Oranjebeleving neemt eindelijk toe

11 juni 2004, 09:14

Sinds 21 april meet de Oranje Index (in opdracht van TBWABrand Experience Company ontwikkeld door Trendbox) de Oranjebeleving in Nederland. Na een aantal weken waarin we vooral de commerciele en publicitaire aandacht voor Oranje en het EK zagen stijgen, zien we nu ook het enthousiasme onder de consument voor het komende EK en Oranje toenemen.

De Consumenten Index stijgt van 100 naar 113, een significante stijging t.o.v. de eerdere metingen. Voor meer informatie en alle achtergronden kijk op www.oranje-index.nl.

Eind week 23 voerde Trendbox het vijfde consumentenonderzoek uit. Hieruit blijkt onder andere het volgende:

  • 53% van de Nederlanders heeft nu de intentie om naar alle poulewedstrijden van Oranje te gaan kijken. Dit is significant hoger dan de uitkomsten van rond de 40% uit de eerdere metingen. 71% van de Nederlanders verwacht minimaal ??n poulewedstrijd van Oranje te gaan bekijken.

  • Oranje is ook significant vaker een gespreksonderwerp op borrels en partijen. 32% van de steekproef snijdt dit onderwerp nu minimaal wekelijks aan, tegen 24% in meting 4, 22% in meting 3, 18% in meting 2 en 21% in meting 1.

  • De mate van betrokkenheid bij Oranje is eveneens toegenomen, met 20% “zeer betrokken” (was 16%) en 43% “enigszins betrokken” (was 41%) Nederlanders. Voor het eerst geeft meer dan 60% van de Nederlanders nu aan bij Oranje betrokken te zijn. Uitgaande van zo’n 12 miljoen 16-plussers gaat het hier om 7.5 miljoen fans.

De publicitaire en commerci?le aandacht blijft – aan de vooravond van Euro 2004 – stijgen. Consumenten konden in de afgelopen week niet om Oranje heen. Zowel de media als de commercie hebben de Oranjedruk flink opgevoerd. De Publicitaire Index stijgt dan ook van 263 naar 485, terwijl de commerci?le aandacht met 300 indexpunten toeneemt naar een index van 693. Vooral de Oranje en/of Euro 2004 gerelateerde ‘inhaakcampagnes’ zijn in de afgelopen periode fors gestegen. In de landelijke kranten werden in de afgelopen anderhalve week maar liefst 65 Oranje en/of EK gerelateerde advertenties geteld. De opinie van de experts tenslotte blijft rond het niveau van meting 3 en 4 hangen: het indexcijfer stijgt minimaal van 108 naar 109.

Bron:

http://www.trendbox.nl/

Interesse van internetgebruiker

Een goede graadmeter voor de publieke belangstelling op internet voor een bepaald onderwerp (in dit geval het EK), is het bezoekersaantal van de gerelateerde dochterpagina bij startpagina.nl. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een dochterpagina voor. Zo ook voor het EK voetbal. Als we vervolgens naar de statistieken kijken voor deze dochterpagina dan zien we ook hier pas de laatste dagen een significante toename in het aantal bezoekers.

image

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!