Overheid start met weblog
Vanaf de eerste week van januari 2006 staat de nieuwe site van WerkenbijdeOverheid.nl live.
Om de gebruiker van Werkenbijde-Overheid.nl te betrekken bij het proces is deze week een weblog gestart over dit onderwerp. In de aanloop tot de lancering worden de verschillende facetten van de totstandkoming van het nieuwe design en functionaliteiten belicht. Daarnaast wordt duidelijk gemaakt welke factoren een rol hebben gespeeld en worden keuzes voor bepaalde beslissingen belicht.
Maar minstens zo belangrijk is dat gebruikers hun mening kunnen geven op de nieuwe site. Na de lancering blijft de weblog actief om reacties van gebruikers te peilen. Deze input wordt gebruikt voor verbeteringen en mogelijke aanpassingen aan de site. Voor zover we weten is het de eerste keer dat de overheid op deze manier de gebruiker betrekt bij dit soort projecten.
Geen slecht plan natuurlijk van de overheid, dit is bij uitstek geschikt om te peilen hoe je daadwerkelijke bezoekers denken over je site. Maar of het ze goed bevalt is een tweede 🙂
Fijne webzijde, dat werkenbijdeoverheid.nl. Toen ik een reactie probeerde achter te laten (“Als je elders werk kunt vinden, ga je natuurlijk niet bij de overheid werken”), kreeg ik twee pagina’s foutmeldingen te zien. Daar ga ik op het I.G.L.O.-log maar eens een stukje aan wijden.
Correctie: ondanks de twee pagina’s foutmeldingen blijkt mijn reactie wel geplaatst te zijn. Deze informatie zal ook verwerkt worden in het aangekondigde stukje.
Interessant iniatief! ben benieuwd hoe actief overheid en sitebezoekers deelnemen aan de discussie. Hebben jullie nog metbare doelstellingen geformuleerd?
Cpt. Iglo, ik neem aan dat je bevindingen ook netjes rapporteert op de weblog van WerkenbijdeOverheid.nl? Daar is die weblog volgens mij juist voor bedoeld 😉
Frank, nog een vraagje, hoe laten jullie nu de sitebezoekers weten dat er een nieuwe site aankomt en dat ze de voortgang op de weblog kunnen vinden?
Wat voegt een weblog toe aan het krijgen van gebruikersreacties, zo vraag ik me af. Daar bestaan al jaren (wat zeg ik: decennia) andere en betere middelen voor. En de overheid maakt daar ruimschoots gebruik van. Maar toen zag ik het: dit is geen bericht voor marketeers, het is een advertorial! Goed gedaan hoor, Frank.
@ Marco, er zijn geen doelstellingen gekwantificeerd. De weblog is ontwikkeld om de dialoog aan te gaan en zo te leren van de gebruikers EN om inzicht te geven in de gedachtegang en beslistrajecten bij dit soort projecten.
Er zijn voor zover ik weet nog geen soortgelijke initiatieven door de Nederlandse overheid gestart, dus er is ook eigenlijk geen ijkpunt waar we doelstellingen aan kunnen relateren. Geeft ook niets, we wilden het gewoon doen om te zien hoe het zou lopen en BZK durfde het aan.
Frank en Ronald, dank voor de update en heel veel succes met het project. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!