Podcast: Patrick Wessels over ons totaal onlogische koopgedrag

23 november 2019, 08:00

Hoe beïnvloed je jouw klanten? Waarmee kun je nou aantrekkelijker zijn dan de rest? Hoe verander je gedrag van mensen? Patrick Wessels, consumentenpsycholoog, heeft de antwoorden.

Patrick Wessels, de ConsumentenPsycholoog, vertaalt wetenschappelijke rapporten over psychologie naar begrijpelijke taal. Hij doet dat niet ongemerkt. Wessels is vaak op televisie en radio te zien en te horen, met inzichten over hoe we (steeds weer) vallen voor marketing.

Wessels geeft mooie inzichten om jezelf en je koopgedrag beter te begrijpen. Al is meer inzicht ook niet heiligmakend: hij zegt zelf nog wekelijks aankopen te doen die hij niet voorzien had.

“Waarom is Black Friday, deze afschrikwekkende en onveilige naam, zo enorm aantrekkelijk?”

We hebben het in deze podcast natuurlijk over het meest actuele voorbeeld van consumentengekte van dit moment, Black Friday. Waarom is deze afschrikwekkende en onveilige naam nou zo enorm aantrekkelijk? We komen een koopmotief op het spoor dat de populariteit van dit fenomeen precies verklaart. En nee, dat zijn dus niet alleen de lage prijzen en de schaarste die wordt gecreëerd. Het heeft er ook mee te maken dat we niet meer naar de fysieke winkels gaan en online anoniem onze winkelwagentjes kunnen vullen.

Beïnvloeding

We hebben het ook over de invloed van bedrijfsnamen, de rol van de Kamer van Koophandel, wanneer je van bepaalde merken gaat houden en waarom herhaling van je naam zo belangrijk is. De hamvraag: hoe beïnvloed je jouw klanten? Waarmee kun je nou aantrekkelijker zijn dan de rest? Hoe verander je bijvoorbeeld het eetgedrag van mensen? Allemaal wezenlijke vragen, waarbij de oplossingen niet allemaal voor de hand blijken te liggen.

“We zijn allemaal op zoek naar veiligheid”

Wel is alles terug te voeren naar één menselijke eigenschap. En dat is dat we uiteindelijk allemaal op zoek zijn naar veiligheid. De veiligheid bij het gevoel dat we de juiste keuze gemaakt hebben. De veiligheid om niets te verliezen. De veiligheid om altijd gelijk te krijgen. Daar kun je op diverse manieren op inspelen.

Als je een beetje van marketing houdt, dan zul je enorm genieten van deze podcast.

Floris Hülsmann
Naamexpert bij Namarama

Naamexpert, copywriter en schrijver van het boek 'Maak je naam onvergetelijk'. Presenteert de marketing-podcast De Namarama Show.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!