Over personal branding en het geloof in de gunfactor

Help jouw mensen om goede ambassadeurs te zijn

Over personal branding en het geloof in de gunfactor

Ken je dat gevoel dat je net iets heel gaafs hebt meegemaakt en dat je niet kan wachten om het je familie en vrienden te vertellen? Het liefst bel je ze meteen of nee, beter nog, je knalt het op social media. Kan de hele wereld meegenieten. En omdat jouw volgers je kennen en vertrouwen zullen ze het lezen, liken, delen of er op reageren. Dit gevoel wil je oproepen bij medewerkers en klanten. Maar je kunt het niet faken, kopen of forceren. Wat kun je dan wel doen? Investeren in de personal brands van je ambassadeurs. Zo zetten zij zichzelf neer als expert en oefenen invloed uit voor hun eigen en jouw merk. Voorwaarde is dat de company story en personal stories matchen, zodat het klopt. Voor de organisatie, voor de medewerker en voor de klant.

Alles draait om vertrouwen

Nog even over dat vertrouwen. Want als we het hebben over employee advocacy draait alles om vertrouwen (bouwen). En in een tijd waarin mensen elkaar meer vertrouwen dan organisaties, is ambassadeurschap essentieel om je merk te bouwen. Het klinkt zowaar als een rijm. Volgens Nielsen vertrouwt 92 procent van de consumenten ambassadeurs meer dan alle andere vormen van adverteren. Omdat het authentiek is. 

Volgens Ambassify gaat het over mensen voor je winnen met een perfecte dienst of perfect product, met goede ondersteuning en menselijke interactie. Ambassadeurs staan vaak vanzelf op als je deze punten op orde hebt, en als je ze bewust koestert en hun potentieel benut. Dan beginnen ze te praten. Volgens onderzoek van McKinsey is 50 procent van alle aankopen het resultaat van positieve mond-tot-mondreclame. Klant-tot-klant genereert tweemaal zoveel verkoop als betaalde advertenties. Aanbevelingen van vrienden worden 92 procent vertrouwd. En als je het goed doet, kun je je marktaandeel zelfs met 10 procent verhogen.

Ok, als je vertrouwen wint via mensen, dan wordt personal branding wel heel interessant. De bedoeling is dat ze zo duidelijk uitdragen wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe ze anderen helpen, dat ze vanzelf de juiste mensen en opdrachten naar zich toe trekken. Ook voor jouw organisatie dus. Mijn ervaring is dat medewerkers dit wel willen, maar daar wat hulp bij kunnen gebruiken.

Geef meer dan je neemt

Ik geloof erg in de gunfactor. In meer geven dan nemen, om het weer terug te krijgen. En het liefst zonder verwachting, want verborgen commerciële boodschappen hebben mensen direct door. Het boek 'The Go-Giver' van Bob Burg is niet voor niets zo populair. Hij stelt dat als we alles wat we doen in het leven benaderen vanuit het perspectief van 'anderen eerst', er ontelbare en verrassende voordelen optreden.

"Wat heb je eraan om je te richten op sales-targets, ROI’s en doelen, als je geen idee hebt wat er speelt?"

Ik weet het, ik ben een softie. Maar wat heb je eraan om je te richten op sales targets, ROI’s en doelen, als je geen idee hebt wat er speelt bij werknemers en klanten en als je niet bereid bent ze daadwerkelijk verder te brengen? Je kunt alleen waarde toevoegen als je met ze samenwerkt en begrijpt wat hun uitdagingen zijn. Als je betrokkenheid van deze mensen wilt, zorg dan in de eerste plaats dat je mensen meeneemt in jouw visie en verhaal. Mensen willen deel uitmaken van iets groots, en wanneer ze dat zijn, zijn ze er trots op. Steve Jobs verdiende de loyaliteit van zijn werknemers niet door charmant te zijn. Hij inspireerde mensen groots te dromen en het universum op zijn kop te zetten. Mensen willen deel uitmaken van iets authentieks, en vooral iets waarin ze zich kunnen herkennen.

Mensen zullen uw verhalen delen, sociaal met u in gesprek gaan en u aanbevelen als zij van mening zijn dat uw merk betrouwbaar is, uw bedrijfscultuur belichaamt en aansluit op uw missie en visie - Elyse Flynn Meyer, Prism Global Marketing Solutions

Zorg ervoor dat het resultaat van je werk is afgestemd op behoeften. Als je mensen helpt te groeien of een probleem op te lossen en ze het gevoel geeft gehoord te worden, worden ze vanzelf jouw ambassadeur.

Personal brands

Voor veel mensen klinkt het nog steeds als een buzzword voor marketeers. Maar alle professionals zouden hun personal brand serieus moeten nemen. Vooral als je invloed wilt uitoefenen en de juiste mensen en opdrachten naar je toe wilt trekken. Het gaat erom hoe je jouw merk opbouwt en onderhoudt, zowel online als offline. Want of je nu wilt of niet, je bent een merk.

Organiseer een workshop personal branding & social media waarin medewerkers nadenken over hun brand. Waar weten ze veel van? Waar worden ze heel blij van? Waarom? Wat zijn hun unieke talenten en eigenschappen? En waarmee kunnen ze anderen helpen? Als ze dit kunnen vertalen naar een persoonlijke elevator pitch, treden zij vol vertrouwen de wereld tegemoet. Als jouw ambassadeur.

Help ze vervolgens met het optimaliseren van hun social media-profielen. Hun persoonlijke pitch kunnen ze namelijk perfect doorvertalen naar alle social kanalen waarop ze actief zijn. Door de juiste keywords en teksten in te vullen in functietitels, bio’s en samenvattingen, maken ze zichzelf op de juiste manier zichtbaar.

De kracht van professioneel netwerken

De kracht van het juiste netwerk is enorm. Dat zit ‘m met name in gedeelde interesses en relevante content rondom jouw werk en branche. En vooral rondom de uitdagingen van jouw netwerk. Om de juiste mensen aan te trekken, moet je hier tijd, resources en geld in investeren.

"Geef medewerkers de vrijheid om naar relevante netwerkborrels te gaan"

Wel eens je SSI-score van LinkedIn berekend? Die geeft precies weer waaraan je kunt werken om jezelf goed zichtbaar te maken op LinkedIn. Een sterke personal brand is een van de belangrijkste onderdelen. Daarnaast gaat het om de juiste personen vinden, informatie uitwisselen en relaties opbouwen. Die kun je zelf natuurlijk vinden door middel van de juiste keywords en in de tweede graad van je netwerk. Maar dat is tijdsintensief. Veel organisaties bieden Sales Navigator van LinkedIn aan hun medewerkers. Dat helpt ze bij het eenvoudig vinden van de juiste mensen zodat ze in gesprek kunnen gaan en een relatie kunnen opbouwen.

Offline is dat overigens nog altijd net zo belangrijk. Geef medewerkers de vrijheid om naar relevante netwerkborrels en congressen te gaan. Zo staan ze direct in contact met de juiste mensen en kunnen ze persoonlijk hun verhaal doen. Dat levert vaak nog meer op dan ze de hele dag achter hun computer hard te laten werken.

Relevante content maken en delen

Content die de professionele interesses en expertises van de persoon weerspiegelt, legt de basis voor een goed persoonlijk merk. Want daarmee zeg je niet alleen dat je de expert bent, maar laat je het ook zien. Als je jouw medewerkers professionele content aanbiedt die bij ze past, vergroten ze hun invloed online. Ze worden gewaardeerd en vertrouwd. En, daar komt ie weer, hun gunfactor verhoogt aanzienlijk en dat heeft niet alleen effect op hun personal brand, maar uiteindelijk ook op jouw merk.

"Eenvoud is echt minstens zo belangrijk als relevantie"

Minstens zo belangrijk als relevantie is eenvoud. Als je medewerkers vraagt of ze bereid zijn als ambassadeur op te treden, is het antwoord veelal positief. Maar ze zijn ook druk of ze weten niet waar ze moeten beginnen. Maak het dus extreem eenvoudig om content te delen. Er zijn tools voor om dit te doen (onder andere SMARP, Social Seeder, Nine Connections, Coosto, Flipboard en Feedly). Medewerkers krijgen content voorgeschoteld die bij ze past en met een klik op de knop delen ze de berichten binnen hun persoonlijke netwerken op social media. 

Maak vooral plezier

Plezier maken: voor de hand liggend? Natuurlijk! Maar denk eens terug aan het laatste teamuitje. Als je dan rondkijkt naar de medewerkers, hadden de meesten hun telefoon in de hand en maakten ze berichten voor Instagram, Facebook en LinkedIn. Vaak taggen ze daarin medewerkers en het bedrijf (ze voelen zich daartoe enigszins verplicht, omdat het betaald wordt). Medewerkers worden ook blij van voorvertoningen, sneak previews en exclusieve toegang tot content. Dan voelen ze zich gewaardeerd en zijn ze bereid om te delen.

Dus… door leuke dingen te doen, stimuleer je medewerkers om jouw merk te promoten.

Meer weten over employee advocacy? Volg de Masterclass bij NIMA, met Denise Pellinkhof en Edwin Vlems.


Delen

0
1


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Als fotograaf probeer ik altijd voor een shoot mijn 'zin in' naar buiten te dragen, niet omdat het moet, maar omdat ik dat wil.
    Na de shoot is mijn energielevel natuurlijk gestegen en wil ik niets anders als de gemaakte foto's tonen.
    Heel vaak vermeld ik ook de mensen en/of organisaties erbij die de shoot hebben mogelijk gemaakt. En inderdaad omdat ik het hen ook gun om in een deel van mijn spotlight van dat moment te staan.

    geplaatst op
  • Hi Eric, Superslim. Want die mensen zitten waarschijnlijk dan ook net in hun hoge energie. Omdat er net een prachtige foto van ze is gemaakt. En ze zijn ontzettend nieuwsgierig en trots. Met een tag kunnen mensen en organisaties dat makkelijk delen binnen hun persoonlijke netwerk inderdaad. Hele goede toevoeging die ik in dit artikel niet heb vermeld, maar wat je wel altijd moet doen. Thanks! Geniet van jouw dag.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.