Postbank start intelligente chatbuddy

Postbank start intelligente chatbuddy

Postbank komt met de Postbank Buddy voor Windows Live Messenger (voorheen MSN Messenger). Hiermee kan de postbank klant het eigen saldo opvragen, de laatste af- en bijschrijvingen maar ook vragen aan de klantenservice beantwoordt je buddy alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Postbank start intelligente chatbuddy

Na diverse andere banken waaronder ABN Amro (Saldo-bot) en Rabobank (Yvette) en een eerdere pilot door de Postbank voor studenten heeft Postbank nu ook een echte Buddy. Deze buddy is echter flink intelligenter dan de eerdere buddy’s van haar concurrenten. Wanneer je als als Postbank klant “postbankbuddy@postbank.nl” toevoegt aan je Messenger vriendenlijst en je activeert de buddy in je mijnpostbank.nl omgeving(de persoonlijke omgeving van Postbank) kan je direct aan de slag. Je kan je saldo opvragen, de laatste mutaties op je rekeningen laten zien en vragen stelen aan de klantenservice. In een gewone dialoog. Wat voorbeelden:

Wie vraagt ‘wat is mijn saldo?’, krijgt keurig de saldo gegevens te zien. En als je vraagt: ‘wat staat er op mijn rekening?’, dan krijg je ook gewoon netjes antwoord. Als je zegt ‘afschriften’  krijg je keurig je “bij- en afschrijvingen”. Soms weet Postbank buddy het niet meer. Dan zegt hij (of zij?): “Postbank Buddy kan deze vraag niet beantwoorden zal Postbank Buddy het aan Postbank.nl vragen?” Als je dan beantwoordt met ‘ja’, dan krijg je mogelijke vragen die je wellicht bedoelde. Hieruit kan je kiezen door een nummer in de tikken en vervolgens krijg je antwoord.

Natuurlijk zijn er altijd nog verbeterpuntjes. Zo zou je verwachten dat de buddy ook een uiterlijk heeft en een naam. ‘Postbankbuddy’ is best ‘clean’  voor een vriendje dat je zo goed kan helpen. Ook is het een beetje gek dat de bot spreekt in derde persoon: ‘postbankbuddy heeft het volgende voor je gevonden’  in plaats van: ‘ik heb voor je gevonden’. Verder zou je willen dat de Postbank.nl antwoorden worden getoond in het rechter panel (het activity window). Dan blijf je gewoon in je Messenger omgeving. En als je vraag dan nog steeds niet beantwoord is, dan verwacht je eigenlijk: ’ zal ik je doorschakelen naar klantenservice?’, waarna er een voice verbinding wordt opgezet. Waarschijnlijk een kwestie van tijd. En natuurlijk wil je ook dat je kan zeggen: ’ maak 25 euro over naar giro 123’. En dat je kan een keurig SMS-je krijgt met een code je ergens moet invullen. Nu reageert de buddy nog met ‘Klik hier (https://mijn.postbank.nl) om een overschrijving te doen via Mijn Postbank.nl’, maar ook dat is een kwestie van tijd.

Zo gaan merken langzaamaan echt in een (geautomatiseerde) dialoog. Zo leren merken onze taal te spreken. Zo leren merken te luisteren. Nu op de PC (en via de mobiele Messenger ook mobiel!), straks op elk mogelijk beedscherm. Nu met tekst, straks met spraak en beeld. Het is allemaal een kwestie van tijd. Merken hebben honderden jaren geleerd hoe professioneel geautomatiseerd te zenden, nu is het tijd om geautomatiseerd te luisteren naar die miljoenen individuele klanten. Dan en pas dan, krijg je beetje begrip voor het individu. En dan kunnen er mooie dingen gaan gebeuren. Dit is een prachtige stap in die richting.

Met dank voor de tip van Edwin van Asch van imbot.web-log.nl.


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Leuk stuk. Ben benieuwd welke kant dit 'luisteren' op gaat. Gesproken interactie met schilderijen? Een chatbot voor de klas?

    geplaatst op
  • Wellicht wat minder intelligent: maar de ABN heeft al een ruim jaar een dergelijke chatbot. Werkt prima. De ABN variant vraagt daadwerkelijk om de laatste 4 cijfers van je rekening voor hij saldoinformatie geeft: mijns inziens net even veiliger.

    geplaatst op
  • @Michiel. Naar mijn informatie geeft deze bot nog alleen een reactie op het woord 'saldo'. Als je het anders formuleert krijg je geen antwoord. Als je een andere vraag stelt krijg je: 'typ saldo'. Zit ik ernaast? Graag dan meer info over de exacte intelligentie van deze variant!

    geplaatst op
  • @Paul: in dialoog met de schilder om uitleg te krijgen? Wie weet. In de klas? Dat zeker. Maar wel even wat anders dan we nu in 2007 zien! Wel eens van mensmerk gehoord? Als we in 2025 terugkijken op vandaag, is het allemaal zoooo knullig wat we nu doen. Maar het zijn gewoon allemaal stapjes. Van zwart-wit tv, naar kleuren, naar stereo, naar flat-panels, naar dolby-surrond, het gaat allemaal met stapjes. Dat geldt ook voor het luisteren door merken. En het begint hiermee. Heeeel eenvoudig.

    geplaatst op
  • SNS Bank heeft reeds eerder, in 2004/2005 dergelijke uitgebreide functionaliteit getest; Bill heette deze tool. Met dit zogenoemde buddy-banking had je niet alleen inzicht in je eigen saldo e.d. maar kon je bovendien aan je buddy's ook geld betalen.

    Helaas heeft Bill het niet gered. Ik zeg koppel Bill aan Ideal en je hebt een perfecte tool.

    : marc

    geplaatst op
  • @Marc: klopt. Bill was alleen niet gekoppeld aan de bekende wereld van gewone bankrekeningen. Dat is hier op een heel natuurlijke wijze wel ingevoerd. Misschien was het wat vroeg voor Bill. Wellicht keer Bill wel terug (in een iets andere vorm). Ik zou het toejuichen en volgens mij is de tijd er rijp voor...

    geplaatst op
  • Interessant, ga 'm testen... wij zijn ook met onze filmbot .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) (op totaal ander terrein) onze bot telkens intelligenter en intuitiever te maken...

    geplaatst op
  • Inderdaad een betere uitvoering dan die van de ABN AMRO. Maar het is me nog niet gelukt de buddy duidelijk te maken dat ik het saldo van mijn spaarrekeningen ook wil weten...

    geplaatst op
  • Wil je een overzicht van zo ongeveer alle gelicenseerde chat-bots, ga dan naar het tab-blad met het Windows-logo in Messenger. Je kunt ze direct toevoegen en uitproberen.

    geplaatst op
  • Zou ook mooi zijn als je als niet klant iets verder wordt geholpen:
    - alles goed?
    Postbank Buddy says:
    Je hebt je nog niet aangemeld als een Postbank Buddy klant. Ga naar Mijn Postbank.nl onder Mijn gegevens (Service en instellingen) vind je Postbank Buddy.
    - Eric says:
    Ik wil klant worden!
    - Postbank Buddy says:
    Je hebt je nog niet aangemeld als een Postbank Buddy klant. Ga naar Mijn Postbank.nl onder Mijn gegevens (Service en instellingen) vind je Postbank Buddy.
    - Eric says:
    Maar ik BEN nog geen klant
    - Postbank Buddy says:
    Je hebt je nog niet aangemeld als een Postbank Buddy klant. Ga naar Mijn Postbank.nl onder Mijn gegevens (Service en instellingen) vind je Postbank Buddy.
    - Eric says:
    hoe kan ik Postbank klant worden?
    - Postbank Buddy says:
    Je hebt je nog niet aangemeld als een Postbank Buddy klant. Ga naar Mijn Postbank.nl onder Mijn gegevens (Service en instellingen) vind je Postbank Buddy.

    geplaatst op
  • Hmmm, zou de ING hier meelezen? *hint*

    geplaatst op
  • @Arnout Hemel:
    Direct toevoegen werkt alleen vanuit Internet Explorer niet vanuit Firefox helaas.

    geplaatst op
  • Net aangemeld en 't werkt top.

    geplaatst op
  • @Andre: Maak je geen zorgen, banken lezen vrolijk mee op blogs maar hebben doorgaans een zeer strikt reactie beleid. Je ziet dan ook zelden een officiele reactie van een bank. Maar ik denk dat het nog wel gaat komen. Als Postbank (of ING) hier serieus ingaat op het idee van Eric, dat er dan nog meer verbetersuggesties zullen volgen die het merk alleen maar ten goede zullen komen. Dat is slechts een kwestie van tijd. Ook dat gaat stapje voor stapje.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.