Optimaliseer je website voor lokaal zoeken

14 januari 2019, 10:00

We weten ondertussen dat we iets moeten doen met SEO en maken het onderdeel van onze onlinemarketingstrategie. In het MKB valt er echter nog een wereld te winnen. Daar komen we geregeld websites tegen die nog niet zo goed ingericht zijn op SEO. Google speelt daar in zijn strategie op in heeft een aantal tools en richtlijnen ter beschikking gesteld waarmee de MKB’er, de lokale ondernemer, een hogere positie in Google kan scoren. Dit artikel neemt je mee in de ins & outs van lokale SEO.

Lokale zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van SEO, dat zich richt op de optimalisatie van een website voor lokale zoekopdrachten. Uit Amerikaans onderzoek van Moz blijkt dat van de mensen die op de telefoon een lokale zoekopdracht deed, ging 50 procent een dag later naar de winkel om het product of dienst van zijn of haar keuze te kopen. Van de mensen die op desktop of tablet een lokale zoekopdracht deed, ging 34 procent een dag later ook naar de winkel. 97 Procent van de mensen heeft in 2017 op internet een zoekopdracht gedaan naar een lokaal bedrijf. Eén op de drie zoekopdrachten op de mobiel gebeurt vlak voor het bezoek aan de winkel.

Waarom lokale SEO?

Loodgieters, restaurants, tandartsen, schilders en talloze andere branches kunnen profijt hebben van investeren in lokale SEO. Een loodgieter of schilder zoek je in je eigen buurt. Uit eten gaan doe je in de meeste gevallen ook in je eigen dorp of stad.

“Een loodgieter of schilder zoek je in je eigen buurt”

Als er veel loodgieters zijn in een bepaalde stad, dan kan inzetten op SEO een loodgieter een stevig concurrentievoordeel opleveren. Bij een snelle telling kwam ik al uit op meer dan honderd loodgieters in Den Haag. Zoals bekend is de eerste positie of eerste pagina in Google noodzakelijk voor een aanzienlijk aantal online klanten. Sta je op de tweede pagina, dan scoor je onherroepelijk minder. Met honderd concurrenten is er dus wat werk aan de winkel.

Google Mijn Bedrijf

De belangrijkste stap om hoger in Google te komen, is het opzetten van een Google Mijn Bedrijf-pagina.

Local Pack

Zit je qua ranking bij de eerste drie? Dan wordt je ook nog eens apart uitgelicht door Google, ook wel de ‘Local Pack’. Dit is ideaal voor mensen die op hun mobiel aan het zoeken zijn, zo hebben ze alles snel en overzichtelijk bij de hand om een keuze te maken.

  • Maak een Google Mijn Bedrijf-pagina aan.
  • Voeg je bedrijfsgegevens en de URL van je website, foto’s en logo toe aan allerlei (lokale) lijsten en (lokale) gidsen op het internet, en natuurlijk bij de Google Mijn Bedrijf-pagina zelf.
  • Optimaliseer je website naar de lokale omstandigheden.
  • Wees consequent met je NAW-gegevens. Google kijkt op deze manier of je een ‘betrouwbare’ organisatie bent.
  • Verzamel positieve reviews en reageer daar ook op, ook als de review wat minder positief is.

Om als bedrijf hoger in Google te scoren op lokaal niveau, zijn de volgende punten van belang:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Belangrijkheid

Zoekwoorden

Analyseren

Lokale SEO verschilt niet heel veel van reguliere SEO. Zoekwoordenonderzoek, On Page SEO en Linkbuilding hebben een lokale insteek. Een lokale ondernemer zal als eerste goed moeten uitzoeken waarin het zich onderscheidt van de lokale concurrentie. Door goed te analyseren hoe bijvoorbeeld andere loodgieters of sportwinkels het doen, kun je zien op welk gebied je jezelf kan onderscheiden van de concurrentie.

“Door goed te analyseren hoe anderen het doen, kun je zien op welk gebied je jezelf kunt onderscheiden”

Probeer de ‘sweet spot’ te achterhalen. Misschien is het een exclusieve dure sportschoen waar je je op wilt profileren. Door goed zoekwoorden- en concurrentieonderzoek, rekening houdend met de lokale omstandigheden, kom je zeer waarschijnlijk uit op meer converterende klanten.

De vraag van de klant

Wie is je klant en wat wil hij? Waarmee kan je website hem of haar helpen? Is de sportschoen op voorraad? In welke maten? Tegen welke prijs? Achterhaal welke zoekwoorden relevant zijn. Hou er rekening mee dat websitebezoekers met veel synoniemen zoeken.

Locatie

De gemiddelde bezoeker die Google raadpleegt, zoekt waarschijnlijk niet helemaal zoals je verwacht. Bij de zoekvraag ‘hoe los ik een verstopping van mijn riool op?’ zou het toch mooi zijn om als loodgieter tevoorschijn te komen op de eerste pagina van Google. Mensen zoeken een loodgieter die in de buurt gevestigd is. Zo is de kans dat het probleem snel verholpen wordt het grootst. Zoekvragen als ‘loodgieter vlakbij of dichtbij’ of met de naam van de woonwijk, worden vaker ingetikt dan gedacht. Zorg dat je de locatie van je bedrijf in allerlei combinaties op je website plaatst. Denk aan plaatsnaam, woonwijk, naam winkelcentrum, naam beroemd gebouw in de buurt, et cetera. Gebruik ook extra zoekwoorden, zoals ‘dichtbij’, ‘vlakbij’, ‘direct’, ’24 uurs service’.

Structured data

Het toevoegen van structured data aan je website is iets wat je kan gebruiken om op te vallen bij de gebruikers van Google. Je voegt een specifiek stukje informatie toe, zodat Google gebruikers in de zoekresultaten jouw website er sneller uit pikken. Denk bij een loodgieter aan ‘Ook op zaterdag en zondag beschikbaar bij nood of spoedopdrachten’. Denk bij de sportwinkel aan ‘Nu nieuwe Nike Airs voor 149 euro’.

Maak een lokale landingspagina

Wat doe je als je als restaurant in een kleine of middelgrote plaats gevestigd bent? Hoe bereik je de mensen in de omliggende dorpen en steden? Dit zou je kunnen doen door een lokale landingspagina aan te maken. Een paar aandachtspunten:

  • Zorg voor een unieke pagina: Google houdt niet van duplicate content
  • Voeg meerwaarde toe met unieke toevoegingen
  • Verstop een landingspagina niet, want dan verstopt Google deze ook

“Hoe bereik je de mensen in de omliggende dorpen en steden?”

Linkbuilding met een lokale insteek

Linkbuilding is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO en dat geldt ook voor lokale SEO. Kijk in dit geval naar lokale bedrijvengidsen, telefoongidsen, brancheverenigingen, de plaatstelijke MKB en nieuwsbladen. Yelp, Foursquare, Shopcity of Drimble zijn ook nog opties. Voor een aantal betaal je een kleine bijdrage per maand, maar starten met de gratis opties is een goed begin.

Content blijft king

Als lokale ondernemer heb je altijd tijd te kort. Artikelen voor je website schrijven zal er daarom vaak bij inschieten, terwijl het zo belangrijk is om gevonden te worden op het internet. Wil je je lokale zichtbaarheid vergroten en het aantal online verkopen verhogen, dan zal je aan de slag moeten. Dit kan natuurlijk ook door het inhuren van een SEO- en of contentmarketingspecialist. Maak bijvoorbeeld een artikel met als titel ‘Zeven tips om ervoor te zorgen dat je geen verstopte gootsteen krijgt’. Dit is in een mum van tijd opgeschreven en het kan je helpen om er online uit te springen.

Conclusie

Ook voor lokale middenstanders is door het gebruik van lokale SEO-technieken veel te bereiken, juist doordat lokaal een voordeel is.

Mijn naam is Herman Geertsema en ik ben de eigenaar van Connect your World: de specialist in SEO & Contentmarketing. Connect your World is gevestigd in Den Haag. Wij vinden persoonlijk contact zeer belangrijk. Daarom focus ik mij met opdrachten op de gehele Randstad. Dit is de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Wij zijn gespecialiseerd in lokale en in internationale SEO, Contentmarketing en Google Ads.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Herman Geertsema

    Dank voor je reactie. Ik denk dat het afhankelijk van de situatie de ene keer het raadzaam is om in te zetten op Lokale SEO en de andere keer Google Ads een optie is. Google Ads hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn en kan zeker zorgen voor een versnelling in het behalen van de vooraf gestelde doelen.


    14 januari 2019 om 15:11
    Brigitte van Cromvoirt

    Goed verhaal Herman! Top! Ik ga linkbuilding met een lokale insteek oppakken!


    16 januari 2019 om 11:20
    Herman Geertsema

    Dank je wel Brigitte!


    16 januari 2019 om 11:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!