Pinterest steeds belangrijker voor e-commerce

25 juni 2021, 13:02

De Social Update van juni 2021

In deze social update lees je meer over zoekopdrachten via Pinterest, Facebooks advertentiebeoordelingsysteem, het verbergen van likes op Instagram en nieuwe engagement-statistieken voor Reels en Instagram Live!

Deze maand heeft Pinterest een aantal interessante inzichten in de zoekactiviteiten van gebruikers gedeeld. Pinterest geeft aan dat er maandelijks 5 miljard zoekopdrachten worden uitgevoerd! De populairste zoekopdrachten zijn vakanties, outfits en woningrenovatie. Het is een forse stijging, aangezien Pinterest in 2016 nog maar 2 miljoen zoekopdrachten per maand had. Het platform wordt steeds populairder en dit is een goede boost voor veel e-commercebedrijven en productontwikkelingen.

Bron: Pinterest – The evolution of search

De focus van Pinterest ligt op productvermelding en gebruikers helpen met het vinden van het juiste item, met als doel dat de gebruikers het product uiteindelijk kopen. Het is daarom ook niet vreemd dat het aantal specifieke product zoekopdrachten op jaarbasis met meer dan twintig keer is toegenomen. Op dit moment heeft Pinterest wereldwijd meer dan 478 miljoen gebruikers en voor veel commerciële bedrijven is het de moeite waard om het platform toe te voegen aan een strategische planning.

Hoe worden advertenties beoordeeld door Facebook?

In mei publiceerde Facebook een nieuw overzicht van zijn advertentiebeoordelingssyteem. De extra transparantie moet ervoor zorgen dat adverteerders meer begrip krijgen wat betreft de beoordeling. Het systeem is ontworpen om advertenties automatisch te beoordelen, voordat deze live gaan en in sommige gevallen wordt het zelfs handmatig door een team van Facebook beoordeeld.

Bron: Facebook – Ad review process

Advertenties worden meestal binnen 24 uur beoordeeld. Soms kan het langer duren en kunnen de advertenties opnieuw worden beoordeeld na de livegang. Bij een afgekeurde advertentie is het mogelijk om de uiting aan te passen en die vervolgens opnieuw automatisch te laten beoordelen door het systeem. Een andere optie is om een bezwaar in te dienen en een nieuwe beoordeling aan te vragen om de advertentie goed te keuren. Deze worden meestal handmatig beoordeeld.

Instagrams nieuwe optie om like-tellingen te verbergen

Instagram is in 2019 begonnen met een experiment, waarbij gebruikers uit bepaalde regio’s een optie kregen voor het verbergen van de weergave van het aantal likes. Kortgeleden kondigde Instagram aan dat de nieuwe optie beschikbaar is voor alle gebruikers en dat het verbergen van het aantal vind-ik-leuks verschillende voordelen heeft.

Instagram-chef Adam Mosseri zegt hierover: “Wat we van mensen hoorden, was dat het niet zien van het aantal vind-ik-leuks gunstig was voor sommigen of juist vervelend voor anderen. Het kan als vervelend worden ervaren wanneer gebruikers het aantal likes gebruiken om een idee te krijgen van wat trending of populair is.”

De afgelopen periode is er een zorg ontstaan rond het stimuleren van betrokkenheid op basis van aantal likes en reacties. Veel gebruikers en bedrijven baseren de prestatie van socialmediaberichten op basis van likes en reacties. Door de nieuwe optie om het aantal vind-ik-leuks te verbergen is er minder prestatiedruk op het platform.

Voor merken en zakelijke accounts blijft het meten van het aantal likes en reacties een belangrijk onderdeel van het analyseproces. Het is een handig hulpmiddel om resultaten te analyseren en te vergelijken met concurrenten. Het is logisch dat veel bedrijven gebruik blijven maken van het aantal likes, maar voor bepaalde berichten en niet commerciële bedrijven kan de nieuwe optie een handig middel zijn om mogelijke kritiek als gevolg van een lagere postbetrokkenheid te voorkomen.

Bron: Instagram – Giving People More Control

Het instellen van de nieuwe optie is eenvoudig. Selecteer een geplaatst bericht, open de instellingen ook wel bekend als de drie puntjes, en selecteer ‘aantal vind-ik-leuks verbergen’ aan.

Engagement-statistieken voor Reels en Instagram Live

Instagram heeft aangekondigd nieuwe engagement-statistieken te tonen voor Reels en Instagram Live. Op basis van feedback van creators en bedrijven heeft Instagram de nieuwe statistieken geïmplementeerd. Zo kunnen creators nog beter begrijpen hoe de inhoud presteert.

Bron: Instagram Insight

Voor Reels-video’s zijn de volgende statistieken te zien:

  • Aantal keer afgespeeld
  • Aantal account bereikt
  • Likes en reacties
  • Aantal keer opgeslagen of gedeeld

Voor Instagram Live:

  • Aantal account bereikt
  • Piek van aantal kijkers
  • Reacties en aantal keer gedeeld

Instagram lanceert ook gedetailleerde informatie over het bereik in de accountstatistieken. Het platform heeft een nieuwe uitsplitsing gemaakt die weergeeft welke soorten accounts bereikt worden en welke content het meest effectief is om het bereik te vergroten. Op dit moment zijn de Instagram-statistieken alleen te zien in de app en deze zullen de komende maanden worden uitgerold voor desktop.

Andrei Buyevich
Digital Advertising Consultant & Specialist bij SDIM

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!