Prijzenslag met energie blijft uit

12 juni 2004, 04:54

De vrije markt voor gas en stroom leidt vanaf 1 juli niet tot lagere prijzen. Door gebrekkige concurrentie en hoge olieprijzen gaat de kale gasprijs omhoog. Bij elektriciteit is enkel voordeel te behalen door gesubsidieerde groene stroom in te kopen.

Dit blijkt uit de eerste informatie die een aantal marktpartijen heeft bekendgemaakt aan website Energieprijzen.nl. ‘Van een prijzenslag is nog geen sprake’, constateert Marlon Mintjes van de vergelijkingssite. De prijzen voor stroom blijven nagenoeg gelijk. De kale gasprijzen stijgen bij Eneco, Essent en Nuon op jaarbasis zo’n tien euro per huishouden.

De liberalisering van de energiemarkt – waarover in de Tweede Kamer jarenlang is gesoebat – zou moeten leiden tot meer efficiency en betere concurrentie, beloofde minister Brinkhorst van Economische Zaken.

Dankzij de huidige subsidieregels voor groene stroom zal gewone stroom voorlopig duurder blijven dan groene elektriciteit. Met groene stroom kan een doorsnee huishouden op jaarbasis enkele tientallen euro’s besparen.

Op de nieuwe gasmarkt is nog weinig concurrentie te ontdekken. Bij toezichthouder DTe hebben zich pas vijf nieuwe bedrijven gemeld om in gas te gaan handelen. ‘De gasmarkt is een zorgenkindje’, zegt directeur Erik de Heus van nieuwkomer Energiebedrijf.com.

Door de dominante positie van de Gasunie komt een prijzenslag moeilijk van de grond. Leveranciers zijn welhaast gedwongen om tegen dezelfde voorwaarden bij de Gasunie in te kopen. Voorzover bekend biedt alleen Greenchoice op gas een kleine korting van zo’n tien euro per jaar.

Een consument die wil overstappen naar een andere leverancier, ontbeert prijsinformatie. Websites met prijsvergelijkingen zijn nog niet volledig. ‘Helaas laten de leveranciers het erg afweten met publicatie van tarieven’, stelt Jeanet Woldring van website Gaslicht.com. ‘De gasprijzen zijn een ramp. We moeten er vreselijk achteraan zitten om prijzen en voorwaarden te krijgen.’

De gevestigde energiebedrijven hebben ondanks de aanstaande liberalisering van de markt ook niet m??r reclame gemaakt. Nuon, Essent en Eneco adverteren evenveel als vorig jaar. ‘In de campagnes wordt nu nauwelijks aandacht besteed aan de prijs van energie’, constateert directeur Eric Kip van mediabureau Initiative. ‘Ik vermoed dat een eventuele prijzenslag zich op zijn vroegst in het najaar aandient, als consumenten hun cv hoger moeten draaien.’

Bron:

http://www.volkskrant.nl/economie/1086939944947.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!