer alle updates van iedereen in de tijdlijn worden getoond. Zelf heb ik dit inmiddels ook ervaren: net zoals bij Facebook niet meer alle content in je tijdlijn verschijnt, toont Instagram ook niet meer alle foto’s van alle mensen die je volgt in het overzicht. En dat zou je kunnen zien als een teken dat Instagram in navolging van Facebook zich gaat richten op zakelijk gebruik en marketing: betalen voor bereik.
Voor influencers is Instagram al lange tijd commercieel interessant. Wie een groot aantal volgers heeft, kan flink cashen voor een commerciële uiting. Maar wordt Instagram binnenkort dan ook hét nieuwe platform voor marketeers die klanten, producten en diensten niet alleen onder aandacht van gebruikers kunnen brengen maar deze ook eindelijk kunnen laten doorlinken? En kunnen gebruikers op korte termijn hun content eenvoudig tegen betaling verder gaan versprijden? Ik denk het wel: als marketeer, publisher, blogger en influencer zou ik Instagram de komende tijd scherp in de gaten houden.