Pop-up advertentie grootste online ergernis
In opdracht van Hostway heeft Taylor Nelson Sofres (TNS) onderzoek gedaan onder 2.500 internetgebruikers naar de grootste online ergernissen. Het zal niemand verbazen dat de pop-up advertentie daarbij veruit als meest irritant wordt genoemd (34,9%) (zie ook: meest irritante advertentietechnieken).
Andere ergernissen zijn registreren en inloggen om website te bekijken (16,7%), installeren van plugins of andere software om de website te bekijken (15,7%), traagheid website (9,1%) en dode links (4,7%).
Ruim 75% van de ondervraagden zegt de website niet meer te bezoeken als men zich heeft geirriteerd (om welke reden dan ook). Exploitanten van websites kunnen een aantal ergernissen eenvoudig verhelpen (traagheid, dode links, etc) maar zijn voor belangrijk deel afhankelijk van advertentie-inkomsten. En laat nu de pop-up (en pop-under) advertentie in 2005 een van de meest belangrijke inkomstenbronnen zijn voor exploitanten.
Uit onderzoek van Advertising.com verwachten de exploitanten in 2005 de meeste advertentie-inkomsten te realiseren via tekstlinks (20,5%), pop-up (en pop-under) advertenties (16,7%), rectangles (16,7%), banners (15,4%) en leaderboards (14,1%).
Bron: emarketer.com (via: molblog).
Was het niet zo dat er steeds meer exploitanten geen pop-ups meer toestaan? Kan me dat overigens ook goed voorstellen, wat een irritante advertenties zijn dat!
“Ergernis” is maar betrekkelijk. De meeste sites waarvoor ik moet registreren negeer ik en het installeren van extra software voor het bezoeken van een site doe ik al helemaal niet (uitzondering voor mijn internetbankieren). Het irriteert me niet echt, ik moet eerder lachen dat ze dan maar mijn belangstelling moeten missen.
Popups en ads zijn al helemaal een lachertje, adblock doet dan wonderen.
Toch wordt er veel op pop-up geklikt, en je kan aardig wat meeverdienen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!