Personal branding, je eigen verhaal in 100 seconden?

3 oktober 2013, 19:30

Hoe vervat je na een ‘pressure cooker-dag’ je eigen brandingverhaal op video?

Ik en met mij veel ZZP'rs en startups vertellen dagelijks onze verhaal. Soms erg gepassioneerd. Maar het verhaal over jezelf, wat je doet, waar je goed in bent, waar je warm voor loopt, kort en bondig weten te vertellen, speciaal voor de camera, dat is bijzonder moeilijk. Ik maak jaarlijks meer dan duizend filmpjes over allerlei trends, gadgets, startups en de laatste tijd over mijn Tesla Model S, maar ik had nog nooit een film over mezelf gemaakt, over mijn eigen ik, mijn brand; en mezelf samenvatten vond ik bijzonder moeilijk. Totdat ik meedeed aan Improve Your Performance Day, een dag waarbij je door 5 specialisten intensief wordt begeleid qua verhaal, looks, kleding, socialmediastrategie en waarbij als laatste je video professioneel wordt opgenomen waarin je jezelf neerzet. Het was pijnlijk moeilijk om mijn verhaal, wie ik ben, wat ik doe en wat ik wil bereiken in 100 seconden samen te vatten, maar het is in ieder geval gebeurd! Is het gelukt?

Personal Branding

We zitten in een wereld waarin erg veel mensen leven van hun persoonlijke branding. Wie ze zijn, hoe ze overgekomen, welk verhaal ze overbrengen en met welk enthousiasme maakt het verschil of mensen je zien zitten en met je verder willen. Als trendwatcher is dat voor mij 100% het verschil tussen falen of slagen. Toch doe ik – Mr. Digital en Mr. Video – bijzonder weinig moeite om mezelf duidelijk neer te zetten. Ik maak me wijs dat ik mezelf wel neerzet in de overmaat aan tweets en video's die ik over mijn 'geïnteresseerden' uitstort. Het dak bij de digitale loodgieter lekt en ik weet het. Ik had dan ook een gigantische tegenzin om gedwongen te worden mijn verhaal te gaan maken. Welke slogan moest het verhaal dragen, wat kan ik voor anderen doen, wat inspireert me? En niet een uur op toneel, maar 100, nee, 90 seconden.

Op Improve Your Performance Day” word je met 5 à 7 ondernemers aan het werk gezet om je eigen verhaal te schrijven en het aan elkaar te vertellen. De introductie van Joni Bais, de sprekerstrainer, geeft veel handvatten, maar daarna is de deadline om het aan andere deelnemers over te brengen en te verbeteren een goede stimulans. Ik had veel aan mede-kandidaat Kim van Velzen, die zorgde dat ik 50 procent van al mijn argumenten wegstreepte. 'Deelnemerinteratie' is een belangrijk gedeelte van de dag.

Ook de bijdrage van Cynthia Schrijver, de personal shopper die me plezierig in een nieuwe look hees – terwijl ik liefst geen enkele aandacht besteed aan kleding en me wijsmaak dat dit toch niet de essentie is -, kreeg in mijn eigen omgeving veel waardering. Niet iets wat ik dagelijks meeneem.

En dan was er Godfried Hartkamp, de organisator & regisseur en een professioneel TV-maker die met ijzeren geduld telkens weer dat verhaal er goed op krijgt en zorgt dat mensen er beter uitkomen dan ze zelf denken.

Hierbij het resultaat… ik vind het zelf moeilijk om te zeggen, maar dit ben ik ben eigenlijk wel tevreden over het resultaat, vooral geholpen door de opdrachten die ik alleen al op dit filmpje kreeg. Instant ROI.

Hier staan de andere pitches van de deelnemers. Ik ben zelf erg blij dat ik het gedaan heb. Een hele dag werken voor een filmpje van 100 seconden, maar een goed kort filmpje is zoveel moeilijker te maken dan een lange film.

Op 17 + 24 october is de 2e versie van “Improve Your Performance Day” en Marketingfacts-lezers krijgen €250 korting op de prijs, als je bij je inschrijving “IPYDMF” vermeldt. Wel doen vóór 10 october.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!